Piaţa auto românească a crescut în 2014, după 6 ani de declin. Producţia a scăzut cu 4,8%

Piaţa auto românească a crescut în 2014, după şase ani de scăderi accentuate, vânzările de autoturisme şi vehicule comerciale urcând cu 21,5%, la 100.330 unităţi, dar livrările sunt departe de recordul din 2007, producţia a scăzut cu 4,8% faţă de 2013, iar exporturile au urcat cu doar 0,4%.

959 afișări
Imaginea articolului Piaţa auto românească a crescut în 2014, după 6 ani de declin. Producţia a scăzut cu 4,8%

Piaţa auto românească a crescut în 2014, după 6 ani de declin. Producţia a scăzut cu 4,8% (Imagine: Shutterstock)

"În continuare vânzările sunt susţinute de achiziţiile realizate de către persoanele juridice, acestea reprezentând 73% din vânzări. În interiorul acestei valori medii anuale ar fi de remarcat faptul că ponderea achiziţiilor realizate de către persoanele fizice a scăzut de la 41% în luna mai la 15% în luna decembrie. Această fluctuaţie se datorează în mod evident programului Rabla, a cărei perioadă de maxim a fost mai-iulie. (...) Doar circa 25% din vânzările către persoane fizice nu au fost realizate prin Programul Rabla, respectiv circa 5.600 unităţi", se arată într-un comunicat al Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilui Auto (APIA).

Reprezentanţii asociaţiei remarcă, de asemenea, că anul trecut înmatriculările de autoturisme rulate au scăzut cu 1% (1.900 unităţi) comparativ cu anul 2013, dar rămân la cote ridicate faţă de nivelul autovehiculelor noi, fiind de circa trei ori mai mari.

În anul 2014 au fost fabricate în România 391.434 de autovehicule, cu 4,8% mai puţin decât în 2013. Dintre acestea, 338.593 unităţi (86,5%) sunt produse de Dacia, 52.829 (13,5%) de Ford şi 12 unităţi de către Roman Braşov. În funcţie de model, cele mai mari volume în 2014 le-au înregistrat Dacia Duster (174.077 unităţi), Dacia Logan (77.427 unităţi), Ford B-MAX (52.829 unităţi), Dacia Sandero (47.475 unităţi) şi Dacia Logan MCV (42.614 unităţi).

Anul trecut au fost exportate 364.251 unităţi, mai multe cu 0,4% faţă de anul 2013. Cel mai exportat model a fost Dacia Duster, cu 165.718 unităţi, urmat de Dacia Logan, cu 66.436 unităţi, şi Ford B-MAX, cu 52.824 unităţi.

În privinţa vânzărilor, datele APIA arată un volum de 100.336 unităţi şi un avans de 21,5% faţă de 2013. Pe categorii, autoturismele înregistrează o creştere de 20,5%, iar vehiculele comerciale una de 26,1%.

La autoturisme, topul pe mărci este condus de Dacia, cu 26.918 unităţi vândute (32,5% din total), urmată de Volkswagen (8.674 unităţi / 10,5%), Skoda (7.770 unităţi / 9,4%), Renault (5.750 unităţi / 6,9%), Ford (5.569 unităţi / 6,7%) şi Opel (3.605 unităţi / 4,4%).

Cel mai bine vândut model pe piaţa românească a fost Dacia Logan (11.285 unităţi), urmat de Dacia Duster (5.796 unităţi), Dacia Sandero (4.957 unităţi), Skoda Octavia (3.473 unităţi) şi Volkswagen Golf (2.739 unităţi).

"Majoritatea segmentelor au înregistrat creşteri importante (20% - 25%), scăderi consemnându-se la clasa monovolum (-5,5%) şi pe segmentele care cuprind autoturisme aflate în gama de preţ superioară (Executive - 8,1% şi Sport - 36,4%). În funcţie de tipul de combustibil, consemnăm o pondere de 56,5% pentru motoarele diesel, în creştere faţă de 2013, când aceasta era de 53,7%. Sunt 8 mărci şi respectiv 7 modele din primele 10 care au o pondere a vânzărilor cu motorizări diesel, peste ponderea medie a vânzărilor totale (56,5%), unele modele având ponderi ale motorizarii diesel care depăşesc 75% din vânzările totale ale respectivului model", arată APIA.

Autoturismele echipate cu motoare Euro 6 au reprezentat anul trecut circa 6% din vânzări.

APIA notează totodată că 30% din maşinile vândute în România sunt de provenienţă autohtonă, 18% sunt importate din Germania, 9,5% din Cehia, 9,4% din Spania şi 8% din Franţa.

"Deşi creşterea din 2014 este una importantă şi întrerupe cei şase ani de scăderi consecutive, trebuie remarcat faptul că cele peste 100.000 de autovehicule vândute în 2014 sunt departe de maximul din 2007, când în România au fost comercializate peste 360.000 de autovehicule. În acest context, în care afacerile din sectorul auto au fost în scădere continuă în ultimii 6 ani, rezultatele din 2014 reprezintă un balon de oxigen pentru industria auto (chiar dacă, la nivelul operatorilor din piaţă, afacerile nu simt un reviriment la fel de puternic pe cât arată aceste cifre). În acest context, pentru recuperarea investiţiilor efectuate în anii premergători crizei, este necesar ca evoluţia din 2014 să continue pe aceleaşi coordonate şi în anii următori, obiectivul / dorinţa fiind ca în cca.3 ani să se ajungă la jumătatea volumului din 2007, respectiv 180.000 unităţi. Pentru aceasta, vor fi continuate demersurile necesare pentru finalizarea cu succes a unor instrumente precum: (timbrul de mediu, impozitul anual, stimulente pentru autovehicule cu tehnologii noi, limitarea circulaţiei autovehiculelor înmatriculate în alte state, fiscalizarea comerţului cu autovehicule rulate, etc.)", mai arată APIA.

Asociaţia cere de asemenea dezvoltarea infrastructurii pentru combustibilii alternativi şi stimularea achiziţiei de autovehicule care încorporează tehnologii avansate.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici