Controversata taxă pe publicitate din Ungaria, suspendată. Comisia Europeană face verificări

Comisia Europeană a anunţat, joi, că a deschis o investigaţie privind controversata taxă pe publicitate din Ungaria, care prevede cote progresive de impozitare, deoarece ar fi neconcurenţială pentru unele instituţii media, iar până la finalizarea acesteia aplicarea taxei este suspendată.

99 afișări
Imaginea articolului Controversata taxă pe publicitate din Ungaria, suspendată. Comisia Europeană face verificări

Controversata taxă pe publicitate din Ungaria, suspendată. Comisia Europeană face verificări (Imagine: Mediafax Foto/AFP)

Comisarul european în domeniul concurenţei, Margrethe Vestager, a declarat că forul european doreşte să asigure condiţii de concurenţă echitabile pe pieţele media din Europa, iar investigaţia CE din Ungaria a fost începută tocmai pentru a se asigura că nu există nicio discriminare pentru anumite companii media din această ţară.

"Este foarte important să asigurăm condiţii de concurenţă echitabile pe pieţele de media din întreaga Europă. Multe companii mass-media de astăzi se bazează pe veniturile din publicitate pentru finanţarea activităţii lor. Salut semnalele Guvernului ungar potrivit cărora intenţionează să facă modificări privind taxa de publicitate. Investigaţia noastră va încerca să analizeze în detaliu atât modul în care se aplică taxa de publicitate în prezent, cât şi modul în care aceasta se modifică, pentru a ne asigura că nu există nicio discriminare faţă de anumite companii media", a spus Vestager.

Reprezentanţii Centrului de presă al Comisiei Europene au anunţat, joi, că instituţia a deschis investigaţia pentru a stabili dacă taxa pe publicitate introdusă în iunie 2014 în Ungaria este în conformitate cu normele Uniunii Europene privind ajutoarele de stat.

Potrivit surselor citate, Comisia Europeană vrea să verifice dacă impozitarea progresivă, care presupune cote ce variază de 0 la 50%, ar putea favoriza selectiv anumite companii media şi astfel să le confere un avantaj competitiv neloial.

Comisia a decis, totodată, printr-un "ordin de suspendare”, să interzică Ungariei aplicarea acestor cote progresive de impozitare până la finalizarea investigaţiei.

În iunie 2014, Parlamentul ungar a adoptat taxa pe veniturile anuale din publicitate ale companiilor de media, generând protestele a peste 60 de televiziuni, radiouri, publicaţii şi site-uri de presă din Ungaria, care au reclamat că impunerea taxei ameninţă libertatea presei. Proiectul care prevedea introducerea unei taxe ce ar putea ajunge la maximum 40% din veniturile anuale din publicitate în cazul companiilor de media a fost aprobat cu 144 de voturi "pentru" şi 30 "împotrivă" de Parlamentul ungar, în care conservatorii premierului Viktor Orban deţineau două treimi din mandate.

După ce, în 4 iunie, două dintre cele mai mari televiziuni din Ungaria - RTL şi TV2 - au anunţat că intenţionează să îşi oprească emisia, în semn de protest faţă de intenţia autorităţilor de a introduce această taxă pe veniturile anuale din publicitate, şi alte societăţi de media s-au alăturat acestei acţiuni, care s-a transformat într-un protest în masă în media din Ungaria. Astfel, peste 60 de televiziuni, radiouri, publicaţii şi site-uri de presă au început, în seara zilei de 5 iunie, o serie de proteste fără precedent faţă de acest proiect elaborat de un membru al Fidesz. Televiziunile şi radiourile şi-au întrerupt emisia timp de 15 minute, ziarele au apărut pe piaţă pe 6 iunie cu primele pagini goale, iar site-urile acestor societăţi de media au publicat mesaje de protest.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici