• Trei astronomi au lucrat independent la descoperirea planetei Neptun
  • Pe 23 septembrie 1846, folosind un telescop, a fost identificată planeta
  • După desuţii aprinse, toţi cei trei astronomi au fost creditaţi cu desoperirea
1902 afișări
Imaginea articolului Se împlinesc 174 de ani de la descoperirea planetei Neptun, disputată de trei astronomi. Soluţia ar fi fost pe placul Regelui Solomon

FOTO: Profimedia

Una din gigantele sistemului solar, Neptun, era să dea naştere unei adevărate judecăţi a lui Solomon. Şi asta pentru că trei astronomi au fost implicaţi în descoperirea ei.

Francezul Le Verrier, germanul Galle şi britanicul Adams au lucrat, fără să ştie unul de altul, la descoperirea planetei sugerate de devierile de orbită ale lui Uranus.

Dar pe 23 septembrie 1846, Galle, folosind calculele făcute de Le Verrier şi Adams, a încercat să identifice planeta prin telescop. Şi cel mai apropiat de realitate s-a dovedit Le Verrier. De aici a început o întreagă luptă despre cine să fie creditat cu descoperirea. Rivalităţile vremii dintre englezi şi francezi au potenţet disputa. Până la urmă, în loc de împărţirea planetei, după modelul Regelui Solomon, au fost creditaţi toţi trei.

De atunci am aflat multe despre Neptun, mai ales după survolul planetei de către sonda Voyager 2. Planeta este de 57 de ori mai mare ca Pământul şi este învelită de o atmosferă compusă din hidrogen şi heliu, străbătută de furtuni în care vânturile depăşesc viteza sunetului. Însă atmosfera planetei este cel mai rece loc din Sistemul Solar, temperaturile scad acolo până la -218 grade Celsius.