• Observatorul Astronomic din Galaţi a raportat recent descoperirea unei noi stele în constelaţia Cefeu.
  • Aceasta a fost denumită Galaţi V15. Este a doua stea descoperită de către gălăţeni într-o perioadă scurtă de timp.
  • Din acest an, Observatorul Astronomic a început o colaborare cu NASA pentru a descoperi planete ce nu fac parte din sistemul nostru solar.
Imaginea articolului La câţi ani lumină se află noua stea descoperită de gălăţeni. Acum vor să descopere planete noi

Observatorul Astronomic din Galaţi a raportat recent descoperirea unei noi stele în constelaţia Cefeu. Aceasta a fost denumită Galaţi V15. Este a doua stea descoperită de către gălăţeni într-o perioadă scurtă de timp.

”Steaua variabilă Galati V15 este în constelaţia Cefeu, la aproximativ 13.600 ani-lumina departare, în dreptul nebuloasei IC 1396, care se găseşte la 2.400 de ani-lumină.

Steaua variabilă Galati V15 este un sistem format din două stele care orbitează în jurul centrului comun de masă. Aceste stele ale sistemului binar au suprafeţele în contact şi se deformează reciproc, având forme elipsoidale datorită atracţiei gravitaţionale şi a rotaţiei rapide”, a anunţat Ovidiu Tercu, astronomul care a descoperit steaua, conform unui comunicat de presă emis de Observator.

Steaua are o luminozitate variabilă.  Variaţia luminozităţii unei stele poate avea mai multe cauze. Unele stele variază în strălucire din cauza unor fenomene fizice care au loc în interiorul acestora. Variaţia strălucirii la unele stele poate apărea şi din alte cauze cum ar fi prezenţa unor nori de praf şi gaze sau a petelor pe suprafaţa stelei sau altele, domeniul stelelor variabile fiind foarte vast.

În alte situaţii, cum este şi cazul stelei Galaţi V15, avem două stele care se învârt în jurul centrului comun de masă, eclipsându-se reciproc, lucru care duce la observarea unei variabilităţi.