Augustin Zegrean: Dacă Opoziţia atacă legea bugetului la CCR nu înseamnă neapărat blocarea ei

Fostul preşedinte al CCR Augustin Zegrean a declarat, luni, că o contestare la Curtea Constituţională a legii bugetului de stat pe anul 2020 nu înseamnă neapărat blocarea actului normativ, iar şeful statului ar putea proceda la promulgarea legii.

592 afișări
Imaginea articolului Augustin Zegrean: Dacă Opoziţia atacă legea bugetului la CCR nu înseamnă neapărat blocarea ei

Augustin Zegrean: Dacă Opoziţia atacă legea bugetului la CCR nu înseamnă neapărat blocarea ei

„Orice lege poate fi atacată la Curte, dar eu cred că în această procedura a angajării răspunderii, este vorba de o angajare a răspunderii politice a Guvernului, faptul că Opoziţia va atacă la CCR această lege nu presupune neapărat blocarea ei, şi eu cred că preşedintele poate să procedeze la promulgarea legii, pentru că în Constituţie, în articolul 114, unde se vorbeşte despre această procedură de adoptarea a legilor, care este, repet, o procedură extraordinară, este o procedură în care lucrurile ar trebui să se desfăşoare foarte rapid, pentru că ăsta este scopul acestei proceduri, nu este neapărat obligatoriu să aştepte răspunsul CCR, care poate să vină peste o lună, peste două sau peste două zile. (...) Din câte ştiu eu legile bugetului au fost uneori atacate la CCR, foarte rar, ce-i drept, şi niciodată nu au fost întoarse de Curte la Parlament”, a afirmat Augustin Zegrean, luni, la Digi 24.

Acesta a adăugat că termenul de soluţionare la Curte este de maxim o lună.

„Dacă am accepta că este altfel şi că legea are un parcurs obişnuit, merge la Curte, stă acolo. Termenul de soluţionare la Curte după lege este de maxim 30 de zile, dacă ar sta acolo până când Curtea ar avea timp să o analizeze, ar însemna că procedura a fost aleasă în zadar, pentru că nu se mai îndeplineşte cel mai important lucru, adică urgenţă. Gândiţi-va că suntem oarecum în situaţia ordonanţei de urgenţă, ordonanţă de urgenţă nu poate fi atacată la CCR înainte de publicarea ei în Monitorul Oficial. Acolo Guvernul adoptă ordonanţă, o trimite la Parlament pentru dezbatere, condiţia este să fie depusă la Parlament şi publicată în Monitorul Oficial”, a explicat Zegrean.

El a mai spus că Guvernul a ales special procedura asumării răspunderii pentru ca să fie adoptat repede bugetul, iar în cazul în care nu se întâmplă acest lucru, atunci vom intra în anul următor fără buget.

„Tocmai de aceea s-a ales această procedură, pentru ca lucrurile să se desfăşoare foarte repede, termenul de adoptare este depăşit, dacă săptămâna această nu se rezolva problema cu bugetul, vom intră în anul viitor fără buget şi gândiţi-va că de asemenea Parlamentul este în ianuarie în concediu şi dacă Curtea să zicem am ar acceptă criticile formulate de opoziţie şi ar trimite legea înapoi în Parlament, Parlamentul abia în februarie ar putea să se apuce să dezbată această lege. Dacă Curtea trimite legea înapoi în Parlament intrăm în procedura obişnuită, se iese din procedura angajării răspunderii şi se trece la procedura obişnuită, pentru că legea s-ar duce înapoi în Parlament şi acolo ar începe dezbaterile, care tocmai au vrut să fie evitate prin această procedura”, a completat fostul preşedinte al CCR.

Acesta a precizat că şi dacă este atacată la CCR, iar preşedintele României promulgă legea bugetului de stat, atunci controlul Curţii ar fi unul a posteriori. După decizia CCR, dacă sunt declarate neconstituţionale unele articole, atunci actul normativ se întoarce în Parlament pentru a fi pus în acord cu hotărârea magistraţilor Curţii.

„Legea dacă nu ar fi promulgată până atunci, s-ar întoarce în Parlament. Dacă ar fi promulgată şi Curtea ar da o decizie, am fi în situaţia controlului de constituţionalitate posterior, adică a posteriori, cum zic juriştii, sigur că textele declarate neconstituţionale ar trebui puse de acord cu decizia CCR şi tot la Parlament am ajunge. Cel mai devreme în luna februarie, pentru că în ianuarie este vacanţă parlamentară. Sigur că trebuie avut în vedere şi faptul că parlamentarii aveau posibilitatea până astăzi (luni - n.r.) să depună amendamente la proiectul de lege. Guvernul trebuie să ia în seama aceste amendamente şi în dezbateri ce se întâmplă, se propun amendamente şi se resping sau se acceptă. Am avut situaţii când un singur parlamentar a format 700 de amendamente la legea bugetului şi trei săptămâni Parlamentul a dezbătut acele amendamente, din care nici măcar unul nu a fost admis”, a mai subliniat Zegrean.

Preşedintele Camerei Deputaţilor Marcel Ciolacu a anunţat că va depune la CCR o sesizare privind un conflict juridic de natură constituţională între Parlament şi Guvern, după ce Executivul şi-a angajat răspunderea pe legea bugetului de stat pe anul 2020.

Guvernul va analiza, în şedinţa de luni, de la ora 12.00, amendamentele depuse de partidele politice la proiectele de lege pentru care Executivul a hotărât să îşi angajeze răspunderea în faţa Parlamentului, respectiv pe bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale şi modificările la OUG 114.

Plenul reunit al Camerei Deputaţilor şi Senatului în care premierul va anunţa amendamentele acceptate pe cele trei acte normative va avea loc tot luni, începând cu ora 16.00.

Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!

Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici