Ordonanţa de Urgenţă ce prevedea schimbări majore în cinematografie, respinsă de Parlament

Ordonanţa de urgenţă nr. 91/2016, iniţiată de Corina Şuteu cu puţin timp înainte de terminarea mandatului Cabinetului Cioloş, ce viza schimbări majore în cinematografie, a fost respinsă marţi de Camera Deputaţilor.

735 afișări
Imaginea articolului Ordonanţa de Urgenţă ce prevedea schimbări majore în cinematografie, respinsă de Parlament

Ordonanţa de Urgenţă ce prevedea schimbări majore în cinematografie, respinsă de Parlament (Imagine: dailysquat.com)

Camera Deputaţilor a votat cu 178 pentru, 80 împotrivă şi 13 abţineri raportul de respingere dat de Comisia de Cultură.

Cu alte cuvinte, OUG 91 din 2016 ce vizează schimbări în cinematografie, adoptată de Guvernul Cioloş, a fost respinsă de Camera Deputaţilor, care este for decizional.

Social democraţii au motivat votul prin faptul că Ordonanţa este prost concepută. Preşedintele Comisiei de Cultură din Camera Deputaţilor, Gigel Ştirbu, a cerut plenului să retrimită la comisie Ordonanţa, pentru două săptămâni, dar propunerea a fost respinsă.

Imediat după luarea deciziei, Gigel Ştirbu a cerut reprezentanţilor grupurilor parlamentare să înceapă, de luni, discuţiile cu cei din domeniul cinematografiei şi să gândească o legislaţie în domeniu.

În sala de plen au fost prezenţi şi Tudor Giurgiu şi fostul ministru al Culturii, Vlad Alexandrescu, doi susţinători ai schimbărilor din domeniul cinematografic.

”Ne nemulţumeşte faptul că, practic, Comisia de Cultură a decis să respingă ordonanţa la care s-a lucrat un an de zile, fără nicio consultare a breslei. Este ca şi cum s-ar discuta despre sănătate fără să-i invite pe beneficiarii şi pe clienţii sistemului. Asta mi se pare o practică total aberantă şi am venit să protestăm pentru că azi plenul, de pe ieri pe azi, a decis să introducă pe ordinea de zi această lege. Modul în care se fac legi în România şi se votează în Parlament contravine total unor practici fireşti de consultare a beneficiarilor acestor legi. Comisia de Cultură e într-un autism total, au votat în opt minute împotriva unei legi fără să cheme pe nimeni, nici măcar pe cei care nu sunt de acord cu această ordonanţă . Ei pur şi simplu au minţit spunând că ordonanţa a fost emisă în perioada vacanţei parlamentare, lucru care e total fals”, a declarat Tudor Giurgiu.

Şi Vlad Alexandrescu a afirmat că forma actuală a ordonanţei prevedea o transparentizare a concursului de proiecte pentru finanţarea cinematografică, ”de asemenea, prevede lucruri importante cu privire la trecerea sălilor de cinematograf dezafectate din patrimoniul România Film către administraţia publică locală cu obligaţia ca ei să le folosească într-adevăr pentru proiecţia de filme şi să le renoveze”, a declarat Alexandrescu.

Pe de altă parte, proiectul a fost dur criticat, în toamna anului trecut, de peste 50 de cineaşti care au transmis mai multe adrese către Guvern şi alte foruri din domeniu, susţinând că Ordonanţa pregătită de Corina Şuteu mulţumeşte doar un grup şi nu a fost întocmită după o dezbatere transparentă.

Ordonanţa adoptată pe ultima sută de metri de Guvernul Cioloş, înainte de expirarea mandatului, a fost a şaptea variantă discutată în unele cercuri, spuneau contestatarii, care atrăgeau atenţia că, deşi proiectul vine cu 57 de articole schimbate, iniţiatorii nu au elaborat un nou act normativ, aşa cum prevede legea.

La fel care şi în celelalte cazuri, proiectul nu a avut avizul Consiliului Naţional al Cinematografiei şi nici al Arhivei Naţionale de Film.

Prin proiectul de ordonanţă de urgenţă se modifica forma ajutorului de stat din credit rambursabil fără dobândă care se înlocuia cu noţiunea de sprijin financiar pentru producţie fără a se fundamenta această modificare. O altă modificare importantă era trecerea Arhivei Naţionale de Film (ANF) în subordinea Ministerului Culturii, fără a exista însă vreo justificare de necesitate a acestei măsuri. Prin noua subordonare, ANF prelua şi dreptul de administrare al patrimoniului cinematografic al Consiliul Naţional al Cinematografiei, fără să fie explicată modalitatea prin care se schimbă titularul dreptului de administrare, precum şi limitele exploatării.

Totodată, dacă CNC-ului, instituţie publică centrală de specialitate i se transfera dreptul de administrare asupra proprietăţii publice cinematografice în administrarea Arhivei Naţionale de Film, aceasta nu va putea fi condusă de un manager în baza unui contract de management, ci va trebui condusă de o persoană învestită cu prerogativele de putere publică asemănător directorului general al CNC.

Cât priveşte situaţia sălilor de cinema, ordonanţa arata că cele nepreluate vor putea intra în grija unităţii administrativ-teritoriale şi reprezentantul Regiei Autonome de Distribuţie şi Exploatare a Filmelor «România-Film».

 

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici