SCANDALUL Paradise Papers: Evaziune, corupţie, sclavie, violenţă/ Când multinaţionalele sunt răspunzătoare în faţa acţionarilor, nu în faţa societăţii

Paradise Papers este nou scandal care zguduie liniştea companiilor, politicienilor şi figurilor publice care-şi protejează averile în paradisuri fiscale. Documentele fac referire, printre altele, la Apple, Nike, Facebook, Uber, Twitter, Whirlpool, Allianz, Deutsche Bank, Deutsche Post etc. Unele estimări arată că 80% din averile offshore sunt ale 0,1% din cele mai bogate familii ale lumii.

2470 afișări
Imaginea articolului SCANDALUL Paradise Papers: Evaziune, corupţie, sclavie, violenţă/ Când multinaţionalele sunt răspunzătoare în faţa acţionarilor, nu în faţa societăţii

SCANDALUL Paradise Papers: Evaziune, corupţie, sclavie, violenţă/ Când multinaţionalele sunt răspunzătoare în faţa acţionarilor, nu în faţa societăţii

O nouă investigaţie jurnalistică de amploare, Paradise Papers, arată modul în care Glencore, cel mai mare trader de materii prime din lume, a plătit un om de afaceri influent cu trecut dubios pentru a obţine aprobări guver­namentale.

În Paradise Papers, care a dezlănţuit scandaluri în Marea Britanie şi în alte părţi ale lumii expunând cum peste 120 de politicieni din 47 de state, dar şi figuri publice se folosesc de paradisurile fiscale pentru a evita plata taxelor, figurează şi alte nume de companii mari.

TITLURILE ZILEI

Documentele fac referire, printre altele, la Apple, Nike, Facebook, Uber, Twitter, Whirlpool, Allianz, Deutsche Bank, Deutsche Post, Bayer, lanţul hotelier Meininger, Standard Bank, cea mai mare bancă din Africa, şi Siemens.

Încă nu este clar ce păcate au pe suflet aceste multinaţionale, deoarece rezultatele anchetei sunt publicate treptat. Însă o investigaţie similară din 2015, Panama Papers, arată cum Siemens, o companie implicată în multiple scandaluri, se folosea de un fond special pentru a-şi netezi prin mită drumul spre contracte în diverse ţări.

Şi Paradise Papers, şi Panama Papers se bazează în principal pe documente ale unor firme de avocatură specializate pe scheme de evaziune prin paradisuri fiscale şi au ca platformă principală de distribuţie ziarul german Süddeutsche Zeitung.

O altă publicaţie germană de top, Handelsblatt, nu a vrut să rămână mai prejos şi a publicat o anchetă proprie privind modul în care producătorii de autovehicule electrice încurajează companii şi guverne care tolerează condiţii de muncă la limita sclaviei, exploatarea copiilor, corupţia şi violenţa din partea forţelor de ordine. Handelsblatt se concentrează pe producătorii auto germani, pe „Cele mai întunecate secrete ale industriei auto germane“, după cum sună titlul anchetei.

Articolul din Handelsblatt începe cu povestea unui tânăr sud-african, Magidiwana, unul dintre liderii celor 3.000 de mineri care au făcut grevă în august 2012 pentru a protesta faţă de condiţiile de muncă proaste şi salariile mici de la mina de platină Marikana. Minerii erau plătiţi cu echivalentul a 400 de euro pe lună pentru munci care le rupeau spinările la propriu.

Minele erau adesea zguduite de accidente, iar lucrătorii erau nevoiţi să îndure praful din subteran, iar la suprafaţă gazele toxice ale topitoriei de platină. Poliţia a ripostat brutal, în coordonare cu compania minieră brita­nică Lonmin. Rezultatul acţiunii a fost descris mai târziu ca fiind un masacru: au fost trase 400 de gloanţe în mulţime, au fost ucişi 37 de lucrători şi au fost răniţi mult mai mulţi. Magidiwana a fost împuşcat în ab­do­men şi în braţ şi a rămas handica­pat pe viaţă.

Companiile germane au o parte din responsabilitate pentru încurajarea unor astfel de practici, spune Magidiwana, citat de Handelsblatt, cel mai mare ziar de business german. Com­paniile germane, dar şi altele, cumpără platină produsă la Marikana. Lonmin este furnizor pentru mai mulţi producători auto şi de componente din Occident.

Producătorul de chimicale BASF este unul dintre cei mai importanţi importatori şi foloseşte platina pentru convertori catalitici instalaţi pe maşinile germane.

În Congo, mii de copii sapă în mine după cobalt. În China, poluarea produsă de minele de grafit afectează muncitorii şi locuitorii.

În Peru, protestele unor mineri de la o mină de cupru au degenerat în violenţă. Materiile prime produse în toate aceste mine ajung în maşinile germane. Mult timp, constructorii auto au ignorat această problemă.

Tot ce conta pentru ei era calitatea materialelor şi preţul. Daimler, BMW şi VW nu neagă că sunt probleme în lanţul de aprovizionare şi că trebuie să se confrunte cu acestea.

CITEŞTE CONTINUAREA ARTICOLULUI AICI 

 

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici