Băsescu: Aeronava prezidenţială nu mai există din 2010. Nu mă opun niciunei acţiuni

Preşedintele Traian Băsescu a spus, luni, întrebat despre declaraţiile ministrului Transporturilor Relu Fenechiu privind renunţarea la aeronava folosită de şeful statului, că el nu se opune niciunei acţiuni, menţionând că avionul respectiv nu este aeronavă prezidenţială.

406 afișări
Imaginea articolului Băsescu: Aeronava prezidenţială nu mai există din 2010. Nu mă opun niciunei acţiuni

Băsescu: Aeronava prezidenţială nu mai există din 2010. Nu mă opun niciunei acţiuni (Imagine: Mediafax Foto/AFP)

"Vă asigur că nu mă opun niciunei acţiuni, pentru că aceea nu e aeronava prezidenţială, aeronavă prezidenţială nu mai există din 2010, când acea aeronavă de 38 de ani nu a mai putut fi reparată din lipsă de fonduri. Ce folosesc eu de la Tarom este un avion pe care îl închiriem charter, dacă vreţi, nu este o aeronavă la dispoziţia preşedintelui României", a precizat Băsescu.

Ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, a declarat miercuri seară că Tarom ar trebui să renunţe la aeronava prezidenţială Airbus A 310, deoarece produce companiei pierderi anuale de 7 milioane de euro. El a spus, potrivit Realitatea.net, că aeronava prezidenţială face anual o gaură de 7 milioane de euro în bugetul Tarom şi că renunţarea la aceasta ar aduce economii importante companiei care are pierderi de 50 de milioane de euro anual.

Tarom va face o propunere Administraţiei Prezidenţiale privind aeronava folosită de preşedinte, care are cele mai ridicate costuri de mentenanţă, a spus joi ministrul Fenechiu, fără să detalieze, el declarându-se surprins că aceste cheltuieli sunt suportate de la bugetul de stat.

"Eu nu vreau să intru în amănuntele legate de cine închiriază aeronava", a spus Fenechiu joi, într-o conferinţă de presă, răspunzând unei întrebări venite din partea presei privind acest subiect.

El a adăugat că Tarom a solicitat un buget anual de 22,6 milioane de lei pentru costurile de aeronavigabilitate sau mentenanţă la aronava Airbus 310 pe care o utilizează şeful statului.

"Am fost surprins să aflu că aceste costuri sunt suportate de la bugetul de stat", a continuat Fenechiu.

Întrebat dacă aeronava ar trebui vândută, ministrul Transporturilor a afirmat că a avut o discuţie cu membrii Consiliului de Administraţie, că există o strategie privind aeronavele Airbus 310, dar a solicitat să nu i se ceară alte amănunte până nu este luată o decizie de către Consiliul de Administraţie.

"Este o aeronavă proprietate a companiei Tarom, folosită - ziceţi dumneavoastră - de Administraţia Prezidenţială, pe care plătim 7 milioane de euro doar costuri de mentenanţă, fără costuri de operare", a spus ministrul Transporturilor.

El susţine că acesta este de departe cel mai mare cost de mentenanţă pentru o aeronavă, dar întrebat dacă un alt avion de acelaşi tip din flota Tarom nu costă la fel, ministrul a răspuns: "Ba da".

Ulterior, Fenechiu a afirmat că şi cealaltă aeronavă Airbus A 310, utilizată pentru zboruri comerciale, are costuri ridicate şi din punctul său de vedere nu se justifică păstrarea ei, dar decizia o va lua tot Consiliul de Administraţie.

Întrebat dacă a propus o soluţie, Fenechiu nu a dorit să o dezvăluie presei, adăugând că aceasta va fi transmisă Administraţiei Prezidenţiale.

El a adăugat că va exista o întâlnire între oficiali ai ministerului şi ai Administraţiei Prezidenţiale, "care vor lua nişte decizii".

Întrebat dacă preşedintele poate folosi avionul în cazul unei vizite oficiale, Fenechiu a spus: "Fără probleme!". "Dacă vrea, bineînţeles", a adăugat el.

Solicitat să răspundă de ce s-a implicat în acest subiect, ministrul a afirmat că, potrivit legii, autoritatea tutelară şi Ministerul Finanţelor nu pot interveni în administrarea şi managementul unei companii, că el nu s-a implicat în management, dar a fost mirat de adresa primită joi de la Tarom, prin care i se solicitau 21 milioane lei, în condiţiile în care suma de un milion de lei a fost deja plătită.

El a menţionat că declaraţiile de miercuri seară au fost făcute după o discuţie cu reprezentanţii Consiliului de Administraţie.

Ministrul nu a oferit un termen privind soluţionarea acestor aspecte şi a încheiat conferinţa, deşi mai existau întrebări din partea jurnaliştilor, motivând că are o întâlnire.

Guvernul nu-i va retrage preşedintelui Traian Băsescu avionul cu care se deplasează la întâlniri oficiale, ci caută o soluţie pentru ca actualele costuri ridicate generate de utilizarea acestui avion vechi să fie reduse, iar gradul de siguranţă să crească, a declarat premierul Victor Ponta.

"Ştiu şi eu de costul acela de 7 milioane. Problema este că acum la Tarom este un management privat, care nu e sub controlul ministerului şi, sigur, ia măsuri pentru eficientizarea companiei. Eu cred că trebuie găsită o soluţie în perioada următoare, e absolut normal ca preşedintele României, până la urmă şi primul-ministru, să aibă un avion cu care să se deplaseze la întâlnirile oficiale, nu e vorba că se duce în plimbări. Înţeleg însă condiţiile actuale sunt extrem de neeficiente. E un avion mai vechi şi poate că o să găsim împreună o altă soluţie. Nu e vorba aici să-i luăm avionul domnului Băsescu. încercăm însă să avem costuri cât mai mici şi o siguranţă cât mai mare", a spus Ponta la RTV.

Administraţia Prezidenţială a solicitat în 2010 Tarom să efectueze cursele speciale pentru deplasările şi vizitele externe ale şefului statului, compania de stat punând la dispoziţie pentru acestea unul dintre cele două avioane Airbus A 310, achiziţionate la începutul anilor '90.

Compania Romavia care opera vechea aeronavă prezidenţială, un Boeing 707 vechi de 39 de ani care nu mai îndeplinea nici standardele de zgomot la nivel european, a anunţat în 2010 că nu mai poate efectua deplasările preşedintelui ca urmare a situaţiei financiare dificile a regiei.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici