Forumul judecătorilor: Predoiu încalcă flagrant recomandările MCV. CSM nu are un rol decorativ

Forumul judecătorilor condamnă numirile procurorilor şefi la conducerea DIICOT şi PG, în ciuda avizului negativ al CSM, subliniind că rolul Consiliului nu este doar unul „decorativ, formal”, susţinerile ministrului Cătălin Predoiu ignorând „flagrant” cele mai recente recomandări MCV.

868 afișări
Imaginea articolului Forumul judecătorilor: Predoiu încalcă flagrant recomandările MCV. CSM nu are un rol decorativ

Forumul judecătorilor: Predoiu încalcă flagrant recomandările MCV. CSM nu are un rol decorativ

„Preşedintele, Guvernul şi Parlamentul României încalcă fără explicaţie recomandările tuturor entităţilor internaţionale relevante, necesar a fi îndeplinite pentru funcţionarea minimală a statului de drept în România. (...) Pe de o parte, declaraţiile şi intenţiile Ministrului Justiţiei, dezvăluite cu ocazia audierilor în comisiile parlamentare reunite ale Camerei Deputaţilor şi Senatului în vederea învestirii noului Guvern, de a temporiza orice modificări aduse ”legilor justiţiei”, sub paravanul unei iminente campanii electorale, sunt inacceptabile şi dovedesc că la nivelul Guvernului, ca, de altfel, şi al Parlamentului, nu există nicio intenţie reală de a pune în aplicare recomandările tuturor entităţilor internaţionale relevante (Comisia de la Veneţia, GRECO, Consiliul Consultativ al Judecătorilor Europeni Consiliul Consultativ al Procurorilor Europeni, Comisia Europeană) care arată, în esenţă, că în România statul de drept funcţionează sub parametrii minimi acceptaţi într-o democraţie consolidată”, confom unui comunicat de presă transmis vineri de Forumul Judecătorilor.

De altfel, magistraţii arată că, referindu-se la „prevederi din legile justiţiei care prezintă caracter de urgenţă” în vederea modificării, „ministrul demis şi nou desemnat a arătat nonşalant” că „CSM nu a semnalat Ministerului Justiţiei, dar există o preocupare pentru modificarea unor prevederi din legile justiţiei care prezintă caracter de urgenţă pentru eliminarea unor blocaje. Nu cunosc la această oră care sunt aceste prevederi, însă rămân deschis pentru consultări”.

„Aceste afirmaţii caracterizează pe deplin lipsa oricărei voinţe politice de a realiza reformele absolut necesare pentru funcţionarea sistemului judiciar, în acord cu standardele europene. În schimb, asistăm aproape zilnic la atacuri publice virulente la adresa magistraţilor români, stigmatizându-i pentru veniturile lor sau transformându-i în subiect de dezbateri pentru electoratul mai puţin informat, iar demersurile ministerului justiţiei sunt lipsite de orice fel de efecte juridice, având însă potenţial de imagine electorală sau chiar de afectare a independenţei sistemului judiciar (a se vedea celebrul ”Memorandum” vizând SIIJ, urmat de propunerea proiectului pentru desfiinţarea SIIJ, simultan cu instituirea unor aşa-zise garanţii pentru împiedicarea abuzurilor împotriva magistraţilor, considerate de toţi observatorii independenţi drept superimunităţi acordate unei categorii profesionale)”, subliniază sursa menţionatp anterior.

În plus, susţinerile Ministrului Justiţiei în sensul că avizele negative emise de Secţia pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii în cadrul procedurii de numire a procurorilor în poziţii de top management ar constitui „o tendinţă de arogare de facto a unei prerogative care ţine de plin drept de Ministerul Justiţiei, respectiv prerogativa propunerii pentru funcţia în cauză” dovedesc o „ignorare flagrantă” a recomandărilor din ultimele rapoarte MCV, care în mod expres au subliniat că ponderea CSM – Secţia pentru procurori în procedura de numire a procurorilor de rang înalt (iar nu a executivului) trebuie să fie una determinantă, „rolul Secţiei pentru procurori neputând fi unul decorativ, pur formal”.

„Pe de altă parte, inactivităţii Guvernului în domeniu i se adaugă aceea a Parlamentului României, care nu a realizat niciun fel de progres în legiferarea necesară pentru desfiinţarea Secţiei de investigare a infracţiunilor din justiţie, revizuirea sistemului de numire şi revocare a procurorilor-şefi şi limitarea rolul ministrului justiţiei în aceste proceduri, simultan cu creşterea atribuţiilor Consiliului Superior al Magistraturii, abrogarea limitărilor cu privire la libertatea de exprimare, materializate în obligaţia de abţinere a magistraţilor de la „manifestarea sau exprimarea defăimătoare în raport cu celelalte puteri ale statului”, revizuirea normelor privind răspunderea materială a magistraţilor, cât timp acestea ignoră garanţiile minime pentru independenţa justiţiei, sau reorganizarea Inspecţiei Judiciare, prin reconsiderarea rolului şi a atribuţiilor inspectorului-şef, inclusiv abrogarea O.U.G. nr. 77/2018”, conform Forumului Judecătorilor.

Acestei enumerări de autorităţi constituţionale i se alătură şi Preşedintele României, susţin magistraţii, care a nesocotit în mod evident rapoartele Comisiei Europene emise în cadrul MCV referitoare la respectarea avizelor negative ale Consiliului Superior al Magistraturii – Secţia pentru procurori cu privire la numirea în posturi de conducere a procurorilor de rang înalt, până la instituirea unui nou cadru legislativ în conformitate cu recomandarea de punere în practică a unui sistem robust şi independent de numire a procurorilor de rang înalt, pe baza unor criterii clare şi transparente, cu sprijinul Comisiei de la Veneţia.

„Recomandările şi cerinţele care figurează în rapoartele întocmite de Comisia Europeană, în temeiul articolului 2 din Decizia 2006/928, vizează atingerea obiectivelor de referinţă. Îndeplinirea acestor obiective de referinţă reprezintă o obligaţie de rezultat din partea României, iar rapoartele MCV sunt construite în jurul acestor obiective pe care România trebuie să le atingă, făcând corp comun cu decizia, presupunând obligaţii şi angajamente concrete şi precise. Prin urmare, recomandările formulate de Comisie în vederea atingerii obiectivelor de referinţă, în baza principiului cooperării loiale, prevăzut de art. 4 par.3 din Tratatul privind Uniunea Europeană, trebuie luate în considerare de autorităţile române, tocmai în scopul realizării obiectivelor de referinţă stabilite în Anexa Deciziei 2006/928/CE şi abţinerii de la orice măsură de natură a le încălca sau a pune în pericol realizarea lor”, adaugă judecătorii din asociaţia menţionată.

În acest context, spun ei, nu poate fi ignorat previzibilul eşec faţă de îndeplinirea condiţionalităţilor necesare accederii la spaţiul Schengen – recunoscut ca spaţiu de libertate, securitate şi justiţie, în cadrul căruia se pune accent, în mod esenţial, pe capacitatea de control al frontierelor externe – prin acţiuni sau inacţiuni ce anulează eforturile autorităţilor române de a respecta partenerii europeni, desfăşurate constant în ultimii ani. În plus, facem referire la noul regim de condiţionalitate pentru acordarea de fonduri europene, ce va fi introdus pentru a corecta deficienţele evidente generalizate în ceea ce priveşte buna guvernanţă a statelor membre cu privire la respectarea statului de drept, România fiind în pericol să piardă sume imense.

„Toate aceste acţiuni sau inacţiuni ale puterilor executivă şi legislativă vor afecta puternic pe toţi cetăţenii români, răspunderea aparţinând exclusiv factorilor politici”, conchide sursa citată.

Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!

Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici