Consiliul Concurenţei: Dezvoltarea sectorului de retail, limitată de evoluţia macroeconomică

Dezvoltarea sectorului de retail a fost limitată de evoluţia macroeconomică nefavorabilă, consumul gospodăriilor stagnând în 2012, pe fondul creşterii reduse a PIB, astfel că valoarea pieţei a fost anul trecut de 17,2 miliarde euro, cu 3,3% peste cea din 2011, potrivit Consiliului Concurenţei.

314 afișări
Imaginea articolului Consiliul Concurenţei: Dezvoltarea sectorului de retail, limitată de evoluţia macroeconomică

Consiliul Concurenţei: Dezvoltarea sectorului de retail, limitată de evoluţia macroeconomică (Imagine: Shutterstock)

Sectorul de retail alimentar este important pentru economia românească nu doar prin contribuţia directă la formarea produsului intern brut, cât şi prin locurile de muncă oferite, cu atât mai mult cu cât sectorul de profil este de multe ori punctul de intrare pe piaţa forţei de muncă pentru mulţi tineri lucrători cu calificare redusă sau necalificaţi, se arată într-un raport al Consiliului Concurenţei.

Din analiza situaţiilor financiare ale principalilor 10 retaileri din 2012 reiese că aceştia aveau, la sfârşitul anului, aproximativ 50.000 de salariaţi, în creştere cu 12,5% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent.

Specific perioadei curente este şi dezvoltarea discounterilor, magazine care se concentrează pe o ofertă de preţuri mici aplicate, în principal, mărcilor proprii.

De altfel, creşterea ponderii mărcilor private, atât la nivelul vânzărilor de produse alimentare, cât şi la nivelul celor de produse nealimentare este una din caracteristicile evoluţiei din ultima perioadă.

Sectorul de retail alimentar este caracterizat de existenţa unui număr semnificativ de concurenţi (pe lângă micii comercianţi sau cei de nivel mediu, sunt lanţuri de magazine precum Cora, Kaufland, Lidl, Billa, Carrefour, Auchan, Rewe etc.). Anul 2012 a fost marcat de ieşirea şi intrarea unor jucători importanţi pe piaţă (Auchan a preluat lanţul de magazine Real, Mic.ro, MiniMax şi CDER Interex au ieşit de pe piaţă), precum şi de modificări în top 5 retaileri. Datele Consiliului Concurenţei arată că primii cinci retaileri după vânzările de anul trecut sunt Kaufland, Carrefour, Lidl, Real şi Auchan. Pe următoarele poziţii, în ordine se află Penny&XXL, Mega Image, Cora şi Profi.

În acest an, au fost deschise peste 200 de noi magazine de tip hipermarket, supermarket sau discounter. Accentul a fost pus pe deschiderea de supermarketuri, magazine de proximitate şi magazine de tip discount.

"Comparativ cu alte state membre, nivelul de concentrare a sectorului de retail alimentar din România nu ar trebui să ridice îngrijorări concurenţiale majore. Primii 5 retaileri cumulează o cotă de piaţă de aproximativ 30% în funcţie de vânzările totale înregistrate de cei mai importanţi actori (...) În ceea ce priveşte cererea de produse alimentare, putem spune că sectorul analizat este caracterizat de o cerere relativ stabilă, cheltuielile pentru alimente reprezentând o parte importantă şi constantă în bugetul gospodăriilor din România", menţionează sursa citată.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici