Cercetătorul de origine română Stefan Hell, laureat al premiului Nobel pentru chimie pe anul 2014, va fi decorat, în numele Regelui Mihai I, cu Ordinul Coroana României în grad de Comandor, în cadrul unei ceremonii care se va desfăşura vineri, de la ora 19.00, la Palatul Elisabeta din Bucureşti.

Imaginea articolului Cercetătorul Stefan Hell, laureat al premiului Nobel, va fi decorat, vineri, în numele Regelui Mihai

Stefan Hell (Imagine: AFP / Mediafax Foto)

Palatul Elisabeta va găzdui vineri o seară în onoarea profesorului Stefan Hell, laureat al premiului Nobel pentru chimie pe anul 2014, informează Biroul de Presă al Regelui Mihai I.

Laureat al premiului Nobel pentru chimie în anul 2014, Stefan Hell va fi decorat, în numele Regelui Mihai I, cu Ordinul Coroana României în grad de Comandor. Decoraţia regală va fi înmânată de Principesa Moştenitoare Margareta, în cadrul unei ceremonii, care va avea loc în Sala Regilor, la ora 19.00.

Ceremonia de decorare va fi urmată de un dineu, în Sufrageria Mare, oferit în onoarea savantului, în numele Regelui Mihai, de către Principesa Margareta şi Principele Radu.

La ceremonie vor lua parte preşedintele Academiei Române, Ionel Valentin Vlad, reprezentanţi ai Academiei, precum şi personalităţi de prestigiu ale comunităţii ştiinţifice internaţionale.

Ordinul Coroana României în grad de Comandor va fi conferit profesorului Stefan Hell "pentru contribuţia sa eminentă la dezvoltarea chimiei fizice", "pentru conceperea şi dezvoltarea tehnologiei microscopiei fluorescente de rezoluţie înaltă, cu ajutorul căreia se pot face observaţii microscopice ale proceselor ce au loc în interiorul celulelor vii", "pentru reprezentarea cu mândrie şi onoare a naţiunii noastre în excepţionala familie a celor distinşi cu Premiul Nobel", "pentru activitatea meritorie în cadrul Institutului Max Planck pentru Chimie Biofizică din Göttingen şi în cadrul Centrul German pentru Studiul Cancerului din Heidelberg", dar şi "pentru că, în cursul activităţii sale, a aprofundat legături cu lumea savantă românească, prin care caută să întărească schimburile ştiinţifice internaţionale" şi "pentru urmărirea, pe tot parcursul carierei sale, a valorilor profesionalismului, devotamentului, eticii şi onestităţii, valori definitorii ale Coroanei Române".

Profesorul Stefan Hell s-a născut la Arad în anul 1962 şi a emigrat alături de familia sa în Republica Federală Germania, în anul 1978. A obţinut licenţa şi diploma de doctor în chimie la Universitatea din Heidelberg. În prezent, desfăşoară o eminentă activitate ştiinţifică la Institutul Max Planck pentru Chimie Biofizică din Göttingen şi la Centrul German pentru Studiul Cancerului din Heidelberg. Stefan Hell este profesor universitar de fizică experimentală la Universitatea din Göttingen şi profesor asociat de fizică la Universitatea din Heidelberg.

Cei trei cercetători care au fost recompensaţi cu premiul Nobel pentru chimie pe 2014, Eric Betzig, Stefan W. Hell şi William E. Moerner, au fost premiaţi pentru "dezvoltarea microscopiei cu fluorescenţă de super-rezoluţie", potrivit comitetului Nobel.

Stefan Hell a fost premiat cu Nobel pentru introducerea, în anul 2000, a conceptului de "golire prin emisie stimulată" (STED/ stimulated emission depletion) în microscopie.

Premiile Nobel sunt decernate din 1901, cu excepţia celui pentru economie, instituit în 1968 de Banca centrală din Suedia, cu ocazia împlinirii a 300 de ani de la fondarea acestei instituţii. Premiile au fost create după moartea inginerului sudez Alfred Nobel (1833 - 1896), inventatorul dinamitei, conform voinţei sale din testament.