Vulnerabilităţile stabilităţii sistemului financiar românesc: Supraîndatorarea populaţiei şi sănătatea firmelor

Comitetul Naţional privind Supravegherea Macroprudenţială (CNSM) a identificat, în ultima şedinţă, două vulnerabilităţi asupra stabilităţii sistemului financiar românesc, referitoare la sănătatea companiilor nefinanciare din România şi îndatorarea populaţiei.

1086 afișări
Imaginea articolului Vulnerabilităţile stabilităţii sistemului financiar românesc: Supraîndatorarea populaţiei şi sănătatea firmelor

Supraîndatorarea populaţiei şi sănătatea firmelor, noile riscuri ale stabilităţii financiare

Prima vulnerabilitate constă în „persistenţa rezultatelor negative pentru un grup numeros de firme, calitatea precară a capitalurilor proprii şi numărul ridicat de firme cu capitaluri proprii sub limita reglementată sau inactive”.

A doua vulnerabilitate constă în creşterea îndatorării populaţiei, ce poate avea efecte negative importante, atât asupra sistemului financiar, cât şi asupra creşterii economice viitoare. „În prezent, gradul de îndatorare s-a majorat considerabil, o treime din debitorii care au contractat un credit în ultimul an având, în medie, un grad de îndatorare de peste 55 la sută”, se arată într-un comunicat transmis joi de CNSM.

În cadrul reuniunii au fost adoptate două regulamente CNSM referitoare la metodologia şi procedura utilizate pentru stabilirea amortizoarelor de capital şi la regulile de organizare şi funcţionare ale CNSM. De asemenea, „au fost discutate rezultatele analizelor periodice de recalibrare a amortizorului anticiclic de capital şi de identificare a instituţiilor de credit de importanţă sistemică pe date aferente anului 2017, împreună cu măsurile care se impun în conformitate cu prevederile cadrului european şi naţional aplicabil”, precizează instituţia.

În temeiul dispoziţiilor art. 3 alin. (2) lit. b.) şi alin. (3) din Legea nr. 12/2017 privind supravegherea macroprudenţială a sistemului financiar naţional, Consiliul general a adoptat Regulamentul privind metodologia şi procedura utilizate pentru stabilirea amortizoarelor de capital şi sfera de aplicare a acestor instrumente. Regulamentul transpune prevederile Directivei 2013/36/UE a Parlamentului European şi a Consiliului cu privire la accesul la activitatea instituţiilor de credit şi supravegherea prudenţială a instituţiilor de credit şi a firmelor de investiţii, de modificare a Directivei 2002/87/CE şi de abrogare a Directivelor 2006/48/CE şi 2006/49/CE în ceea ce priveşte stabilirea şi sfera de aplicare a amortizoarelor de capital, precum şi prevederile incidente ale Recomandărilor CERS, respectiv ale Ghidurilor ABE, urmând a intra în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României.

Având în vedere prevederile art. 5 alin. (6) din Legea nr. 12/2017 privind supravegherea macroprudenţială a sistemului financiar naţional, Consiliul general a adoptat Regulamentul privind organizarea şi funcţionarea Comitetului Naţional pentru Supravegherea Macroprudenţială. Regulamentul detaliază modul de organizare şi funcţionare a Consiliului general, Comisiei tehnice privind riscul sistemic, Comisiei tehnice privind gestiunea crizelor financiare, Comitetului ştiinţific consultativ şi Secretariatului. Un capitol distinct tratează regulile privind condiţiile în care sunt emise, de către CNSM, avertizările, recomandările şi opiniile consultative adresate BNR, ASF şi, după caz, Guvernului.

CNSM a discutat modul de implementare a amortizorului pentru alte instituţii de importanţă sistemică (amortizorul O-SII) în anul 2018. În conformitate cu reglementările europene aplicabile, măsurile de natura menţionată fac obiectul notificării prealabile a CERS, CE, ABE şi al autorităţilor naţionale competente şi desemnate relevante. O decizie finală în acest sens va fi publicată după expirarea perioadei de notificare (30 zile).

Conform prevederilor articolului 136 din Directiva 2013/36/UE, rata adecvată a amortizorului anticiclic de capital se stabileşte periodic.

Potrivit CNSM, cele mai recente analize arată că îndatorarea totală (sectorul companiilor nefinanciare şi sectorul populaţiei) continuă să se menţină sub pragul de alertă. „La nivel sectorial se menţin semnalele care indică acumularea de vulnerabilităţi privind creditarea populaţiei, pragul de alertă fiind depăşit pentru al şaselea trimestru consecutiv în cazul creditelor ipotecare”.

În acest context, Comitetul Naţional pentru Supraveghere Macroprudenţială a adoptat Recomandarea nr. R/4/2017 prin care se recomandă Băncii Naţionale a României, în calitate de autoritate competentă, menţinerea amortizorului anticiclic de capital pentru instituţii de credit la 0 (zero) la sută, nivel implementat începând cu data de 1 ianuarie 2016, concomitent cu monitorizarea evoluţiilor privind îndatorarea sectorului populaţiei.

Ca urmare a identificării unor vulnerabilităţi structurale cu privire la sănătatea companiilor nefinanciare din România, vulnerabilităţi care au implicaţii negative importante asupra stabilităţii sistemului financiar românesc, respectiv persistenţa rezultatelor negative pentru un grup numeros de firme, calitatea precară a capitalurilor proprii şi numărul ridicat de firme cu capitaluri proprii sub limita reglementată sau inactive, Comitetul Naţional pentru Supraveghere Macroprudenţială a adoptat Recomandarea nr. R/6/2017. Prin aceasta, se recomandă ca Guvernul, prin Ministerul Finanţelor Publice, împreună cu Banca Naţională a României să înfiinţeze un grup de lucru care să aprofundeze analizele privind sănătatea financiară a firmelor şi să identifice soluţii pentru ca, atât în sectorul public, cât şi în cel privat, constrângerile bugetare ale firmelor să devină ferme.

O altă vulnerabilitate la adresa stabilităţii financiare se referă la creşterea îndatorării populaţiei, ce poate avea efecte negative importante, atât asupra sistemului financiar, cât şi asupra creşterii economice viitoare. În prezent, gradul de îndatorare s-a majorat considerabil, o treime din debitorii care au contractat un credit în ultimul an având, în medie, un grad de îndatorare de peste 55 la sută. În scopul aprofundării analizelor care să sprijine fundamentarea deciziilor CNSM privind atenuarea riscurilor la adresa stabilităţii financiare ca urmare a creşterii îndatorării populaţiei, CNSM a recomandat înfiinţarea unui grup de lucru din care să facă parte reprezentanţi ai Ministerului Finanţelor Publice şi ai Băncii Naţionale a României.

Următoarea şedinţă a CNSM este planificată a avea loc în data de 11 decembrie 2017.

Comitetul Naţional pentru Supravegherea Macroprudenţială a fost înfiinţat în baza Legii nr. 12/2017 privind supravegherea macroprudenţială a sistemului financiar naţional, asigurându-se astfel implementarea Recomandării Comitetului European pentru Risc Sistemic (CERS) nr. 3/2011 privind mandatul macroprudenţial al autorităţilor naţionale. Din cadrul CNSM fac parte reprezentanţi ai Băncii Naţionale a României, ai Autorităţii de Supraveghere Financiară şi ai Guvernului. Misiunea CNSM este de a asigura coordonarea în domeniul supravegherii macroprudenţiale a sistemului financiar naţional, prin stabilirea politicii macroprudenţiale şi a instrumentelor adecvate pentru punerea în aplicare a acesteia.

 

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici