2011 pe piaţa de artă românească - preţuri mai mari şi un nou pictor în top: Nicolae Tonitza

Anul 2011 a însemnat pentru piaţa de artă românească creşterea preţurilor de adjudecare pentru lucrările marilor maeştri, depăşindu-se pragul de 200.000 de euro, şi un nou artist pe primul loc în topul celor mai scumpe lucrări tranzacţionate - Nicolae Tonitza, cu un nud de 290.000 de euro.

367 afișări
Imaginea articolului 2011 pe piaţa de artă românească - preţuri mai mari şi un nou pictor în top: Nicolae Tonitza

2011 pe piaţa de artă românească - preţuri mai mari şi un nou pictor în top: Nicolae Tonitza (Imagine: Bogdan Stamatin/Mediafax Foto)

Dacă, la sfârşitul anului trecut, cea mai scumpă lucrare vândută în licitaţie în România era "Păstoriţă", de Nicolae Grigorescu (175.000 de euro), în 2011 s-au vândut opt lucrări cu peste 200.000 de euro, şapte dintre ele aparţinându-i aceluiaşi artist. Grigorescu a dominat astfel topul vânzărilor pe parcursul anului, cu tot mai multe lucrări, până la jumătatea lunii decembrie, când lucrarea "Nud în iatac", de Nicolae Tonitza, a ocupat prima poziţie, fiind adjudecată pentru 290.000 de euro.

La sfârşitul anului 2011, clasamentul celor mai scumpe lucrări tranzacţionate în perioada ianuarie - decembrie se prezintă astfel:

  • 1. Nicolae Tonitza - "Nud în iatac" - 290.000 de euro

  • 2. Nicolae Grigorescu - "Fata cu mărgele roşii" - 270.000 de euro

  • 3. Nicolae Grigorescu - "Ciobănaş pe valea Doftanei" - 250.000 de euro

  • 4. Nicolae Grigorescu - "Ţărăncuţă cu fuior pe cale" - 250.000 de euro

  • 5. Nicolae Grigorescu - "Cârciumă la Rucăr" - 230.000 de euro

  • 6. Nicolae Grigorescu - "Nimfă dormind" - 220.000 de euro

  • 7. Nicolae Grigorescu - "Întoarcerea de la târg" - 210.000 de euro

  • 8. Nicolae Grigorescu - "La marginea pădurii" - 200.000 de euro

  • 9. Nicolae Grigorescu - "Care cu boi la Orăţii" - 165.000 de euro

  • 10. Nicolae Tonitza - "Afize" - 160.000 de euro

Astfel, numai doi pictori îşi găsesc locul în topul celor mai scumpe 10 lucrări vândute anul acesta în licitaţiile din România şi o singură casă de licitaţii - Artmark.

Printre recordurile înregistrate în vânzările Artmark din acest an se numără şi cele atinse de opera "Ulcică cu flori de câmp" - o pictură de Ioan Andreescu adjudecată cu 135.000 de euro - pentru cel mai scump cm2 de artă din România - 270 de euro, şi de lucrarea "Ţărăncuţă" de Ştefan Luchian - cel mai intens licitat lot dintr-o licitaţie, în 45 de paşi, potrivit unui comunicat al casei de licitaţii.

Tot la Artmark s-au înregistrat recorduri de autor pentru Ion Ţuculescu - "Mare fermecătoare" - 105.000 de euro, Nicolae Dărăscu - "Chioggia" - 57.500 de euro, Nicolae Vermont - "Închinarea păstorilor, cu motivele satului românesc" - 42.000 de euro, Rudolf Schweitzer Cumpăna - "În vizită" - 40.000 de euro, Constantin Artachino - "Turcoaice pe malul Dunării" - 40.000 de euro, Alexandru Ciucurencu - "Natură statică cu carte şi pensule" - 32.000 de euro şi mulţi alţii.

Cea mai mare cifră de vânzări a unei licitaţii de artă din România a fost adusă de Licitaţia de Iarnă Artmark 2011, care a totalizat 1.605.350 de euro, urmată îndeaproape de Licitaţia de Vară a aceleiaşi case, cu un total de 1.602.700 de euro. Anul trecut, cea mai mare valoare a vânzărilor înregistrate într-o singură licitaţie era de 1.289.400 de euro, obţinută la Licitaţia de Iarnă a casei Artmark.

În ceea ce priveşte ratele de adjudecare înregistrate în cadrul licitaţiilor Artmark din acest an, acestea au avut o medie de 86% în cele 25 de licitaţii, atingând şi 100% la Licitaţia Colecţiei Nicolae şi Hrisanti Petresco şi Licitaţia de Art-Nouveau şi Romantism, în timp ce în zece alte licitaţii s-a atins o rată de adjudecare de peste 90%.

Licitaţiile Artmark ale acestui an au pus în vânzare peste 2.000 de obiecte de artă şi de colecţie, cele mai numeroase fiind opere de pictură, grafică şi sculptură, precum şi un număr în creştere de piese de artă decorativă, obiecte cu valoare memorialistică şi vinuri de colecţie.

Arta postmodernă şi contemporană, aflată pentru prima dată într-o licitaţie specializată Artmark în aprilie şi apoi, din nou, în noiembrie, a adus vânzări cumulate de peste o jumătate de milion de euro în acest an. În fruntea preferinţelor rămân însă operele impresioniste şi postimpresioniste, pe care colecţionarii şi investitorii au avut ocazia să le achiziţioneze şi în acest an într-o licitaţie specială, care a adus o creştere de 59% faţă de vânzările ediţiei din 2010.

Rezultatele obţinute în 2011 de Artmark marchează un nou an de creştere susţinută în piaţa de artă românească. Artmark realizează astfel, în 2011, prin licitaţie, vânzări totale de 10,63 milioane de euro, sumă ce reprezintă 77% din valoarea pieţei de vânzări publice. Valoarea vânzărilor aproape s-a dublat faţă de 2010, când Artmark înregistra un total de 5,5 milioane de euro, reprezentând 66% din piaţă.

"Totalul vânzărilor din acest an, aproape dublu faţă de cel de anul trecut, se explică prin dezvoltarea accelerată a pieţei de artă din România, datorată, pe de o parte, volumului şi calităţii operelor scoase la licitaţie, iar pe de altă parte intrării în piaţă a investitorilor aflaţi în căutarea diversificării portofoliului, care constituie un segment important de cumpărători. Randamentul mediu anual al pieţei româneşti de artă, calculat la 40% în 2010, faţă de 2009, şi aproximativ 24% în ultimii 16 ani, este o realitate care i-a orientat către artă pe cei preocupaţi de securitatea finanţelor proprii într-o perioadă incertă pentru investiţiile tradiţionale", a declarat pentru MEDIAFAX Alexandru Bâldea, acţionar Artmark.

Referitor la cumpărătorii de artă clienţi ai casei de licitaţii, Bâldea mai precizează că procentul de investitori este în creştere faţă de cel al colecţionarilor, depăşind 50%. Ca profil, cei mai mulţi dintre aceştia sunt persoane care ocupă funcţii de top management în companii româneşti şi internaţionale, cu o cultură investiţională formată şi deschidere pentru alternative de plasare de capital.

Dacă Artmark domină în continuare piaţa de artă românească, cu o cotă în creştere faţă de anul trecut, de la 66% la 77%, pe următorul loc se află anul acesta casa Goldart, cu 11% cotă de piaţă, faţă de 13% cât înregistra în 2010, urmată de Alis, cu 9%, faţă de 16% anul trecut, potrivit datelor furnizate de Artmark. Procentul rămas de 3% este împărţit de case de licitaţii ca Ara Art, Quadro, Monavissa etc.

Topul celor mai scumpe lucrări vândute de casa Goldart se prezintă astfel:

  • 1. Ştefan Luchian - "Pierrot" - 125.000 de euro

  • 2. Nicolae Tonitza - "Curte la Mangalia" - 76.000 de euro

  • 3. Theodor Pallady - "Natură statică cu narcise şi evantai" - 42.000 de euro

  • 4. Nicolae Grigorescu - "Întoarcerea de la câmp" - 40.000 de euro

  • 5. Samuel Mutzner - "În grădină" - 35.000 de euro

Acestora li se adaugă lucrări semnate de Ion Ţuculescu - "Strângeri de mâini" - 35.000 de euro, Samuel Mutzner - "Pe verandă" - 32.000 de euro şi Corneliu Baba - "Arlechin" - 21.000 euro.

Totalul adjudecărilor la Goldart a atins 1.820.000 euro, în creştere cu 35% faţă de anul trecut. Această creştere este explicată prin "dezvoltarea pieţei, conştientizarea faptului că arta reprezintă o bună monedă de refugiu, criza care a făcut să apară pe piaţă lucrări de bună calitate, dar şi nevoia de investiţii sigure", a declarat pentru MEDIAFAX directorul casei Goldart, Luminiţa Ghilduş.

"Cumpărătorii sunt din toate păturile sociale, cu precădere investitori-colecţionari, oameni de afaceri sau cu profesii liberale", mai spune Ghilduş.

La Alis, în topul vânzărilor se regăsesc:

  • 1. Ştefan Luchian - "Flori" - 92.683 de euro

  • 2. Gheorghe Petraşcu - "Veneţia" - 66.774 de euro

  • 3. Nicolae Tonitza - "Poartă la Mangalia" - 51.597 de euro

  • 4. Ioan Andreescu - "Garofiţe în pahar" - 51.220 de euro

  • 5. Ion Ţuculescu - "Elemente populare" - 44.665 de euro

În continuare, s-au clasat: Max Hermann Maxy - "Peisaj urban" - 44.186 de euro, Nicolae Grigorescu - "Portretul Emiliei Dona" - 39.216 de euro şi Camil Ressu - "Ţărani la pranz" - 34.314 de euro.

Casa Alis nu a făcut deocamdată un bilanţ pentru 2011, însă în acest an a înregistrat probabil o scădere a vânzărilor estimată la 15% faţă de 2010, a declarat pentru MEDIAFAX Mihail Papagheorghiu, director şi asociat al casei de licitaţii.

Alis îşi va schimba sistemul de licitaţie începând cu anul viitor, propunând un preţ de catalog constând în estimarea la valoarea minimă, în locul preţului de pornire, anunţat până în prezent înaintea licitaţiei publice, spre deosebire de practica celorlalte case. Preţul de pornire va fi secret şi se va situa între 30 şi 75% din preţul de catalog, a mai precizat Mihail Papagheorghiu.

(Material realizat de Laura Mitran, laura.mitran@mediafax.ro).

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici