BRAT a lansat rezultatele de audienţă ale SNA obţinute cu noua metodologie a studiului

Biroul Român de Audit al Tirajelor (BRAT) a lansat, marţi, primele rezultate ale Studiului Naţional de Audienţă (SNA), realizate după relansarea studiului de la începutul anului 2011.

854 afișări
Imaginea articolului BRAT a lansat rezultatele de audienţă ale SNA obţinute cu noua metodologie a studiului

BRAT a lansat rezultatele de audienţă ale SNA obţinute cu noua metodologie a studiului

Rezultatele au fost prezentate marţi, într-un eveniment organizat la Bucureşti, la care au participat reprezentanţii BRAT şi cei ai publisherilor şi ai agenţiilor de publicitate.

Arina Ureche, directorul general al BRAT, a explicat că metodologia studiului a fost modificată semnificativ la începutul anului 2011. BRAT a avut ca obiectiv alinierea metodologiei la tendinţele actuale pe plan european, implementarea celor mai avansate metode de măsurare a audienţei, scurtarea interviului şi micşorarea gradului de influenţă pe care îl pot avea operatorii de teren în aplicarea chestionarelor, precum şi utilizarea tehnologiei moderne în vederea pregătirii studiului pentru posibile noi dezvoltări. În luna mai 2011, noua metodologie a fost finalizată şi a fost demarată măsurarea oficială.

Cele mai importante modificări metodologice implementate sunt: extinderea definiţiei universului studiului cu segmentul de vârstă 65 - 74 de ani, astfel studiul acoperind populaţia urbană cu vârsta între 14 şi 74 de ani, şi utilizarea rezultatelor preliminare ale recensământului populaţiei realizat în octombrie 2011; modificarea metodei de colectare a datelor, de la PAPI (Paper and Pencil) la CAPI (Computer Assisted Personal Interview) - modificarea presupune realizarea chestionarelor prin interviuri personale, faţă în faţă, prin înregistrarea răspunsurilor prin intermediul unui laptop, într-un program specializat, şi nu pe un formular tipărit, cum prevedea vechea metodă; modificarea metodei de măsurare a audienţei, a modalităţii de prezentare a publicaţiilor în faţa respondenţilor şi a stimulilor vizuali ajutători.

Arina Ureche a atras atenţia că, în urma realizării recensământului din 2011, rezultate puse la dispoziţie în data de 2 februarie 2012 de Institutul Naţional de Statistică (INS), se observă că numărul persoanelor ce trăiesc în mediul urban a fost redus considerabil faţă de datele valabile la 1 iulie 2010 (utilizate în ianuarie 2011 de BRAT pentru ultima livrare a rezultatelor SNA). În prezent, INS nu a publicat şi rezultatele detaliate privind structura sociodemografică a populaţiei, dar, presupunând că în cazul vârstelor structura s-a menţinut similară cu cea anterioară, rezultă că volumul universului studiat de SNA a scăzut de la 9.704.416 persoane la 8.154.328, respectiv cu aproximativ 16%. O consecinţă directă a acestei descreşteri este faptul că toate rezultatele de audienţă exprimate în mii de persoane au fost ajustate cu valoarea noului univers, adică s-au înregistrat descreşteri similare cu cele ale universului total.

Potrivit Arinei Ureche, toate aceste modificări au efecte diverse şi semnificative asupra rezultatelor SNA, acestea nemaiputând fi comparate cu cele ale vechiului studiu. De asemenea, utilizarea de către BRAT a noului volum al universului studiului, ca urmare a publicării rezultatelor recensământului populaţiei, face comparaţia celor două seturi de rezultate cu atât mai puţin relevantă, a mai spus Arina Ureche. Ea a precizat că "efectul" aplicării noii metodologii "nu va fi unul plăcut, ci unul corect".

În ceea ce priveşte cotidianele centrale, lider al clasamentului este tabloidul Click, cu 647.000 de cititori pe ediţie, urmat, pe poziţia a doua, de tabloidul Libertatea - 498.000 de cititori şi de un alt tabloid - CanCan - 381.000 cititori. În acelaşi clasament al cotidianelor centrale urmează publicaţiile sportive Gazeta Sporturilor - 374.000 de cititori şi Pro Sport - 303.000 de cititori, ziarele quality Adevărul - 194.000 de cititori şi Evenimentul zilei - 133.000, cotidianul de business Ziarul Financiar - 74.000 şi cotidianul quality România Liberă - 49.000.

În ceea ce priveşte publicaţiile săptămânale, poziţia de lider este deţinută de Gazeta Sporturilor de Duminică - 458.000 de cititori pe ediţie, Click de duminică - 417.000 de cititori pe ediţie, urmat de Libertatea de Duminică - 410.000 cititori pe ediţie şi Weekend Adevărul - 163.000 de cititori.

Categoria ghidurilor TV plătite este condusă de Pro TV Magazin - 468.000 de cititori pe ediţie, urmat de TV Satelit - 246.000 de cititori pe ediţie şi TV mania - 235.000, în timp categoria suplimentelor TV gratuite este condusă de Click Ghid TV - 693.000, urmat de Libertatea de Weekend - 351.000 de cititori.

Pe de altă parte, în rândul revistelor feminine up & middle market, lider al segmentului este Ce se întâmplă doctore - 323.000 de cititori pe ediţie, urmată de Femeia - 311.000, Unica - 161.000, Cosmopolitan - 152.000, Avantaje - 115.000, Tabu - 108.000, Glamour - 95.000, The One - 87.000, Elle - 87.000 şi Joy - 75.000.

În rândul revistelor mass-market pentru femei, topul este format din Click! pentru femei - 388.000 de cititori pe ediţie, Libertatea pentru Femei - 317.000, Femeia de azi - 191.000, Ioana - 171.000 şi Lumea Femeilor - 160.000.

În ceea ce priveşte revistele gossip & people, Ciao! conduce clasamentul, cu o medie de 218.000 de cititori pe ediţie, urmată de Viva, cu o medie de 124.000 de cititori pe ediţie, OK! - 102.000, Spy - 75.000 de cititori pe ediţie, Star - 73.000 şi Story - 72.000.

În clasamentul revistelor pentru adolescenţi, Cool Girl este lider, cu 147.000 de cititori pe ediţie, fiind urmată de Bravo, cu 123.000 de cititori pe ediţie, Popcorn, cu 120.000 de cititori pe ediţie, şi Bravo Girl (111.000 de cititori).

În rândul revistelor masculine, Playboy este lider de categorie, cu 124.000 de cititori pe ediţie, urmat de FHM, cu 66.000 de cititori pe ediţie.

În topul publicaţiilor auto conduce ProMotor, cu 268.000 de cititori pe ediţie, fiind urmată în clasament de Auto Motor şi Sport (217.000 de cititori pe ediţie), BBC Top Gear (185.000 de cititori pe ediţie), Autoshow (59.000 de cititori pe ediţie) şi Auto Bild (47.000).

În ceea ce priveşte publicaţiile economice, Ziarul Financiar a avut 74.000 de cititori pe ediţie, în timp ce săptămânalul Capital a avut o medie de 111.000 de cititori pe ediţie, iar Forbes - 46.000 de cititori.

Pe primul loc în clasamentul presei locale se situează Ring (local gratuit în Bucureşti), cu 87.000 de cititori pe ediţie, fiind urmat de Gazeta de Sud, cu o medie de 74.000 de cititori pe ediţie.

În ceea ce priveşte publicaţiile de gastronomie, pe primul loc se situează Practic în Bucătărie, cu 896.000 de cititori pe ediţie, urmat de Click! Poftă Bună - 503.000 de cititori pe ediţie, Bucătăria de azi - 330.000, Bucătăria pentru toţi - 314.000, Ioana Secretele Bucătăriei - 300.000 şi BBC Good Food - 48.000.

Categoria publicaţiilor home&deco este condusă de Practic - idei pentru casă, grădină şi apartament, cu 370.000 de cititori pe ediţie, urmat de Casa şi grădina - 214.000, Casa Mea - 173.000, Grădina mea de vis - 151.000, Casa Lux - 125.000, Ioana Locuinţa Mea - 100.000, Planul Casei Mele - 98.000, Casa de vacanţă - 92.000, Căminul - 73.000, Domus - 40.000, în timp ce categoria "hobby" are ca lider Aventuri la Pescuit - 110.000 de cititori pe ediţie, urmat de Super Pescar - 102.000.

În ceea ce priveşte publicaţiile din categoria "sănătate şi îngrijirea copiilor", pe primul loc se situează Click! Sănătate - 491.000 de cititori pe ediţie, urmată de Sănătatea de Azi - 271.000, Mami - 99.000 de cititori pe ediţie, Mămica de Azi - 88.000, Superbebe - 86.000, Baby - 81.000 şi Ioana visul copiilor - 58.000.

Alte publicaţii care apar în SNA, fără a se încadra într-una din categoriile deja amintite, sunt revista de satiră Academia Caţavencu - 156.000 de cititori pe ediţie, revista de istorie Historia - 82.000, revista de cultură Dilema Veche - 38.000, revista de cultură generală National Geographic - 303.000.

Unele dintre revistele care apar în SNA şi-au închis apariţia pe print după 1 ianuarie 2012 - Look! şi Lumea Femeilor.

Proiectul, demarat de BRAT în urmă cu aproximativ 10 ani, pune la dispoziţia pieţei de publicitate rezultate de audienţă ale presei scrise şi profilurile sociodemografice ale cititorilor.

Pe parcursul celor 10 ani de existenţă a studiului în România au avut loc schimbări semnificative în toate domeniile vieţii publice: economice, social, cultural, precum şi în peisajul pieţei de media şi de publicitate. Astfel, studiul a trebuit să facă faţă unei noi serii de probleme apărute odată cu aceste schimbări şi să se adapteze noilor exigenţe din domeniul cercetării de media.

Rezultatele de audienţă, puse marţi la dispoziţia beneficiarilor de către BRAT, sunt obţinute pentru prima dată în România după noua metodologie. BRAT a implementat împreună cu partenerii săi de cercetare, Metro Media Transilvania şi GfK România, noua metodologie. Volumul eşantionului realizat pe teren pentru nouă luni de măsurare, în perioada 2 mai 2011 - 22 ianuarie 2012, a fost de 12.726 persoane. Marja de eroare a SNA este de 0,9%, calculată pentru eşantionul de 12.726 de persoane şi pentru un nivel de încredere de 95%.

"Este un pas decis împreună de industrie, un pas profesionist de a trece la o metodologie modernă, mult mai stabilă, multă mai uşor verificabilă (...) Sper că şi reacţiile pieţei vor fi profesioniste", a spus Silviu Ispas, preşedinte BRAT.

BRAT este o organizaţie non-profit, constituită ca o asociaţie a industriei de publicitate, înfiinţată în 1998 de 33 membri fondatori. În prezent, BRAT are 225 de membri. De la apariţie, furnizează date referitoare la auditul tirajelor publicaţiilor din presa scrisăm din 2002 este furnizorul oficial al rezultatelor de audienţă pentru presa scrisă (SNA), iar din 2007 al rezultatelor de trafic şi audienţă pentru mediul online (SATI).

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici