REPORTAJ: Marele jaf comunist hollywoodian al "Naestrului" Caranfil, "condamnat" la nouă statuete Gopo - GALERIE FOTO

Regizorul Nae Caranfil, care a povestit, la gala Gopo 2015, că echipa filmului său "Closer to the Moon" a făcut o "reparaţie", numindu-l "naestre", pentru că îl irită cuvântul "maestre", a fost marele câştigător al serii, pelicula despre misterul marelui jaf comunist din 1959 primind nouă trofee.

1840 afișări
Imaginea articolului REPORTAJ: Marele jaf comunist hollywoodian al "Naestrului" Caranfil, "condamnat" la nouă statuete Gopo - GALERIE FOTO

Nae caranfil (Imagine: Mihai Dăscălescu/Mediafax Foto)

Luni seară, pe o vreme nu tocmai prietenoasă, la o gală unde marea bătălie s-a dat între două filme inspirate din anii comunismului, doamnele şi domnişoarele invitate să păşească pe covorul roşu întins cu mare grijă la Sala Studio a Teatrului Naţional Bucureşti, unde au fost decernate premiile Gopo 2015, au etalat rochii din dantelă, vaporoase şi sclipitoare.

GALERIE FOTO

În lumina reflectoarelor şi-au făcut apariţia regizori, actori, directori de imagine, sunetişti, producători, monteuri şi creatori de modă. Printre numele care nu au lipsit de la gala Gopo s-au numărat regizorii Dan Chişu, Felix Alexa, Dorian Boguţă, Emanuel Pârvu, Daniel Sandu, Tudor Giurgiu, Tudor Jurgiu, Andrei Gruzsniczki, Andrei Creţulescu, Claudiu Mitcu, Radu Gabrea, actorii Bogdan Dumitrache, Diana Dumitrescu, Radu Iacoban, Ana Ularu, Andreea Vasile, Emilian Oprea, Dorina Lazăr, Alin Florea, Andi Vasluianu, Mihai Constantin, Sorin Leoveanu, criticii de film Tudor Caranfil şi Irina Margareta Nistor, directorul de imagine Vivi Drăgan Vasile, directoarea Festivalului Internaţional de Film Anonimul, Miruna Berescu, directorul interimar al Muzeului Ţăranului Român, Virgil Niţulescu, solistul de muzică populară Grigore Leşe, dar şi producătorii Ada Solomon, Velvet Moraru şi Dan Burlac.

Marii câştigători ai serii au fost Nae Caranfil - care şi-a adjudecat premiile pentru cel mai bun film, cea mai bună regie şi cel mai bun scenariu, pelicula sa fiind premiată şi pentru cea mai bună imagine (Marius Panduru), cel mai bun montaj (Cătălin Cristuţiu, Larry Madaras, Roberto Silvi), cea mai bună muzică originală (Laurent Couson), cel mai bun sunet (Alexandru Dumitru, Marius Leftărache, Florin Tăbăcaru), cele mai bune costume (Doina Levitza) şi cel mai bun machiaj şi cea mai bună coafură (Lucas Coulon, Maria Andreescu, Laura Ozier, Elena Tudor) - şi Andrei Gruzsniczki, al cărui lungmetraj, "Q.E.D", a primit premiile pentru cel mai bun rol principal masculin (Florin Piersic Jr.), cel mai bun rol principal feminin (Ofelia Popii), cel mai bun actor în rol secundar (Virgil Ogăşanu), cea mai bună actriţă într-un rol secundar (Alina Berzunţeanu) şi cele mai bune decoruri (Cristian Niculescu).

Seara a început într-o notă europeană, primul premiu Gopo fiind acordat celui mai bun film din Europa distribuit în România, trofeu câştigat de distribuitorul Independenţa Film, pentru "Marea frumuseţe/ La grande bellezza", de Paolo Sorrentino.

Cătălin Cristuţiu, care a primit premiul Gopo pentru cel mai bun montaj, alături de Larry Madaras şi Roberto Silvi, pentru filmul "Closer to the Moon", i-a mulţumit regizorului Nae Caranfil pentru încrederea acordată, apreciind: "A fost o reală plăcere să fiu a patra roată la căruţă, alături de Madaras, Silvi şi de tine".

Scena de la Teatrul Naţional Bucureşti a devenit, apoi, locul potrivit pentru un selfie reuşit. Astfel, un alt trofeu Gopo care a fost acordat luni seară a fost cel pentru filmul românesc cu cel mai mare succes de box-office în 2014, care a revenit comediei "#Selfie", de Cristina Iacob (102.026 de spectatori; încasări de 1.147.487 de lei). Cu acest prilej, Vlad Logigan, unul dintre actorii din această comedie, a declarat că, luni, au început filmările pentru "#Selfie 2".

"Aş vrea să îmi cer scuze că nu am reuşit să vin într-o ţinută mult mai elegantă, dar am terminat filmarea de azi cu 20 de minute înainte de începerea galei, am venit direct în costumul pe care îl aveam", a spus Logigan, care purta pălărie, un hanorac, jeanşi şi tenişi.

Pe de altă parte, Olimpia Melinte, actriţă în lungmetrajul "#Selfie", a mulţumit publicului pentru că a fost la cinema. "Sper să avem cinematografe în întreaga ţară, în curând, în care filmele româneşti şi nu numai să se vadă la standardele la care ar trebui să se vadă. Vreau să-i mulţumesc lui Mihai Chirilov că a susţinut acest proiect, Cristinei Iacob pentru că ne-a ales şi sperăm să ne vedem în număr la fel de mare la cinema şi la partea a doua a acestui film", a spus Olimpia Melinte.

Alexander Nanau, care a primit premiul pentru cel mai bun documentar, le-a mulţumit lui Toto, Andreei şi Anei, dar şi mamei lor pentru că au avut curajul să îşi împărtăşească viaţa cu un public mare, prin filmul său "Toto şi surorile lui". "Sper că povestea lor devine inspiraţională pentru mulţi alţi oameni în situaţia lor şi mulţi alţi oameni care pot să ajute. Deoarece am avut un ecou foarte bun cu acest film, am decis să intrăm cu el şi în cinema-uri, deci, din iunie anul acesta, sper să ne vedem la cinema", a completat Nanau.

A urmat apoi un premiu special, înmânat de Mihai Mitrică, directorul Festivalului Anim'est, regizorului de animaţie Ion Truică, despre care acesta a spus că "este unul dintre puţinii maeştri ai animaţiei româneşti".

Ion Truică le-a mulţumit celor prezenţi pentru că au venit să onoreze premiile româneşti. "În condiţii foarte grele s-au realizat (filmele, n.r.), însă cu multă dragoste şi de un colectiv de oameni talentaţi şi dăruiţi acestei profesii", a mai spus acesta.

În sală s-a strigat şi "Aferim!", în momentul în care producătoarea Ada Solomon a urcat pe scenă pentru a ridica premiul pentru cel mai bun scurtmetraj de ficţiune, acordat peliculei "Trece şi prin perete", a lui Radu Jude, premiat anul acesta la Festivalul Internaţional de Film de la Berlin cu trofeul pentru cea mai bună regie. "E un premiu special, pentru că filmul acesta este unul complet independent, un film pe care nu l-am produs singură, l-am produs cu Radu Jude şi alături de echipa filmului, care a lucrat pro-bono", a spus Ada Solomon, care le-a transmis tinerilor că "întotdeauana se poate când vrei şi ai prietenii aproape".

Directorul de imagine Marius Panduru a fost certat de Nae Caranfil, regizorul filmului "Closer to the Moon". Motivul a fost simplu. Panduru, care a primit premiul pentru cea mai bună imagine, nu se afla în sală. "Marius, de ce nu eşti aici? De ce mă pui să fac sport pentru tine?", a spus "naestrul", căruia i-a fost înmânat trofeul.

Nae Caranfil a urcat apoi din nou pe scenă, pentru a ridica premiul pentru cel mai bun scenariu, mulţumind "unui personaj" fără de care, poate, "Closer to the Moon" nu ar fi existat. "Aveam o dilemă. Ezitam între două idei de film, nu prea ştiam spre care să mă îndrept. Am petrecut o seară cu un personaj povestindu-i ce am în cap şi acest om m-a încuraj foarte tare să fac filmul pe care l-am făcut. Fără de el, filmul acesta nu ar fi văzut, poate, lumina zilei şi cel mai rău îmi pare că omul acesta nu a mai apucat să vadă filmul, drept pentru care îi dedic acest premiu lui Alex. Leo Şerban", a spus Caranfil.

A urmat al doilea premiu special, înmânat de criticul de film Irina Margareta Nistor, trofeu care a ridicat timp de câteva minute sala în picioare. Vizibil emoţionată, actriţa Eugenia Bosânceanu a primit premiul pentru întreaga activitate. Aceasta a spus că "a fost fericită, norocoasă şi primită în cinematografie cu braţele deschise, toată viaţa", subliniind că le mulţumeşte în colectiv tuturor celor pe care i-a întâlnit, pentru că, dacă s-ar apuca să menţioneze nume, publicul ar sta până a doua zi în sala de la Teatrul Naţional Bucureşti.

A depănat şi amintiri şi a povestit că, în momentul în care începeau filmările pentru o peliculă, echipa devenea o familie, unde se împrieteneau, se supărau, se împăcau, se urau, se iubeau, dar erau o familie. "Bucuria mea cea mai mare este când mă întâlnesc pe stradă şi sunt recunoscută, aşa, în baston, cum mă vedeţi", a spus actriţa, adăugând că a învăţat lucruri foarte interesante de la tineri.

Unul dintre cei mai surprinşi de premiul Gopo câştigat a părut a fi Florin Piersic Jr., care a fost recompensat cu trofeul pentru cel mai bun actor într-un rol principal, pentru interpretarea din "Q.E.D.". "Velvet (Moraru, n.r.), îţi mulţumesc că m-ai propus în acest proiect şi că îmi dai mailuri, din 2012, care încep cu «Florinul meu drag», Andrei (Gruzsniczki, n.r.), îţi sunt foarte recunoscător că am rămas pe lista ta scurtă şi că, în cele din urmă, ai dus la capăt călătoria cu mine. Domnul Vivi, o să vă spun pentru prima oară domnul Vivi (Vivi Drăgan Vasile, n.r.), pentru că am barba puţin mai lungă şi mai albă decât a dumneavoastră şi pentru că vă iubesc foarte mult", a spus Piersic Jr..

Acesta a mai spus că nu a pregătit un discurs, pentru că nu credea că va primi trofeul, apreciind că nu este în competiţie cu nimeni altcineva decât cu el. "Premiul acesta este un simbol al aprecierii dumneavoastră faţă de munca unei întregi echipe. Sunt oameni foarte mulţi pe care nimeni nu-i vede, pe care spectatorii nu o să-i vadă niciodată pe scena aceasta, oameni care au grijă de fiecare detaliu pentru ca o poveste să aibă coerenţă şi ca să nu aibă nicio fisură. Sunt foarte fericit să împart acest premiu cu întreaga echipă", a mai declarat Florin Piersic Jr..

Gala de la Teatrul Naţional Bucureşti a dovedit că actorii din "Q.E.D." au fost cei mai apreciaţi de votanţi. Astfel, după trofeele Gopo acordate lui Virgil Ogăşanu şi Alinei Berzunţeanu, pentru cele mai bune roluri secundare, în filmul lui Gruzsniczki, Ofelia Popii a primit premiul Gopo pentru cea mai bună actriţă în rol principal.

Un alt moment important al serii a fost acordarea premiului pentru întreaga carieră, care i-a revenit actriţei Coca Bloos. "Eu am probleme cu emoţiile în asemenea momente. (...) Buchetul de gânduri vi le dau dumneavoastră ca o reverenţă. Sunt om fericit şi bogat. Fericit pentru că am făcut ceea ce mi-a plăcut şi am iubit cel mai mult în viaţa. Am vrut nu numai să ştiu, dar să şi fac cu credinţă şi după puterile mele ceea ce a trebuit. Sunt un om bogat pentru că în dragostea mea pentru oameni am întâlnit oameni care au crezut în mine şi care prin truda lor mi-au fost modele. Toate aceste întâlniri sunt averea mea şi vă asigur că nu este mică deloc. Filmul fascinant, magic, tainic, dar şi neiertător şi cinic mi-a dat cândva întâlnire pe la patru ani. (...) El m-a iubit, iar eu îl preţuiam cu veneraţie ca pe ceva de neatins fascinată de fascinaţia lui. Nu m-a părăsit, nu m-a uitat, ba dimpotrivă m-a ajutat să încerc să cuprind şi să înţeleg cuvintele găsite într-o carte de căpătăi", a spus Coca Bloos.

Nae Caranfil a continuat să facă sport luni seară, la gala Gopo, urcând din nou pe scenă pentru a primi trofeul pentru cel mai bun regizor. A mulţumit echipei filmului, actorilor români şi străini cu care a lucrat la acest lungmetraj şi care, în perspectiva sa, au realizat o "reparaţie". "Mie nu îmi place să mi se spună 'maestre', mă irită chestia asta, pentru că mi se pare că de multe ori este un semn de linguşire şi un picior în dos către pensie, iar această echipă de actori, de-a lungul filmării, a reuşit un lucru extraordinar, schimbând o singură literă, mi-au spus 'naestre'", a spus Caranfil.

Premiul cel mai aşteptat al serii, cel pentru cel mai bun film, a fost prezentat de ministrul Culturii, Ionuţ Vulpescu, şi de directorul Teatrului Naţional Bucureşti, Ion Caramitru. Vulpescu a spus că regizorul filmului câştigător spunea "că, de foarte multe ori, în istoria cinematografiei, limba engleză a forţat foarte mult geografia şi, dacă am avut un Mozart vorbind engleză în «Amadeus» şi un pianist polonez vorbind engleză, mi se pare firesc ca, în această seară, să premiem «Closer to the Moon»".

Într-un ultim pas alergător, Nae Caranfil a ţinut să atragă atenţia că, "în afara zidurilor acestui teatru, există mulţi, mulţi spectatori potenţiali sau reali pentru care filmul românesc este o problemă". "Am avut la această gala a filmelor Gopo câteva mai multe filme care sondează epoca comunistă, anii comunismului. Mă bucur că am fost alesul, pentru că eu cred, cum probabil şi colegii mei care s-au îndreptat spre zona aceasta, cred că este o sursă extraordinară de inspiraţie, acest circ care s-a petrecut în partea aceasta a lumii nu ar trebui să fie uitat şi, de obicei, ne ciocnim de o prejudecată pe care o aud foarte des şi mă irită: «ne-am săturat de atâtea filme cu comunism». Dar câte sunt, domnule? Au fost multe, dar înainte de '89, după '89 sunt câteva şi, până la urmă, poate că ar trebui, în seara aceasta, să le mulţumesc tovarăşului Gheorghe Gheorghiu-Dej şi tovarăşului Nicolae Ceauşescu pentru că mi-au oferit inspiraţia de care aveam atâta nevoie", a spus Caranfil.

Gala premiilor Gopo 2015 a fost organizată de Asociaţia pentru Promovarea Filmului Românesc şi Asociaţia Film şi Cultură Urbană, cu sprijinul Centrului Naţional al Cinematografiei (CNC), Primăriei Municipiului Bucureşti prin Creart - Centrul de Creaţie, Artă şi Tradiţie al Municipiului Bucureşti si Babel Communications.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici