Analiză: Cum vor evolua acţiunile Tesla şi cât de sustenabilă este creşterea actuală

Cât de sustenabil este avântul luat de compania condusă de Elon Musk şi care este semnificaţia acordului de vânzare a 100.000 de vehicule electrice către Hertz explică Radu Puiu, Financial Analyst în cadrul XTB România, casă de brokeraj listată pe Bursa de la Varşovia.

1203 afișări
Imaginea articolului Analiză: Cum vor evolua acţiunile Tesla şi cât de sustenabilă este creşterea actuală

Analiză: Cum vor evolua acţiunile Tesla şi cât de sustenabilă este creşterea actuală

Acţiunile Tesla au început să crească după ce, pe 20 noiembrie, a prezentat o serie de câştiguri puternice pentru al treilea trimestru al anului 2021. Două zile mai târziu, capitalizarea sa de piaţă a depăşit pragul de 1.000 de miliarde de dolari pentru prima dată în istorie. Apoi, vestea unui acord de vânzare a 100.000 de vehicule electrice către Hertz, un jucător important din sectorul de închirieri auto, a propulsat preţul acţiunilor către obţinerea unui avans de o zi de 13%, până la 1.025 de dolari pe acţiune. Acţiunile Tesla au scăzut cu aproape 4% la începutul sesiunii de marţi după ce CEO-ul şi fondatorul său, Elon Musk, a scris pe Twitter că nu a fost semnat un contract de vânzare cu Hertz, sugerând că afacerea nu a fost finalizată. Totuşi, pierderile au putut fi recuperate. Sesiunea de pe 3 noiembrie a înregistrat un preţ de închidere al acţiunilor la un nou maxim istoric de 1.213 dolari. În doar două săptămâni, valoarea de piaţă a Tesla a crescut de la 818 miliarde de dolari la 1.180 miliarde de dolari, ceea ce presupune un avans de aproximativ 360 de miliarde de dolari.

Bloomberg a raportat că firma de închirieri auto Hertz a plasat o comandă de 100.000 de maşini Tesla pentru a construi o flotă de închiriere de vehicule electrice până la sfârşitul anului 2022. Acordul, care va aduce un venit de 4,2 miliarde USD pentru Tesla, este cea mai mare achiziţie de vehicule electrice din istorie. Maşinile urmează să fie livrate într-o perioadă de aproximativ 14 luni. De asemenea, acordul ar putea consolida poziţia Tesla ca producător de vehicule electrice de top pentru comenzi mari, având în vedere produsele sale consacrate şi baza de producţie în creştere rapidă, care include viitoarele fabrici din Texas şi Germania.

În plus, Morgan Stanley şi-a majorat preţul ţintă pentru acţiuni de la 900 USD la 1.200 USD. Avantajul nu este doar în termeni monetari. Conform unui sondaj realizat în 2015 de Enterprise Holdings, aproximativ 62% dintre respondenţi au spus că o experienţă pozitivă de închiriere a unui anumit anumit model de vehicul i-a determinat să ia în considerare achiziţionarea acestuia pentru utilizare personală.

În plus, acest contract poate reprezenta o oportunitate bună de marketing pentru Tesla, care nu cumpără publicitate. În schimb, Hertz are o activitate publicitară destul de solidă, factor de pe urma căruia poate profita şi compania.

Tesla a raportat câştigurile pentru Q3 2021 pe 20 octombrie după închiderea sesiunii de pe Wall Street. Veniturile din al treilea trimestru al anului au atins 13,76 miliarde dolari, situându-se aproximativ la mijlocul intervalului estimativ compilat de Bloomberg (11,71 - 15,89 miliarde dolari). Câştigul per acţiune ajustat a crescut de la 0,76 USD în T3 2020 la 1,86 USD în T3 2021 (interval estimativ: 1,04 - 2,10 USD).

Venitul net a fost de 1,658 miliarde dolari. Atât vânzările cât şi câştigurile din al treilea trimestru al anului 2021 au însemnat noi recorduri pentru Tesla. Ce este şi mai important este că Tesla a reuşit să crească vânzările în acest trimestru 3 cu 56,8% YoY. Între timp, alţi producători de automobile care au raportat deja câştiguri au indicat vânzări în scădere din cauza penuriei de semiconductori şi a opririlor de producţie cauzate de acest deficit.

În timp ce Tesla a reuşit să crească vânzările pe parcursul trimestrului, veniturile ar fi putut fi chiar mai mari dacă nu ar fi fost problemele legate de lanţul de aprovizionare care afectează economia globală. Tesla a spus că, din cauza penuriei de semiconductori precum şi a problemelor din porturi, a avut o capacitate limitată de a spori producţia şi de a satisface cererea de vehicule electrice.

Cu toate acestea, compania a reuşit să livreze un număr record de maşini în trimestrul respectiv - 241.300 de unităţi. În timp ce Tesla a depus eforturi pentru a creşte producţia, a reuşit să mărească profitabilitatea, marja brută a segmentului auto extinzându-se de la 27,7% în T3 2020 la 30,5% în T3 2021.

Firma înfiinţează noi fabrici în Texas şi Germania şi creşte producţia la fabrica sa din Shanghai. Se aşteaptă ca producţia modelului Y să înceapă în fabricile din Texas şi Germania înainte de sfârşitul anului. Deoarece capacitatea de producţie va creşte semnificativ, producţia se poate majora odată ce lipsa cipurilor este definitiv rezolvată.

Analiştii de la instituţiile financiare majore au văzut ultimul raport trimestrial ca fiind unul solid şi au decis să majoreze recomandările pentru preţul ţintă al acţiunilor: Wells Fargo a crescut preţul ţintă de la 660 USD la 860 USD; Cowen & Co a crescut preţul ţintă de la 580 USD la 625 USD; RBC a crescut preţul ţintă de la 755 USD la 800 USD; Credit Suisse a mărit preţul ţintă de la 800 USD la 830 USD; Canaccord Genuity a mărit preţul ţintă de la 940 USD la 1.040 USD.

În timp ce creşterea ţintei de preţ este, în general, pozitivă, trebuie remarcat faptul că toate ţintele noi de preţ sunt sub preţul actual al pieţei, sugerând că analiştii văd în continuare acţiunea ca fiind supraevaluată. Evaluările mai mici sunt oarecum justificate deoarece Tesla a avertizat că problemele în curs ale lanţului de aprovizionare vor afecta probabil marjele în trimestrele următoare.

Compania deţine titlul de cel mai ”valoros” producător de automobile din lume de ceva timp, dar mărci precum Ford şi GM produc mai multe maşini. În trecut, doar Apple, Microsoft, Amazon şi Alphabet, proprietarul Google, au ajuns la o evaluare de 1.000 de miliarde de dolari, toate fiind companii de tehnologie. Amazon s-a alăturat acestui club de elită în ianuarie anul trecut, la 23 de ani după ce a devenit o companie publică.

În comparaţie, producătorul de maşini electrice a avut nevoie de doar 11 ani. Ceea ce face realizarea Tesla cu atât mai remarcabilă este că este primul producător auto care a atins această etapă. Firma are în prezent o capitalizarea de piaţă egală cu suma celor mai mari nouă producători de automobile din lume, inclusiv giganţi din sector precum Volkswagen şi Toyota.

Ani de zile, Tesla a întâmpinat dificultăţi în suplimentarea puterii de producţie de maşini, ceea ce i-a determinat pe unii investitori să considere că va eşua. Însă, anul trecut, compania şi-a îmbunătăţit ”planul de joc” şi a devenit profitabilă pentru prima dată în istorie, ceea ce a determinat o creştere a preţurilor acţiunilor sale.

În continuare se pune întrebarea dacă evaluarea companiei este sau nu justificată. Deşi multe păreri tind să încline către un răspuns negativ, urmărind evoluţia din trecut vedem că de fiecare dată a reuşit să îi contrazică pe ”critici”. O neîncredere similară vuia în rândul investitorilor şi anul trecut, când compania a fost adăugată în componenţa indicelui S&P 500, având o evaluare de ”doar” 550 de miliarde de dolari. La acea vreme acest nivel părea să fie nejustificat şi nesustenabil. Acum, valoarea sa s-a dublat.

Trebuie să ţinem cont şi de contextul actual, când am observat numeroase situaţii de acţiuni tip ”meme” care au ”explodat” în valoare fără a fi susţinute de aspecte fundamentale de evaluare. În plus, trebuie subliniate şi condiţiile extraordinare de piaţă care au dus la niveluri de lichiditate nemaivăzute pe pieţele de capital. În acest mediu, creşterea puternică a preţului acţiunilor Tesla nu mai pare la fel de exagerată.

În continuare, compania propune o serie de proiecte interesante pentru planul său de business, care au potenţial chiar de a influenţa întregul spaţiu al sectorului de autoturisme electrice. Săptămâna aceasta, Tesla a anunţat un program pilot care permite maşinilor non-Tesla să folosească staţiile ”supercharger” ale companiei în 10 locaţii din Ţările de Jos. Compania consideră că această încercare este esenţială pentru a accelera adoptarea în masă a vehiculelor electrice la nivel mondial. Această mişcare ar putea fi benefică în contextul în care numărul de vehicule electrice ar putea creşte exponenţial.

Unul dintre aspectele care susţin tabără opozanţilor este faptul că Tesla are o pondere mai mică de 1% din vânzările globale de maşini. Totuşi, Elon Musk şi compania sa sunt recompensaţi de către investitori pentru că au anticipat direcţia viitoare a industriei. În plus, deşi Tesla este un producător auto, Wall Street o tratează şi o evaluează ca pe o companie de tehnologie, această dualitate fiind un atuu până în prezent.

Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!

Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici