FOCUS: SNA: Audienţa presei scrise, în scădere, în perioada octombrie 2008 - octombrie 2009

Ediţiile tipărite ale ziarelor şi revistelor româneşti au raportat, per ansamblu, scăderi ale audienţelor faţă de livrarea de date anterioară, piaţa de presă fiind fluctuantă, potrivit celor mai recente date furnizate de Studiul Naţional de Audienţă pentru perioada octombrie 2008 - octombrie 2009.

47 afișări
Imaginea articolului FOCUS: SNA: Audienţa presei scrise, în scădere, în perioada octombrie 2008 - octombrie 2009

SNA: Audienţa presei scrise, în scădere, în perioada octombrie 2008 - octombrie 2009 (Imagine: Mediafax Foto)

Potrivit ultimelor date furnizate de Studiul Naţional de Audienţă (SNA), realizat de Biroul Român de Audit al Tirajelor (BRAT), în perioada octombrie 2008 - octombrie 2009, numărul de cititori pentru presa scrisă, la nivel urban, a fost, per ansamblu, în scădere.

Astfel, printre publicaţiile aflate pe trend crescător în perioada auditată se numără cotidianul quality Adevărul (+14,1%), tabloidul Click (+12,5%), dar şi mai multe reviste, printre care Practic, Cărticica Practică (+9,8%), BBC Top Gear (+7,6%), Bucătăria de azi (+7,9%), Psychologies (+8,6%), Tango (+20,4%), Sănătatea de azi (+16,9%) şi Superbebe (+17,3%).

În ceea ce priveşte cotidianele centrale, clasamentul rămâne aproape neschimbat, lider fiind tabloidul Libertatea, cu 1.429.000 de cititori pe ediţie, în creştere cu 0,3% comparativ cu valul de date SNA anterior (iulie 2008 - iulie 2009). Tabloidul este urmat în clasament de Click, cu 1.055.000 de cititori pe ediţie, cu o creştere de 12,5%, urmat de tabloidul CanCan, cu 958.000 de cititori pe ediţie, în scădere cu 0,3%. Pe poziţia următoare se situează cotidianul sportiv Gazeta Sporturilor - 734.000 de cititori, cu o scădere de 3,2% faţă de valul de date anterior, fiind urmat de ziarul generalist Jurnalul Naţional, care a înregistrat 696.000 de cititori, în scădere cu 0,3%. În clasamentul cotidianelor centrale urmează ProSport, cu o medie de cititori pe ediţie de 590.000, cu o scădere de audienţă de 5,4%.

De asemenea, cotidianul Adevărul a raportat, în perioada octombrie 2008 - octombrie 2009, un număr de 590.000 de cititori pe ediţie, cu o creştere semnificativă de 14,1%.

În top urmează cotidianul quality Evenimentul zilei, cu 524.000 de cititori pe ediţie şi o scădere de 3,7%, cotidianul România Liberă, cu 253.000 de cititori pe ediţie (-0,4%), cotidianul de business Ziarul Financiar, cu 242.000 de cititori, în medie, pe ediţie şi o scădere de 4,3%, cotidianul quality Gândul, cu 234.000 de cititori pe ediţie (-5,3%), cotidianul Curierul Naţional, cu 162.000 de cititori pe ediţie (-2,4%) şi cotidianul Curentul, cu 84.000 de cititori pe ediţie (-14,3%).

În ceea ce priveşte publicaţiile săptămânale, Libertatea de duminică deţine poziţia de lider cu 850.000 de cititori pe ediţie, urmat de Pro TV Magazin, cu 768.000 de cititori pe ediţie, aceasta fiind urmată de Click de Duminică - 751.000 de cititori pe ediţie şi Libertatea pentru femei - 664.000 de cititori pe ediţie.

Pe de altă parte, în rândul revistelor feminine mid-market, lider al segmentului rămâne Femeia, cu 538.000 de cititori pe ediţie, în scădere cu 4,9% comparativ cu perioada anterioară, aceasta fiind urmată de Ce se întâmplă, Doctore?, cu 533.000 de cititori pe ediţie, cu o scădere de 0,4%, şi Unica, cu 258.000 de cititori pe ediţie şi o scădere de 5,1%.

În rândul revistelor up-market, lider de segment este revista Tabu, cu 160.000 de cititori pe ediţie, în scădere de 3,6%, urmată de Elle, cu 132.000 de cititori pe ediţie (-9,6%) şi, monitorizată pentru prima dată în studiul de audienţă, revista The One, care ocupa a treia poziţie a podiumului, cu 91.000 de cititori pe ediţie.

În ceea ce priveşte revistele gossip & people, Ciao! conduce în clasament, cu o medie de 489.000 de cititori pe ediţie (-7,2%), urmată de Story, cu 158.000 de cititori pe ediţie (-8,7%), şi Viva, cu o medie de 152.000 de cititori pe ediţie, în creştere cu 2%.

În clasamentul revistelor pentru adolescenţi, Bravo este lider, cu 263.000 de cititori pe ediţie, în scădere cu 11,4% faţă de perioada anterioară de auditare, fiind urmată de Cool Girl, cu 252.000 de cititori pe ediţie şi o scădere de 7,4%, Bravo Girl (218.000 de cititori pe ediţie, -6,8%) şi Popcorn (189.000 de cititori, -10,4%).

În rândul revistelor masculine, Playboy a rămas lider de categorie, cu 232.000 de cititori pe ediţie (-7,2%), urmat de FHM, cu 115.000 de cititori pe ediţie (-3,4%), Men'S Health, cu 79.000 de cititori pe ediţie, şi Maxim, cu 64.000 de cititori pe ediţie şi o scădere de 1,5%.

În topul publicaţiilor auto conduce ProMotor, cu 317.000 de cititori pe ediţie, în scădere cu 6,5%, fiind urmată în clasament de Auto Motor şi Sport, cu 283.000 de cititori pe ediţie şi o scădere de 9,9%, şi Autoshow (124.000 de cititori pe ediţie, -10,1%). Singura publicaţie de pe segment care a raportat creşteri este BBC Top Gear, cu 85.000 de cititori pe ediţie şi 4,6%.

În ceea ce priveşte publicaţiile economice, Săptămâna Financiară a raportat o scădere de 0,7%, ajungând la 305.000 de cititori pe ediţie, în timp ce săptămânalul Capital a înregistrat o scădere de 6,3%, având 268.000 de cititori pe ediţie. Pe de altă parte, Business Magazin a raportat o scădere de 1,2%, ajungând la 84.000 de cititori pe ediţie.

Pe primul loc în clasamentul presei locale se situează Gazeta de Sud, cu o medie de 182.000 de cititori pe ediţie. Pe lângă Gazeta de Sud, care îşi păstrează poziţia de lider, la nivelul presei locale au fost raportate în principal scăderi. Pe de altă parte, cotidianul Adevărul de seară, distribuit în mai multe oraşe ale ţării, a raportat o audienţă totală de 483.000 de cititori pe ediţie în perioada octombrie 2008 - octombrie 2009.

Pentru cea de-a 30-a livrare SNA FOCUS, datele au fost culese de institutele de cercetare Metro Media Transilvania şi Daedalus, în perioada 13 octombrie 2008 - 11 octombrie 2009. Eşantionul a fost de 20.096 de persoane, dintr-un univers de 8,913 milioane de persoane, acesta fiind reprezentativ pentru publicul din România cu vârsta între 14 şi 64 ani, care locuieşte în mediul urban.

Datele SNA au fost furnizate pentru 144 de publicaţii, dintre care: 60 de lunare (au fost incluse: Marie Claire, The One; au fost excluse: Aventuri la pescuit, BLU, Bucătăria pentru toţi, Dilemateca), 13 bilunare, 23 de săptămânale (a fost inclus Publivest; a fost exclus ProSport de Duminică), 39 de cotidiene (a fost inclus Adevărul de Seară; au fost excluse Hunedoara Expres şi Ziua) şi 9 suplimente.

Material de Alexandra Buzaş, alexandra.buzas@mediafax.ro.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici