Transporturile vor să obţină în acest an 14,6 mil. lei din cedarea a 5% din capitalul a 7 companii

Ministerul Transporturilor estimează că va obţine în acest an venituri de 14,6 milioane lei din vânzarea unor participaţii minoritare, reprezentând 5% din acţiuni, deţinute la şapte companii din subordine, printre care Aeroporturi Bucureşti şi Administraţia Porturilor Maritime Constanţa.

182 afișări
Imaginea articolului Transporturile vor să obţină în acest an 14,6 mil. lei din cedarea a 5% din capitalul a 7 companii

Portul Constanţa (Imagine: Gabriel Petrescu/Mediafax Foto)

"În conformitate cu prevederile Programului de privatizare al MT pe anul 2015, se estimează că veniturile din privatizare vor înregistra un nivel de 14.600.000 lei, rezultat din vânzarea unor participaţii minoritare deţinute de statul român prin Ministerul Transporturilor, pe parcursul anului 2015 (5% din capitalul social al celor 7 societăţi comerciale aflate sub incidenţa Legii 247/2005, cu modificările şi completările ulterioare)", se arată în nota de fundamentare a unui proiect de hotărâre de Guvern pentru aprobarea bugetului propriu de venituri şi cheltuieli al Ministerului Transporturilor privind activitatea de privatizare pe anul 2015.

Suplimentar, instituţia estimează că va obţine suma de 50.000 lei din vânzarea dosarelor de prezentare şi a caietelor de sarcini.

În conformitate cu prevederile Legii 247/2005 privind reforma în domeniile proprietăţii şi justiţiei, unele măsuri adiacente şi a actelor normative subsecvente, Ministerul Transporturilor avea obligaţia să finalizeze până la 31 decembrie 2014 admiterea la tranzacţionare la BVB a acţiunilor Aeroporturi Bucureşti, Aeroportul Internaţional Mihail Kogălniceanu - Constanţa, Aeroportul Internaţional Timişoara - Traian Vuia, Administraţia Canalelor Navigabile Constanţa, Administraţia Porturilor Dunării Maritime Galaţi, Administraţia Porturilor Dunării Fluviale Giurgiu şi Administraţia Porturilor Maritime Constanţa.

La finele anului trecut, instituţia a solicitat, printr-un proiect de lege, prorogarea termenului de finalizare a procedurilor de listare până la 30 iunie 2016.

"Procedurile nu au fost finalizate până în prezent din cauza efectelor crizei economice, a renunţării la contractele de intermediere ori a altor motive obiective, spre exemplu iniţierea unor proiecte de acte normative de transfer a unor pachete de acţiuni în cazul unei companii", se arăta în expunerea de motive a proiectului de lege.

Primele proceduri de listare au fost începute în 2007, cu intenţia să fie finalizate până la finele anului 2008, şi au fost parcurşi câţiva paşi privind întocmirea şi aprobarea de către fosta Comisie Naţională a Valorilor Mobiliare a prospectelor preliminare de ofertă şi analiza interesului investitorilor.

Guvernul a decis în iunie 2010 ca procesul să fie îngheţat până la sfârşitul anului 2012, apreciind că valoarea acţiunilor care ar fi urmat să fie tranzacţionate poate fi redusă de criza financiară.

Ministerul Transporturilor a reluat procedurile la începutul lui 2013 şi estima venituri de minim 11,4 milioane lei în 2014 prin listarea a 5% din acţiunile celor şapte companii.

În contextul în care Ministerul Transporturilor şi-a propus să continue sau să reia în acest an procedurile de privatizare pentru unele companii, care nu vor fi însă finalizate în 2015, instituţia a inclus în proiectul de buget mai multe categorii de cheltuieli.

Astfel, documentul prevede suma de 8 milioane lei pentru cheltuieli legate de plata onorariilor către consultanţi, agenţi de privatizare sau firme de avocatură şi pentru pregătirea şi realizarea privatizării, respectiv de 2 milioane lei pentru rapoarte de evaluare, expertize, cauţiuni, evaluări în litigii, onorarii executori judecătoreşti sau documentaţii în vederea obţinerii avizului de mediu.

"Necesitatea contractării unor servicii specializate şi a achiziţionării unor bunuri necesare întreţinerii şi funcţionării activităţii de privatizare şi postprivatizare (service echipamente IT, etc.) a determinat alocarea unei sume corespunzătoare la capitolul «Alte bunuri şi servicii pentru intreţinere şi funcţionare», în valoare de 50.000 lei", arată autorii proiectului.

La capitolele "Indemnizaţii plătite unor persoane din afara unităţii" şi "Alte drepturi salariale în bani" s-au estimat valori de 85.000 lei, respectiv de 725.000 lei, care includ funcţionarea pe parcursul anului 2015 a două comisii de privatizare, pentru Tarom şi CFR Marfă.

Temeiul legal al constituirii acestor sume este dat de prevederile HG 862/ 2011, pentru Tarom, şi HG 46/ 2013 pentru CFR Marfă.

Pentru Tarom funcţionează o comisie de privatizare şi un secretariat aferent, formate din câte şapte membri, care beneficiază, până la sfârşitul lunii aferente datei transferului dreptului de proprietate asupra acţiunilor de câte o indemnizaţie lunară până la nivelul de 2.500 lei brut.

În mod similar, pentru CFR Marfă funcţionează o comisie de privatizare formată din nouă membri, dintre care un reprezentant de la Ministerul Finanţelor Publice şi unul de la Ministerul Apărării Naţionale, precum şi un secretariat aferent, format din cinci membri, care va beneficia de o indemnizaţie de până la 3.000 lei brut.

Guvernul a încercat în 2013 să privatizeze CFR Marfă, însă procesul nu a fost finalizat. După eşecul privatizării, Guvernul s-a angajat faţă de FMI la o restructurare agresivă a companiei, fiind decisă disponibilizarea a 2.500 de angajaţi, reprezentând circa 30% din numărul total de personal.

Premierul Victor Ponta a anunţat recent că Ministerul Transporturilor urmează să lanseze procedura de selectare a consultantului pentru reluarea procesului de privatizare a companiei feroviare.

Prin HG nr. 862/2011 a fost aprobată strategia de privatizare a Tarom, care viza vânzarea unui pachet de acţiuni reprezentând 20% din capitalul social al companiei aeriene prin derularea unei oferte publice secundare iniţiale la BVB.

Ministrul Transporturilor, Ioan Rus, a declarat recent că situaţia companiilor din subordinea Ministerului Transporturilor a fost analizată cu reprezentanţii Comisiei Europene şi ai FMI, în cadrul discuţiilor fiind adresate "sute de întrebări", iar dintre toate entităţile subordonate ministerului, Tarom a rămas cu o problemă legată de profitabilitate, în cazul operatorului aerian urmând să fie luate măsuri pentru punerea "în zona de profit operaţional".

Proiectul BVC pentru activitatea de privatizarea a Ministerului Transporturilor mai include cheltuieli de 500.000 lei pentru reclamă şi publicitate, de 40.000 lei la capitolul "Furnituri de birou" şi de 30.000 lei la capitolul "Poştă, telecomunicaţii, radio, tv, internet".

"La capitolul «Reclamă şi publicitate» s-a estimat o valoare de 500.000 lei care are în vedere necesitatea efectuării publicităţii prevăzută de legislaţia în vigoare, în cadrul proceselor de privatizare, respectiv anunţuri pentru derularea ofertelor publice de vânzare de acţiuni pe BVB, pentru cele 7 societăţi comerciale ce urmează să fie listate pe piaţa de capital, în conformitate cu prevederile legale în vigoare", se mai arată în nota de fundamentare.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici