- Home
- Cultură-Media
- PARIS, (21.08.2014, 18:03)
- Bogdan Enache
- Home
- Politic
- Economic
- Social
- Externe
- Sănătate
- Sport
- Life-Inedit
- Meteo
- Healthcare Trends
- Economia digitală
- Angajat în România
- Ieși pe plus
- Video
AFP: Provocările de pe internet, versiunea narcisistă a ritualurilor de "maturizare"
Autoincendiere, înghiţirea de praf de scorţişoară, concursuri de băut alcool - spre deosebire de vedetele care îşi toarnă în cap o găleată cu gheaţă pentru o cauză bună, tinerii se întrec pe internet în provocări periculoase, la limita dintre ritualurile de "maturizare" şi exhibiţionism.
160 afișări
AFP: Provocările de pe internet, versiunea narcisistă a ritualurilor de "maturizare" (Imagine: captură video)
Potrivit AFP, "provocarea găleţii cu gheaţă" căreia i-au dat curs în această vară multe vedete şi persoane publice - un joc amuzant, dar şi o invitaţie ca publicul să facă donaţii pentru o organizaţie caritabilă - a fost un bun subiect de presă. Dar, de câţiva ani, mii de adolescenţi din întreaga lume, în cea mai mare parte băieţi, se filmează dând curs unor provocări din ce în ce mai periculoase şi publică videoclipurile pe internet, încercând să arate cât sunt de curajoşi.
ULTIMELE ȘTIRI
-
Pedro Sánchez ia în calcul demisia. Soția Premierului spaniol este anchetată pentru presupus trafic de influență
-
Premierul spaniol îşi suspendă îndatoririle publice: Am nevoie să mă opresc şi să mă gândesc
-
Plata în avans a pensiilor pentru luna mai, pe ordinea şedinţei de Guvern de joi de la Timişoara
-
Şeful TikTok, după promulgarea legii care ar putea interzice aplicaţia în SUA: Nu plecăm nicăieri
La început a fost vorba despre situaţii mai degrabă cu scop de recreere, precum pronunţarea termenilor "Chubby Bunny" în timp ce îşi îndeasă în gură cât mai multe bezele moi şi trecerea cât mai rapidă a vârfului unui cuţit prin spaţiul dintre degetele de la o mână, deschise şi aşezate pe o masă, teste care au făcut cunoscuţi, pe internet, adevăraţi maeştri ai acestor provocări.
A urmat, cu mare succes, avalanşa de clipuri cu tineri consumând produse care provoacă voma: o lingură cu scorţişoară măcinată (Cinnamon Challenge, provocarea scorţişoarei, n.r.), banane urmate de o băutură acidulată (Banana Sprite Challenge, provocarea banane cu suc, n.r.), un amestec de lapte şi cola, precum şi amestecul de bicarbonat de sodiu şi oţet.
Aceste provocări sunt promovate de utilizatorii cei mai cunoscuţi ai platformei online YouTube, iar videoclipurile cele mai urmărite sunt de obicei cele în care consecinţele provocării sunt cele mai grave.
La începutul lui 2014, la modă a fost "neknomination", o provocare ce constă în a te filma bând, dintr-o singură înghiţitură, o cantitate mare de alcool, de obicei o jumătate de litru, de cele mai multe ori bere, dar şi produse spirtoase. Jocul a devenit foarte popular în mai multe ţări şi a dus la decesul mai multor tineri în Marea Britanie şi Irlanda. Participanţii îşi provocau prietenii să facă la fel.
"În culturile tradiţionale, tinerii sunt supuşi unor ritualuri de maturizare sau încercări pentru a marca transformarea lor în adulţi. Cu cât în culturile occidentale ritualurile de maturizare sunt mai puţine, cu atât mai mulţi tineri inventează probe şi încercări pentru a atrage atenţia", comentează Jocelyn Lachance, socio-antropolog la Universitatea din Pau, sud-estul Franţei, specializată în comportamentul de pe internet al tinerilor.
"Când vedeţi un grup de tineri care sar în apă, veţi observa că nu sar niciodată simultan. Există întotdeauna un grup de martori şi unul care execută acţiunea", subliniază Lachance. "Adolescenţii de astăzi se pot pune în pericol chiar în camera lor, se filmează şi apoi caută privirea care le va valida acţiunile. Atragerea atenţiei a existat dintotdeauna. Diferenţa este că, acum, interlocutorul este pe internet", a mai spus experta.
O altă provocare devenită viral anul acesta pe internet presupune ca tinerii să plonjeze în apă, indiferent de condiţii. Un adolescent a murit înecat în vestul Franţei, la mijlocul lui iunie, după ce a sărit cu bicicleta în apă, vrând să filmeze un clip şocant. Bicicleta a rămas agăţată de corpul lui şi l-a tras la fund.
Pentru a-şi dovedi curajul, internauţii se supun trecerii unui curent electric prin corp şi încearcă să reziste cât mai mult sau, dacă se remarcă provocarea momentului, se autoincendiază, riscând arsuri foarte grave. La sfârşitul lunii iulie, presa americană a relatat despre cazul unui adolescent care s-a ales cu arsuri de gradul doi după ce s-a stropit cu alcool şi şi-a dat foc.
"Adolescenţii reinventează ritualurile de maturizare, pe care le depăşesc lăsându-şi urme pe corp", spune psihanalistul Michael Stora, fondator al Observatoire français des Mondes Numériques en Sciences Humaines.
"Înainte exista «happy slapping», când se filmau în timp ce pălmuiau pe cineva sau chiar în timp ce loveau un profesor. În situaţiile de acum, noutatea este agresiune faţă de sine, însoţită de dorinţa de a avea imagini şocante, pentru a obţine un moment de glorie. Este un mod de viaţă, cu preţul propriului lor corp. Marcarea corpului este ultimul stadiu de expresie. De fapt, vom vedea o recrudescenţă a autoprovocării de cicatrice", a subliniat Stora.
"Pe internet, cei care se pun în aceste situaţii riscante găsesc astfel un mod de a exista în cele din urmă", a concluzionat psihanalistul.
Citește pe alephnews.ro: Adrian Sârbu: Trebuie să investim 500 de miliarde euro în următorii 15 ani ca să ajungem la dublarea PIB-ului. În primul rând în industria de învățare. PIB-ul nu crește cu proști
Citește pe www.zf.ro: De ce dispar pe capete băncile din România. Din 2012 încoace au dispărut 10 bănci, şi este doar începutul
Citește pe www.zf.ro: Gigantul Delhaize, proprietarul Mega Image, deschide la Bucureşti un centru de servicii unde angajează sute de IT-işti. Recrutările deja au început
Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.
De ce dispar pe capete băncile din România. Din 2012 încoace au dispărut 10 bănci, şi este doar începutul
Lanţul românesc de restaurante ce se luptă cu giganţii KFC şi McDonald’s a facut 48 de milioane de euro anul trecut şi vrea să se extindă cu până la 50 de noi locaţii, inclusiv la nivel international
Oficial Direcţia Informaţii Militare: este un grad de probabilitate scăzut pentru o confruntare Rusia – NATO
FOTO. Cea mai sexy femeie din lume s-a filmat în timp ce se îmbrăca! Fanii au înnebunit când au văzut-o
PROSPORT.RO
Filiera prin care baronul 'Mocro Maffia' livra tone de cocaină în România! 'Scarface' a pierdut 625.000.000 € la un singur transport trimis la Constanța
CANCAN.RO
Experiment: un tânăr s-a transformat într-un om al străzii pentru a demonstra că poate deveni milionar într-un an. Câți bani a câștigat în 10 luni
GANDUL.RO
Ministrul Justiţiei: La sfârşitul lunii martie cred că SIIJ poate fi desfiinţată. "Această Secţie şi-a ratat rolul pe care l-ar fi putut avea"
ULTIMA ORǍ
vezi mai multe