Fotografia câştigătoare la World Press Photo of the Year: Experţi confirmă integritatea imaginii lui Paul Hansen

În urma recentelor discuţii apărute în media privind autenticitatea fotografiei câştigătoare a trofeului World Press Photo of the Year din 2012, organizatorii competiţiei au supus imaginea unor analize specializate pentru a confirma integritatea fotografiei şi a opri alte eventuale speculaţii.

6768 afișări
Imaginea articolului Fotografia câştigătoare la World Press Photo of the Year: Experţi confirmă integritatea imaginii lui Paul Hansen

Fotografia câştigătoare la World Press Photo of the Year: Experţi confirmă integritatea imaginii lui Paul Hansen (Imagine: extremetech.com)

Astfel, organizatorii World Press Photo au publicat un comunicat de presă pe site-ul oficial prin care punctează în detaliu concluziile experţilor în fotografie digitală, precizând că suedezul Paul Hansen, autorul imaginii în cauză, a "cooperat din nou în totalitate la investigaţia condusă de experţii independenţi".

"Am analizat imaginea RAW, furnizată de World Press Photo, şi imaginea JPEG rezultată. Este evident că fotografia publicată a fost retuşată în ceea ce priveşte culoarea şi nuanţa atât globale cât şi locale. În afară de aceasta, totuşi, nu am găsit nicio dovadă de manipulare sau compoziţie fotografică semnificativă", explică Dr. Hanry Farid, profesor de informatică la Universitatea Dartmouth din Statele Unite, cofondator şi CTO (Chief Technology Officer) la Fourandsix Technologies & Kevin Connor, continuând prin infirmarea, însoţită de explicaţii, a analizelor asupra fotografiei care au circulat în presă.

Astfel, potrivit acestuia, analiza XMP arată doar că fişierul respectiv "a fost ajustat în programul Adobe Photoshop, modulul Camera Raw, în diferite ocazii înainte să fie deschis în Photoshop şi să fie salvat ca JPEG", fără să reflecte dacă este vorba, de fapt, de o compoziţie din mai multe fişiere.

Nici analiza nivelului de eroare nu poate fi de încredere, continuă Hanry Farid, potrivit căruia acest tip de analiză clasează frecvent în mod greşit fotografii autentice ca fiind alterate şi nu identifică în mod corect imaginile cu adevărat alterate.

Observaţiile lui Farid au fost însoţite de concluzia unui expert olandez în fotografie digitală, Eduard de Kam:

"Când compar fişierul RAW cu versiunea câştigătoare pot vedea într-adevăr că a existat un nivel considerabil de post-producţie, în sensul că unele zone au fost făcute mai luminoase, iar altele mai închise. Dar în ceea ce priveşte poziţia fiecărui pixel, toţi se află în JPEG (imaginea câştigătoare) în exact acelaşi loc precum în fişierul RAW. Aş elimina aşadar orice îndoială privind o imagine compusă."

Comunicatul World Press Photo continuă prin menţionarea unor reguli ale "celei mai bune competiţii internaţionale de fotojurnalism": "Regulile de înscriere în concurs precizează că imaginile nu trebuie să fie modificate. Este acceptată doar retuşarea care se conformează standardelor acceptate în prezent în industrie. Juriul va lua în considerare ceea ce socoteşte acceptabil în fiecare categorie în timpul jurizării şi poate cere de la fotografi fişiere sau scanuri originale, neretuşate pentru a fi examinate.

În caz că există îndoieli după finalizarea jurizării, există o procedură de reexaminare a fişierelor care ar putea duce în final la descalificarea operei şi la retragerea trofeului."

Fotografia care a câştigat trofeul World Press Photo of the Year în 2013, cel mai prestigios premiu din fotografia de presă, ar fi fost de fapt trucată, potrivit unui site specializat în tehnologie, care explică într-un articol cum fotograful ar fi adus modificări imaginii înainte ca aceasta să fie înscrisă în concurs.

Descoperirea a venit de la Neal Krawetz, analist de imagini în medicină legală. Potrivit articolului de pe Extreme Tech, care explică în detaliu cum a decurs analiza manipulării fotografiei

Autorul articolului atrage atenţia asupra bărbatului din partea stângă a fotografiei, care ţine picioarele copilului pe mâini şi a cărui faţă iluminată digital iese în evidenţă pe harta ELA, aşa cum se întâmplă şi cu feţele celorlalţi bărbaţi şi cu giulgiurile copiilor.

"În principiu, Hansen a făcut o serie de fotografii şi mai târziu, după ce şi-a dat seama că fotografia cu cea mai dramatică situare a ieşit prea întunecată şi în umbră, a hotărât să aducă împreună imagini diferite şi să aplice o cantitate generoasă de lumină în regiunile cu umbră", mai scrie autorul articolului.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici