Cumpărăturile "din impuls" sunt de fapt planificate în subconştient

Cumpărăturile pe care oamenii consideră că le fac "din impuls" sunt de fapt planificate în subconştient, cumpărătorii rezervând o sumă pentru articole pe care ar fi putut să uite să le treacă pe lista cu care merg la magazin, potrivit unui studiu american, citat de dailymail.co.uk.

359 afișări
Imaginea articolului Cumpărăturile "din impuls" sunt de fapt planificate în subconştient

Cumpărăturile "din impuls" sunt de fapt planificate în subconştient (Imagine: Mediafax Foto/AFP)

Atunci când alcătuiesc lista de cumpărături şi stabilesc bugetul alocat acestora, cumpărătorii rezervă mintal o sumă pentru acele articole pe care ar fi putut să uite să le treacă sau chiar pentru cumpărături "neplanificate" sau "din impuls". Faptul că achiziţionează mai mult decât şi-au propus şi că depăşesc lista cu mai multe articole este pentru a ajunge să cheltuiască suma de rezervă, spun cercetătorii americani de la Baylor University din Texas.

Studiul, realizat prin chestionarea cumpărătorilor din mai multe magazine alimentare din Texas, a fost publicat în Journal of Consumer Research.

Subiecţii au fost întrebaţi mai întâi câte articole intenţionau să cumpere, cât se aşteptau să cheltuiască pentru acestea şi ce sumă se aşteptau să aibă la final pe bon, iar după ce şi-au făcut cumpărăturile, peste trei sferturi dintre participanţii la studiu au spus că "au pus deoparte" bani pentru lucruri care nu erau pe listă. Motivele invocate pentru aceasta au fost posibile "nevoi uitate", "dorinţe neplanificate" sau chiar cumpărături "din impuls".

În medie, diferenţele dintre sumele cheltuite de fapt şi cele planificate nu au depăşit 47 de cenţi, deşi câţiva dintre cumpărătorii testaţi au cumpărat într-adevăr mult mai mult decât îşi propuseseră.

"Pentru majoritatea consumatorilor, suma de rezervă pare să fie un mod raţional de a folosi magazinul pentru satisfacerea nevoilor şi menţinerea autocontrolului", a spus Kirk Wakefield, cercetător la Baylor University. În schimb, pentru persoanele foarte impulsive, care cumpără din toate raioanele, aceasta duce la cheltuieli în plus, a adăugat cercetătorul.

Cu alte cuvinte, cei care ştiu că au o voinţă mai slabă ar trebui să întocmească o listă de cumpărături mai detaliată. Şi persoanele care ţin regim ar trebui să îşi pregătească lista de cumpărături cu grijă.

Pe de altă parte, este în interesul magazinelor să îi ademenească pe cumpărători la cât mai multe raioane, făcându-i să îşi mărească bugetul avut în minte.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici