O expoziţie de falsuri, vernisată la National Gallery din Londra - FOTO

National Gallery din Londra expune, începând de miercuri, o serie de opere de artă care au înşelat vigilenţa experţilor britanici - falsuri, tablouri atribuite în mod eronat altor artişti şi picturi avariate -, până când progresul ştiinţei a permis restabilirea adevărului.

151 afișări
Imaginea articolului O expoziţie de falsuri, vernisată la National Gallery din Londra - FOTO

O expoziţie de falsuri, vernisată la National Gallery din Londra (Imagine: Mediafax Foto/AFP)

"Este vorba de a privi mai de aproape aceste tablouri ca pe nişte obiecte fizice", a declarat Betsy Wieseman, unul dintre comisarii expoziţiei "Close Examination: Fakes, Mistakes and Discoveries", care va fi deschisă până pe 12 septembrie.

Cu această ocazie, vizitatorii vor putea să înţeleagă mai bine "relaţiile dintre cercetările ştiinţifice şi cercetările artistice", a adăugat aceeaşi sursă.

Prestigiosul muzeu londonez a ales, din colecţia sa de peste 2.000 de tablouri, circa 40 de opere pentru a ilustra provocările cu care se confruntă de secole cei mai mari experţi în artă în procesul de autentificare a picturilor.

Graţie unor tehnici moderne (raze infraroşii, radiografii, microscopie electronică, spectrometrie de masă), departamentul ştiinţific din cadrul National Gallery a reuşit, de la înfiinţarea sa în 1934, să facă lumină în multe cazuri considerate "misterioase", relevând o serie de surprize plăcute, dar şi altele mai puţin plăcute.

În categoria surprizelor neplăcute, muzeul expune "Portrait de groupe", o pictură pe lemn achiziţionată în 1923, despre care se credea că datează din secolul al XV-lea. Pictura conţine însă o serie de pigmenţi care au fost folosiţi începând din secolul al XIX-lea, precum un lac obţinut din răşină folosit pentru a simula patina originală şi alte detalii anacronice.

Misiunea experţilor este însă mult mai complicată în cazul operelor realizate în atelierele în care mai mulţi artişti aveau posibilitatea de a interveni asupra aceluiaşi tablou sau de a face copii după operele marilor maeştri, a explicat Betsy Wieseman.

În iunie 1874, National Gallery a achiziţionat două tablouri de Botticelli: "Marte şi Venus" şi "O alegorie", cel din urmă fiind considerat mai bun decât primul şi având un preţ de achiziţie mai mare. Însă, acest tablou s-a dovedit în cele din urmă o imitaţie realizată de unul dintre discipolii maestrului italian.

Expoziţia prezintă şi câteva opere care au fost modificate intenţionat, din motive comerciale - "Portrait of Alexander Mornauer" - sau din motive morale - "Woman at a Window".

Primul tablou, pictat între 1464-1488 de un artist necunoscut, a fost transformat în secolul al XVIII-lea pentru a putea fi atribuit pictorului Hans Holbein, ale cărui opere erau la mare căutare. Pentru aceasta, fundalul a fost pictat în albastru, iar pălăria modelului a fost modificată, detalii care au apărut în timpul scanărilor cu raze X şi în urma unei analize chimice a straturilor de vopsea.

În cazul tabloului "Woman at a Window", pictat în timpul Renaşterii, modificările datează din epoca victoriană, marcată de pudoare - decolteul femeii a fost micşorat, expresia feţei este mult mai inocentă, iar coafura ei blondă a devenit brunetă.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici