PwC: Optimismul şefilor de companii la nivel mondial este la un nivel record, în ciuda ameninţărilor

Un procent record, 57% dintre cei 1.300 de directori generali de companii chestionaţi de PwC, sunt optimişti în ceea ce priveşte mediul economic la nivel mondial, cel puţin pe termen scurt.

Share pe Facebook 192 afişări

PwC: Optimismul şefilor de companii la nivel mondial este la un nivel record, în ciuda ameninţărilor

Procentul este aproape dublu faţă de nivelul de anul trecut (29%) şi reprezintă cea mai mare creştere de la începutul colectării de către PwC a informaţiilor despre percepţia asupra evoluţiei economiei globale, în 2012. Studiul Global CEO Survey, realizat de PwC, sondează percepţiile a aproape 1.300 de directori executivi din întreaga lume şi a fost lansat cu ocazia întâlnirii anuale a Forumului Economic Mondial de la Davos.

În România, 49% dintre respondenţi mizează pe accentuarea creşterii economice globale, în creştere de la 38% în 2017.

Optimismul în ceea ce priveşte creşterea globală a crescut semnificativ în Statele Unite (59%), după o perioadă de incertitudine cauzată de alegeri (24% în 2017). Brazilia a înregistrat, de asemenea, o creştere însemnată a procentului directorilor generali care sunt optimişti în ceea ce priveşte îmbunătăţirea creşterii economice anul acesta (ajungând la 80% în 2018, fata de 38% în 2017). Chiar şi în ţările mai puţin optimiste, cum ar fi Japonia (38% în 2018 comparativ cu 11% în 2017) şi Marea Britanie (36% în 2018 comparativ cu 17% în 2017), nivelul de încredere în creşterea economică globală a crescut de mai mult de două ori faţă de anul trecut.

”Optimismul directorilor generali în economia globală este generat de soliditatea indicatorilor economici. Cu pieţe de capital pe verde şi previziuni de creştere a PIB-ului în majoritatea ţărilor lumii, nu este de mirare că directorii executivi sunt optimişti”, spune Bob Moritz, Preşedintele Global al PwC.

Acest optimism în privinţa economiei mondiale alimentează încrederea directorilor generali în viitorul companiilor: la nivel global, 42% dintre aceştia spun că sunt ”foarte încrezători” în perspectivele pentru dezvoltare pe care propriile companii le au în următoarele 12 luni, în creştere de la 38% anul trecut.

În România, 38% dintre respondenţi sunt foarte încrezători în perspectivele companiilor de a-şi creşte veniturile în următoarele 12 luni.

Rezultatele individuale, la nivel de ţară, variază destul de mult: perspectivele directorilor generali s-au îmbunătăţit în câteva pieţe cheie cum ar fi Australia (creştere de 4% până la 46%) şi China (creştere de 4% până la 40%). Este în creştere ponderea executivilor care spun că sunt ”foarte încrezători” în evoluţia pozitivă a companiilor lor în următoarele 12 luni. În SUA, directorii generali şi-au recăpătat încrederea. După situaţia tensionată de anul trecut, generată de alegerile prezidenţiale, atenţia acordată reglementărilor şi reformei fiscale instituită de noua administraţie face ca încrederea în perspectivele de creştere ale companiilor pentru anul curent să se îmbunătăţească - de la 39% în 2017 la 52% în 2018. Mai mult, America de Nord este singura regiune unde majoritatea directorilor generali sunt ”foarte încrezători” în ceea ce priveşte propriile orizonturi de creştere pentru următoarele 12 luni.

 

În Marea Britanie, unde negocierile pentru Brexit au ajuns recent într-un moment important, scăderea încrederii pe termen scurt a liderilor de business nu este surprinzătoare (34% în 2018 comparativ cu 41% în 2017).

Industriile care au înregistrat cel mai mare procentaj al directorilor generali foarte încrezători în dezvoltarea companiilor în următoarele 12 luni sunt tehnologia (48%), serviciile profesionale (46%) şi domeniul farmaceutic şi al cercetării medicale (46%) - toate peste media globală (42%).

Strategiile de creştere rămân, în mare măsură, neschimbate comparativ cu rezultatele de anul trecut - directorii generali mizează pe creştere organică (79%), reducerea costurilor (62%), alianţe strategice (49%) şi fuziuni şi achiziţii (42%). Se înregistrează o mică creştere în privinţa interesului faţă de parteneriatele cu antreprenori şi start-up-uri (33% comparativ cu 28% anul trecut).

Executivii a căror afacere nu se desfăşoară în această ţară au indicat încă o dată SUA ca principala piaţă pentru perspectivele de creştere ale companiilor lor în următoarele 12 luni. Anul acesta, Statele Unite îşi consolidează avansul în faţa Chinei (46% SUA comparativ cu 33% China, mai mult cu 2 puncte procentuale faţă de 2017). Germania (20%) rămâne pe locul trei, urmată de Regatul Unit (15%), în timp ce India depăşeşte Japonia şi devine a cincea cea mai atractivă piaţă în 2018.

”La nivelul României, pentru o creştere solidă, nu sunt suficiente doar un grad ridicat de încredere şi previzionarea unei perioade de avânt economic, este nevoie de stabilitate politică şi financiară. Aceste două elemente sunt esenţiale pentru o creştere organică care să aducă încredere atât investitorilor străini cât şi celor locali”, spune Ionuţ Simion, Country Managing Partner, PwC România.

Încrederea în dezvoltarea pe termen scurt alimentează şi optimismul privind creşterea numărului de angajaţi, context în care 54% dintre directorii generali plănuiesc să-şi mărească echipele în 2018 (faţă de 52% în 2017). Numai 18% dintre respondenţi se aşteaptă la o reducere a numărului de angajaţi. În România, 53% dintre respondenţi consideră că numărul de angajaţi din organizaţiile lor va creşte.

La nivel global, sectoarele cu cea mai mare nevoie de forţă de muncă nouă sunt sănătatea (71%), tehnologia (70%), serviciile profesionale (67%), comunicaţiile (60%) şi industria ospitalităţii şi a petrecerii timpului liber (59%).

În ceea ce priveşte angajaţii cu competenţe digitale, peste un sfert dintre directorii generali (28%) sunt extrem de îngrijoraţi în ceea ce priveşte disponibilitatea acestora în ţara în care se află, această preocupare înregistrând cote ridicate în Africa de Sud (49%), China (51%) şi Brazilia (59%).

Totodată, 22% dintre directorii executivi sunt deosebit de îngrijoraţi în privinţa existenţei competenţelor digitale în rândul forţei de muncă, 27% se tem de lipsa acestora la nivelul industriei în care activează, iar 23% sunt foarte preocupaţi de lipsa lor la nivelul managementului.

În timp ce o cercetare recentă a PwC a arătat faptul că angajaţii sunt încrezători că tehnologia le va îmbunătăţi perspectivele de angajare, directorii generali admit că preocupările pentru reconversia angajaţilor şi creşterea transparenţei în ceea ce priveşte felul în care automatizarea şi inteligenţa artificială (AI) ar putea influenţa locurile de muncă încep să devină tot mai importante pentru ei. Două treimi dintre directorii generali consideră că sunt responsabili pentru reconversia profesională a angajaţilor al căror loc de muncă va dispărea odată cu introducerea tehnologiei. Industriile cel mai afectate de acest aspect sunt ingineria şi construcţiile (73%), tehnologia (71%) şi comunicaţiile (77%). 61% dintre executivi îşi construiesc încrederea echipelor lor prin asigurarea transparenţei, cel puţin până la un anumit nivel, privind impactul automatizării şi AI asupra angajaţilor.

”Pentru dezvoltarea continuă a afacerilor, indiferent de aria de activitate, pregătirea forţei de muncă cu aptitudinile potrivite este vitală. De exemplu, ca parte a strategiei de resurse umane în era tehnologiei, 76% dintre directorii generali din România şi din Europa Centrală şi de Est declară că organizaţiile lor contribuie la educarea forţei de muncă prin intermediul stagiilor de practică şi ucenicie. În România 88% dintre executivi susţin că organizaţiile lor implementează programe de învăţare şi dezvoltare continuă ca strategie pentru a atrage angajaţii cu abilităţi digitale. Drept urmare, programa de educaţie pe termen mediu şi lung să trebuie vină în întâmpinarea nevoilor mediului de afaceri şi să pună un accent mai mare pe competenţele digitale”, a adăugat Ionuţ Simion.

În ciuda optimismului în ceea ce priveşte economia globală, se dezvoltă o stare de nelinişte pe un palier mai larg care cuprinde ameninţări pentru afaceri, economie şi societate. Directorii generali sunt ”extrem de îngrijoraţi” în ceea ce priveşte incertitudinea geopolitică (40%), ameninţările cibernetice (40%), terorismul (41%), disponibilitatea abilităţilor cheie (38%) şi populismul (35%). Aceste ameninţări le depăşesc pe cele cu care mediul de afaceri este obişnuit, cum ar fi volatilitatea cursului de schimb (29%) şi schimbările comportamentale ale consumatorului (26%).

Este de menţionat faptul că îngrijorarea extremă faţă de terorism s-a dublat (41% în 2018, comparativ cu 20% în 2017), iar terorismul intră în topul primelor zece ameninţări la adresa creşterii. Ameninţarea supra-reglementării rămâne una dintre îngrijorările majore ale directorilor generali (42% s-au arătat extrem de îngrijoraţi în această privinţă), şi peste o treime (36%) rămân îngrijoraţi în privinţa creşterii sarcinii fiscale.

La un an după semnarea de către 190 de naţiuni a Acordului de la Paris, prin care ţările s-au angajat voluntar la un program de protecţie climatică şi investiţii în tehnologii cu emisii reduse de CO2, îngrijorările executivilor în privinţa influenţei schimbărilor climatice şi a dezastrelor naturale asupra creşterii economice s-au dublat, ajungând la 31%, de la 15% în 2017. În China, peste jumătate (54%) dintre liderii de business sunt extrem de îngrijoraţi în privinţa schimbărilor climatice şi dezastrelor naturale ca o ameninţare pentru creşterea economică, în mod egal cu îngrijorarea lor faţă de incertitudinea geopolitică şi a protecţionismului.

PwC a realizat 1.293 de interviuri cu directori generali din 85 de ţări, în perioada august - noiembrie 2017. Eşantionul este ponderat cu mărimea PIB-ului fiecărei ţări, pentru a ne asigura că părerile directorilor generali sunt corect reprezentate în toate ţările importante. 40% dintre companii au venituri de peste 1 miliard de dolari sau mai mult; 35% au venituri între 100 de milioane de dolari şi 1 miliard; 20% au venituri de până la 100 de milioane de dolari; 56% dintre companii sunt private.

 

Share pe Facebook

Dacă ţi-a plăcut articolul, urmăreşte MEDIAFAX.RO pe FACEBOOK »

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Taguri:
STUDIU ,
CEO ,
PWC
Versiunea: mobil  |  completa

Citarea se poate face în limita a 250 de semne. Nici o instituţie sau persoană (site-uri, instituţii mass-media, firme de monitorizare) nu poate reproduce integral scrierile publicistice purtătoare de Drepturi de Autor fără acordul Mediafax SA.