Conflict privind Opera Română. Ioan Holender, fost director al Operei de stat din Viena, către regizorul Andrei Şerban: "Te faci mai mic decat eşti"

Joi, Mediafax a prezentat radiografia critică realizată de dirijorul Holender actualei conduceri a Operei Române. ”Peştele ştim de unde se împute”încheia Holender referindu-se la sistemul clientelar din interiorul culturii. Astăzi, scrisoarea a stârnit un schimb epistolar Şerban-Holender.

4361 afișări
Imaginea articolului Conflict privind Opera Română. Ioan Holender, fost director al Operei de stat din Viena, către regizorul Andrei Şerban: "Te faci mai mic decat eşti"

Conflict privind Opera Română. Ioan Holender către Andrei Şerban: ”Te faci mai mic decat eşti” (Imagine: CRISTIAN RADU NEMA/ MEDIAFAX FOTO)

Joi, 26 ianuarie 2017, Mediafax a publicat în exclusivitate scrisoarea deschisă dirijorului şi fostului director al Operei din Viena Ioan Holender, în care acesta făcea o radiografie critică a mandatului Beatrice Rancea de la Opera Română Bucureşti, după ”ruşinoasa izgonire a cuplului Kobborg-Cojocaru de la conducerea baletului ONB”.

Portretul acid al situaţiei de la Opera Naţională este sintetizat în fraza: ”Iată cum astfel cei trei muschetari: Mottadelli, Zanella şi Şerban, sub egidă binevoitoarei doamne Director Interimar Beatrice Rancea, conduc destinele fostei prestigioase instituţii ale primei scene lirice ale unei ţări în care cam toate s-au pierdut şi căreia cumva, doar cultură îi mai rămăsese. Oare fostul Ministru al Culturii Ionuţ Vulpescu, acum din nou înscăunat, ce părere are despre toate acestea, căci peştele ştim de unde se împute?!”

Astăzi, 27 ianuarie, regizorul Andrei Şerban, unul dintre cei vizaţi de scrisoarea lui Ioan Holender, a reacţionat: ”E vorba de o răzbunare? Pentru ce? Ce v-am facut? De unde acest atac sub centură contra mea? Nici macar nu aţi văzut Lucia, nici noua Văduvă ” (Citiţi mai jos scrisoarea în întregime)

Ioan Holender revine, printr-o scrisoare deschisă remisă EXCLUSIV Mediafax şi arată că Andrei Şerban primeşte în ”săraca Românie” sume aberante, care în strainatate nu se plătesc nimanui.şi numeşte Galele de operă - “evenimente” nascocite de Beatrice Rancea cu scopul de a atrage atentia unor politiceni locali.

”Te faci mai mic decat esti, daca imi prezinti cuvintele extaziate ale “cuiva de statura” lui Gabriel Liiceanu intr-un sfert de pagina.” ”In plus nu stiu daca sunt adevarate sumele aberante, care se spune ca ti-au fost platite in saraca noastra Romanie si care sunt convins ca si dumneata, din proprie experienta, stii foarte bine ca in strainatate nu au fost niciodata oferite, asa cum nici astazi nu se platesc nimanui.” ”Galele de opera sunt “evenimente” nascocite de Beatrice Rancea cu scopul de a atrage atentia unor politiceni locali din Iasi, sau Bucuresti asupra dibaciei sale organizatorice. Faptul ca decide sa plateasca sume aberante diferitilor artisti si sa organizeze concursuri cu clasamente ale propriilor realizatori este caraghios si acordandu-si premii, diplome s.a. pentru propria activitate provoaca doar ilaritate si stupefactie.”

(Citiţi mai jos scrisoarea în întregime)

Cine este Ioan Holender:

În 1988 a devenit secretarul general al Operei din Viena şi al Volksoper (Opera pentru popor), pentru ca în 1992,să fie numit manager general al celor două instituţii. A fost director al Operei de Stat din Viena între 1 aprilie 1992 şi 30 august 2010, fiind director al celebrei instituţii pentru cea mai lungă perioadă din istoria operei vieneze. În anii 2007[6] şi 2009 a fost preşedinte şi director artistic al Festivalului Internaţional „George Enescu” de la Bucureşti, ocazie cu care s-a perfectat contractul şi pentru ediţia 2011.

Cine este Andrei Şerban:

Ca regizor, a pus in scena spectacole de teatru si opera in 39 de tari. In SUA, incepand cu 1970, timp de 20 de ani, a fost asociat cu Robert Brustein"s American Repertory Theatre Company. A lucrat, de asemenea, cu La MaMa Theatre, the Public Theatre, Lincoln Centre, Circle in the Square, Yale Repertory Theatre, the Guthrie Theatre, A.C.T. si cu New York City, Seattle si Los Angeles Opera. In Europa, a lucrat pentru Opera din Paris, Geneva, Viena si Bologna, cu Welsh National Opera, Covent Garden, Théâtre de la Ville, Helsinki Lilla Teatern, Teatrul National Bucuresti (1990-1993, ca director), La Comédie Française. Director al Teatrului National Bucuresti (1990 - 1993) Andrei Serban a fost si este profesor la numeroase universitati: Yale School of Drama, Harvard University, Le Conservatoire de Paris, Stockholm Dramatic School, Theatre School of Tokyo, etc.

Iată scrisoarea lui Andrei Şerban în întregime:

”Domnule Holender,

Vă scriu în stare de şoc, după ce am citit ce aţi scris. Mă întreb oare să fie acelaşi Holi pe care l-am considerat prieten şi colaborator de mulţi ani?

Nu are rost să descriu câte momente frumoase şi pline de consideraţie şi respect reciproc am avut în trecut, dar vă reamintesc doar ce aţi spus, nu demult, vă citez:

"Eu datorez prelungirea contractului meu la Viena lui Şerban şi succesului imens cu “Povestirile lui Hoffmann! Ce lucruri frumoase am facut împreună la Opera şi iată, acum îmi pare rău că, după 4 premiere de succes, nu am realizat-o şi pe a cincea!"

Ştiţi că aceste cuvinte vă aparţin şi sunt înregistrate pe banda şi video la Universitate la Iaşi, unde aţi luat cuvântul când mi s-a oferit Doctor Honoris Causa! Să fie acelaşi om cel care a scris mârşăvia ruşinoasă de azi sau e o glumă proastă a cuiva care semnează Holender, ca să pară că e un dublu - Jackel and Hyde?!

E vorba de o răzbunare? Pentru ce? Ce v-am facut? De unde acest atac sub centură contra mea? Nici macar nu aţi văzut Lucia, nici noua Văduvă (ambele extrordinar de bine primite de public) ca să vă faceti o părere! Aruncaţi deci cu venin contra mea (şi a lui Beatrice Rancea) urmând opiniile cui? Ale celor câţiva plătiţi ca să strige buu?

Nu e cazul să mă justific, pentru că marea majoritate a spectatorilor, care ştiu ce au văzut, auzit şi simţit, nu ce se scrie de către denigratori, au ovaţionat cu pasiune reprezentaţiile.

Îmi pare rău că nu aţi fost acolo. Dacă e să vă luaţi după ce spun alţii, n-ar fi rău să consideraţi mai bine cuvintele cuiva de statura lui Gabriel Liiceanu, care s-a extaziat după Lucia:

"Mulţumesc, dragă Andrei, pentru sărbătoarea de astă-seară! Excepţional. îmi dai voie să-ţi mulţumesc pentru formidabilul tău spectacol? Ai reuşit, cred, să ELIBEREZI muzica în toată splendoarea ei, tocmai creându-i acel paradoxal soclu. Mi-ai făcut o seară minunată. Am asistat la un triumf nemaiîntâlnit vreodată la Opera Română şi mă bucuram să fac parte din el, aplaudând la nesfârşit şi ovaţionând laolaltă cu ceilalţi, cu sufletul cuprins de căldura bucuriei înalte. Bucuria superioară.

Cred că ai fost fericit. Oricum, mi-ai răspuns la întrebarea ce ne ţine vii: bucuria de a oferi bucurie.

Drum bun şi pe curând, la vară. Cu drag, Gabriel"

Cum bine spune Liiceanu, eu cred că bucuria de a oferi bucurie e cea care ne ţine vii, nu bucuria de a produce negativitate şi a împroşca otravă, cum fac, printre alţii, marele noastre dive naţionale, pe care se pare că le preţuiţi, după ce ani de zile le-aţi calomniat... Sincer, de la ele nu mă aşteptam la altceva, dar veninul servit de un Timişorean (şi încă din piaţa Lahovary) pe care îl credeam că are onoare, recunosc, m-a întristat şi chiar îndurerat.

În ciuda acestei triste întâmplări,

închei cu nostalgie pentru Holi pe care îl ştiam,

Andrei Şerban”.

Scrisoarea deschisă a lui Ioan Holender către Andrei Şerban:

“Draga Andrei Serban,

Ai raspuns articolului meu printr-o scrisoare deschisa si voi proceda la fel, dar cu asta am terminat quid pro quo-ul nostru, care in fond nu este unul personal, ci o prezentare a situatiei de neinteles si de-a dreptul scandaloasa de la ONB.

Eu sunt acelasi Holi de acum 23 de ani, de pe vremea in care ai inscenat un Hoffmann laudabil si laudat la Staatsoper – care probabil, pe langa altele, a contribuit prin succesul montarii la prima prelungire a contracului meu in functia de director al institutiei vieneze. N-am pus sub semnul intrebarii talentul si succesele de acum peste 20 de ani ale lui Andrei Serban, iar analiza critica a spectacolelor re-refacute la Bucuresti nu reprezinta subiectul articolului meu.

Te faci mai mic decat esti, daca imi prezinti cuvintele extaziate ale “cuiva de statura” lui Gabriel Liiceanu intr-un sfert de pagina. Bineinteles ca au mai scris si altii, dar din pacate nici la maturitate nu ai inteles ca trebuie sa tii seama si sa inveti din criticile negative. Dumneata, care intr-adevar – si o spun cu tot respectul, ai realizat regii de inalta calitate in teatru si opera – si asta nu numai la Staatsooper Wien in timpul directiunii mele, nu intelegi din pacate – desi ar trebui sa stii, ca o regie este un act de creativiate si nu de reconstructie ale unor lucrari din trecutul indepartat, dar in imprejurari cu totul diferite si cu absolut alti solisti.

In plus nu stiu daca sunt adevarate sumele aberante, care se spune ca ti-au fost platite in saraca noastra Romanie si care sunt convins ca si dumneata, din proprie experienta, stii foarte bine ca in strainatate nu au fost niciodata oferite, asa cum nici astazi nu se platesc nimanui. Faptul ca Andrei Serban nu mai are oferte de regie in afara Romaniei de multi ani este un fapt normal, caci timpul nu sta pe loc pentru nimeni.

Galele de opera sunt “evenimente” nascocite de Beatrice Rancea cu scopul de a atrage atentia unor politiceni locali din Iasi, sau Bucuresti asupra dibaciei sale organizatorice. Faptul ca decide sa plateasca sume aberante diferitilor artisti si sa organizeze concursuri cu clasamente ale propriilor realizatori este caraghios si acordandu-si premii, diplome s.a. pentru propria activitate provoaca doar ilaritate si stupefactie.

Vechiul meu prieten, baritonul Leo Nucci in varsta de 74 de ani, pe care Beatrice Rancea l-a invitat la Iasi, platindu-i un avion privat, mi-a spus ca nu stia ca Romania este un paradis financiar pentru cantaretii de opera…

Si Zanella fost ceva candva, desi nici pe departe ceea ce coreografi precum Danovski, Checais si pana la Kobborg reprezinta, in schimb, dirijorul Mottadelli nu a fost niciodata nimic.

Acesta este adevarul si daca iti place sau nu, aceasta este parerea lui Holi din piata Lahovary, care are aceeasi onoare pe care a avut-o intotdeauna si totusi trist ca te-a intristat si chiar indurerat prin adevarul pe care l-a scris si pe care din pacate nu l-ai inteles nici dumneata, si cu siguranta nici cei care au facut toate aceste lucruri posibile.”

 

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici