Artişti ai CNDB au copiat "Caragialiana" - TNB, protestând faţă de lipsa de finanţare - FOTO

Artişti ai Centrului Naţional al Dansului Bucureşti (CNDB) s-au întâlnit, joi, în faţa Teatrului Naţional Bucureşti, pentru a copia simbolic grupul statuar "Caragialiana", în semn de protest faţă de lipsa de finanţare a instituţiei care se ocupă de dansul contemporan.

217 afișări
Imaginea articolului Artişti ai CNDB au copiat "Caragialiana" - TNB, protestând faţă de lipsa de finanţare - FOTO

Artişti ai CNDB au copiat "Caragialiana" - TNB, protestând faţă de lipsa de finanţare (Imagine: Razvan Chirita/Mediafax Foto)

Îmbrăcaţi în haine colorate, cu ochelari şi evantaie, artiştii au copiat poziţiile statuilor imense din faţa Teatrului Naţional Bucureşti (TNB), în timp ce trecătorii îi fotogafiau sau îi priveau calm de pe băncile din faţa instituţiei de spectacole.

Lângă memorialul dedicat lui Cristian Paţurcă, aceştia au pus o pancartă cu manifestul lor: "În cadrul acţiunii de protest - ocuparea actualului spaţiu CNDB odată cu începerea demolării, fără a se fi găsit o soluţie decentă şi concretă pentru comunitatea artistică care i se asociază - propun reproducerea grupului statuar «Caragialiana» amplasat în faţa Teatrului Naţional", scria pe pancartă. Astfel, artiştii au refăcut ansamblul statuar, într-o variantă "mai mică, dar mult mai ieftină - mai exact, fără nici un buget".

"Se pare că arta monumentală îşi găseşte oricând legitimitatea şi dreptul de a fi susţinută financiar. Ca exemplu, costul grupului statuar ar fi acoperit fără probleme bugetul de construcţie a unui nou spaţiu pentru dansul contemporan sau ar fi permis achiziţia unuia sau a mai multor spaţii. Însă un loc dinamic, în care informaţia circulă, un spaţiu de cercetare şi dezbatere, un loc viu în care artiştii să se poata întâlni şi lucra nu reuşeşte să devină o necesitate sau să apară pe vreo listă de priorităţi, precum arta monumentală şi înţepenirea într-o apreciere - care aminteşte de vremurile dinainte de '89 - a «lucrului mare», oricum ar fi el", au mai scris artiştii pe respectiva pancartă. De asemenea, artiştii au menţional că gestul lor nu critică, în fond, monumentul ridicat în onoarea lui Caragiale. "Cu toţii îl iubim pe Caragiale. În mod paradoxal, probabil că el ar fi criticat cel mai asiduu astfel de anomalii ale politicii culturale din România", mai scrie în mesaj.

Luna trecută, ministrul Culturii a declarat pentru MEDIAFAX că lucrările de reabilitare a Teatrului Naţional Bucureşti, un proiect iniţiat în 2007, vor începe până în luna martie, urmând ca Centrul Naţional al Dansului şi Teatrul de Operetă "Ion Dacian" să părăsească definitiv acest imobil în care şi-au desfăşurat activitatea.

Lucrările de reabilitare a TNB se vor desfăşura în trei etape, începând cu demolarea aşa-numitei "bomboniere", clopotul de beton armat care a fost aplicat pe zidurile vechi, ceea ce va antrena mutarea CNDB, a Lăptăriei lui Enache şi a depozitelor MNAC, continuând cu consolidarea întregii clădiri, ceea ce va afecta birourile, depozitele, cabinele şi atelierele TNB, Sala Atelier a teatrului şi Sala Studio a Operetei, şi terminând cu intervenţia la Sala Mare, care va avea la final 850 de locuri, cât a avut iniţial, a explicat Ion Caramitru.

Sala Amfiteatru din TNB va dispărea şi ea, însă teatrul va avea la final cinci săli şi o scenă în aer liber, pe acoperişul clădirii, pentru reprezentaţii în timpul verii.

Astfel, din prima etapă, CNDB nu îşi va mai putea continua activitatea în spaţiul de la TNB, care este sediul instituţiei, potrivit Hotărârii de Guvern pe baza căreia funcţionează centrul, a semnalat, luna trecută, pentru MEDIAFAX, directorul CNDB, Mihai Mihalcea, adăugând că mutarea va crea o serie de probleme.

CNDB nu va mai funcţiona la Teatrul Naţional nici după terminarea lucrărilor, în prezent purtându-se discuţii pentru atribuirea altor spaţii instituţiei.

"Ni se pare cumva nedrept ca o instituţie similară să creeze un bastion de şase săli şi singura instituţie de dans contemporan să piardă şi singura sală pe care o are. (...) Imaginaţi-vă un singur teatru în România", a declarat atunci Mihai Mihalcea, caracterizând ceea ce se întâmplă cu CNDB drept "ingrat", "imoral" şi "aproape iresponsabil". El a subliniat că CNDB este singura instituţie din ţară dedicată dansului contemporan, singura care îşi pune spaţiul la dispoziţia artiştilor din domeniu şi, totodată, singurul finanţator specific.

Ministrul Culturii a mai spus, în februarie, că problema privind sediul CNDB era cunoscută din 2006 - 2007 şi "nimeni nu s-a ocupat". Astfel, pentru a gestiona situaţia, el a propus ca CNDB să îşi desfăşoare temporar activitatea la Sala Palatului şi la Sala Atelier, urmând să fie cumpărat un cub şi amplasat pe terenul din jurul sediului în construcţie al Bibliotecii Naţionale a României (BNR). Un astfel de spaţiu a fost dat în folosinţă şi Teatrului Naţional "Vasile Alecsandri" de la Iaşi, al cărui sediu se află de asemenea în renovare.

Mihai Mihalcea consideră însă că aceste soluţii de compromis nu corespund nevoilor instituţiei pe care o conduce, apreciind că o sală de spectacol şi mai multe studiouri de repetiţie ar fi condiţiile minime pentru funcţionarea Centrului, o instituţie căreia în prezent "i se consolidează starea de precaritate".

Mihai Mihalcea nu a fost prezent la protestul de joi.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici