Google îl sărbătoreşte pe Gregor Mendel, "părintele" geneticii moderne

Google şi-a modificat, miercuri, logoul de pe pagina sa principală, pentru a celebra 189 de ani de la naşterea savantului Gregor Mendel, considerat "părintele" geneticii moderne.

Imaginea articolului Google îl sărbătoreşte pe Gregor Mendel, "părintele" geneticii moderne

Google îl sărbătoreşte pe Gregor Mendel, "părintele" geneticii moderne

Literele din noul logo al Google sunt formate din păstăi de mazăre pentru că acestea sunt plantele pe care savantul le-a studiat foarte multă vreme şi pe care a făcut o serie de experimente, între anii 1856 - 1863, ajungând în cele din urmă la stabilirea a ceea ce astăzi sunt cunoscute drept Legile eredităţii ale lui Mendel.

Johann Gregor Mendel, născut pe 20 iulie 1822, în Heizendorf bei Odrau, Cehia, într-o familie de fermieri vorbitori de limbă germană, a fost pasionat de cercetare încă din copilărie. În 1840, Mendel a devenit student al Institutului de Filosofie din Olmütz, iar în 1843, la recomandarea profesorului de fizică Friedrich Franz, Mendel a devenit călugăr al mănăstirii augustine St. Thomas din Brünn (Brno), Cehia, moment în care îşi schimbă şi prenumele, din Johann în Gregor. În 1851 îşi începe studiile la Universitatea din Viena - fizică, botanică, entomologie, paleontologie - şi se întoarce la mănăstire ca profesor de fizică. Aici îşi continuă cercetările începute la Viena privind variaţia şi hibridizarea plantelor, iar pe baza celor de mazăre ajunge la Legile eredităţii care îi poartă numele.

Lucrarea sa "Experienţe asupra hibridizării plantelor" a fost publicată în 1865, în jurnalul Societăţii de Istorie Naturală din Moravia, însă la acel moment nu a avut un impact deosebit în comunitatea ştiinţifică.

Mendel şi-a continuat însă cercetările genetice pe mazăre, pe albine - creând chiar un hibrid de astfel de insecte -, dar şi pe alte noi specii de plante.

Gregor Mendel a mai studiat astronomia şi meteorologia, fondând, în 1865, Societatea Meteorologică Austriacă. A publicat foarte multe lucrări despre meteorologie.

Numit abate în 1866, Mendel a fost nevoit să-şi întrerupă activitatea ştiinţifică şi a murit ignorat de confraţii săi, la vârsta de 61 de ani, pe 6 ianuarie 1884, din cauza unei nefrite. În timpul vieţii, rezultatele cercetărilor sale ştiinţifice în domeniul geneticii nu au fost acceptate, iar după moartea sa, abatele care i-a succedat i-a ars lucrările din bibliotecă.

Abia la începutul secolului al XX-lea i-au fost recunoscute meritele, după ce Hugo de Vries, Carl Erich Correns şi Erich von Tschermak au ajuns în mod independent la aceleaşi concluzii ca ale lui Mendel, redescoperind legile eredităţii. Redescoperirea acestor legi a stat la baza fondării geneticii moderne.

Google îşi modifică frecvent logoul pentru a marca evenimente importante ale istoriei universale sau pentru a celebra mari personalităţi.