CJUE stabileşte că înregistrarea formei cubului Rubik ca marcă comunitară este validă

Curtea de Justiţie a Uniunii Europene a stabilit că înregistrarea formei cubului Rubik ca marcă comunitară nu poate fi refuzată pentru motivul că încorporează o funcţie tehnică, astfel că această înregistrare este validă.

159 afișări
Imaginea articolului CJUE stabileşte că înregistrarea formei cubului Rubik ca marcă comunitară este validă

CJUE stabileşte că înregistrarea formei cubului Rubik ca marcă comunitară este validă

Decizia CJUE vine după ce Simba Toys, un producător de jucării german, a solicitat Oficiului pentru Mărci al Uniunii (OAPI) anularea mărcii tridimensionale, în special pentru motivul că ea conţine o soluţie tehnică constând în capacitatea sa de rotire, o astfel de soluţie neputând fi protejată decât în temeiul unui brevet, şi nu ca marcă. Întrucât OAPI a respins cererea, Simba Toys a sesizat Curtea cu o acţiune având ca obiect anularea deciziei Oficiului.

Prin hotărârea de marţi, CJUE a constatat că particularităţile mărcii sunt, pe de o parte, cubul în sine şi, pe de altă parte, structura grilată care figurează pe fiecare dintre suprafeţele acestuia. Potrivit Curţii, liniile negre groase ce fac parte din această structură şi apar pe cele trei reproduceri ale cubului împărţind interioarele lor nu fac nicio aluzie la o capacitate de rotire a elementelor individuale ale cubului şi, prin urmare, nu îndeplinesc nicio funcţie tehnică.

"Capacitatea de rotire a benzilor verticale şi orizontale ale cubului Rubik nu rezultă nici din liniile negre, nici din structura grilată, ci dintr-un mecanism intern al cubului care este invizibil pe reproducerile grafice. În consecinţă, înregistrarea formei cubului Rubik ca marcă comunitară nu poate fi refuzată pentru motivul că încorporează o funcţie tehnică", subliniază CJUE.

În al doilea rând, Curtea arată că marca nu îi permite titularului să interzică terţilor să comercializeze toate felurile de puzzle-uri tridimensionale care au o capacitate de rotire. Instanţa subliniază că monopolul de comercializare al titularului se limitează la puzzle-uri tridimensionale care au forma unui cub pe suprafeţele căruia este aplicată o structură grilată.

"Tribunalul apreciază că structura cubică grilată a mărcii în discuţie se distinge în mod considerabil de reproducerile altor puzzle-uri tridimensionale disponibile pe piaţă. Această structură are aşadar un caracter distinctiv care permite consumatorilor să identifice producătorul produsului pentru care marca este înregistrată", mai explică CJUE.

În 1999, Oficiul pentru Mărci al Uniunii a înregistrat ca marcă comunitară tridimensională forma cubului Rubik pentru "puzzle-uri tridimensionale". Înregistrarea a fost făcută la cererea Seven Towns, o societate britanică ce administrează în special drepturile de proprietate intelectuală legate de acest cub.

Cubul Rubik este un puzzle 3D inventat în 1978 de sculptorul ungar Ernő Rubik. Cu 350 de milioane de unităţi vândute în toată lumea până în 2009, cubul este considerat jucăria cu cele mai mai vânzări.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici