Ioan Rus: Îmi vine greu să cred că au existat ilegalităţi legate de contractul încheiat de MAI cu EADS

Ministrul Transporturilor, Ioan Rus, spune că îi vine greu să creadă că au existat ilegalităţi în contractul "Sistemul Integrat pentru Securizarea Frontierei de Stat" încheiat de Ministerul Afacerilor Interne cu EADS Deutschland GmbH Ge, spunând că au existat o comisie şi o companie care au negociat

489 afișări
Imaginea articolului Ioan Rus: Îmi vine greu să cred că au existat ilegalităţi legate de contractul încheiat de MAI cu EADS

Ioan Rus (Imagine: Arhiva Mediafax Foto)

Întrebat, vineri, la Alba Iulia, de către ziarişti, despre verificările DNA privind contractul "Sistemul Integrat pentru Securizarea Frontierei de Stat (SISF)", încheiat intre EADS Deutschland GmbH Germania şi Ministerul de Interne, în valoare totală de 734 de milioane de euro, Ioan Rus, care pe parcursul negocierilor a fost tot ministru, a spus că nu a negociat personal cu EADS, acest lucru fiind făcut de o comisie şi o companie din interiorul ministerului.

În plus, Rus a spus că, înainte să se ajungă într-o fază semifinală sau finală a negocierilor, el a plecat de la minister.

"Despre contractul cu EADS privitor la securizarea frontierelor vă pot spune că reprezenta o necesitate totală vis-a-vis de libera circulaţie a românilor în spaţiul european şi vis-a-vis de intrarea noastră ca ţară membră în Uniunea Europeană. La nivelul ministerului a existat o comisie specială, formată din specialişti care s-au ocupat de această chestiune. Şi fiindcă nu era o problemă doar de Interne, ci ţinea şi de alte chestiuni, a existat şi o comisie interministerială care s-a ocupat de negocieri şi de stabilirea condiţiilor în care să se facă securizarea frontierelor. Fiindcă am văzut şi eu diverse comentarii pe acest tip, pot să vă spun că, în calitate de persoană fizică vorbesc, nu am negociat niciodată cu EADS, a fost o comisie care s-a ocupat şi o companie din interiorul ministerului Comincex - care s-au ocupat de această chestiune. Iar la un moment dat, chiar înainte să se ajungă într-o fază semifinală sau finală a negocierilor, eu nu mai eram ministru de Interne, plecând să candidez la campania locală din Cluj”, a răspuns Rus.

Întrebat cum comentează acuzaţiile aduse de procurorii anticorupţie, Rus a răspuns că nu le comentează, dar că îi vine greu să creadă că au existat ilegalităţi.

"Personal, îmi vine foarte greu să cred că s-au întâmplat ilegalităţi, fiindcă a fost o comisie formată din mai mulţi specialişti care au negociat, au discutat toate, deci îmi vine greu să cred acest lucru. E o anchetă. Ea va stabili dacă eventual cineva dintre cei care au decis condiţiile în care s-a încheiat acest contract a greşit cu ceva sau a făcut ceva ilegal. Asta chiar nu putem să ne dăm noi cu părerea”, a afirmat Ioan Rus.

Surse judiciare declarau, pentru MEDIAFAX, că procurorii DNA fac verificări cu privire la Contractul "Sistemul Integrat pentru Securizarea Frontierei de Stat (SISF)", încheiat intre EADS Deutschland GmbH Germania şi Ministerul de Interne, în valoare totală de 734 de milioane de euro.

Conform aceloraşi surse, la 15 iulie 2004, Ministerul de Interne a încheiat cu Bearing Point un contract privind încheierea studiului de fezabilitate pentru implementarea SISF, iar în termen de două zile studiul respectiv de fezabilitate a şi fost predat părţii române, care a efectuat o plată de 430.000 de euro către Bearing Point.

"Există indicii în sensul că acest studiu de fezabilitate, care indica firma EADS ca singura firmă din lume competentă să furnizeze SISF pentru MAI, a fost întocmit de angajaţii Midocar Consulting şi reprezintă o sinteză a unor studii anterioare, cu acelaşi obiect, realizate de alte firme în folosul Poliţiei de Frontieră. În baza studiului pus la dispoziţie de Bearing Point, comisia de negociere a MAI de la acea dată a decis achiziţia SISF prin negocierea cu sursă unică, şi anume cu firma EADS în Germania", susţineau sursele.

Pe de altă parte, mai spuneau aceleaşi surse, între 2003 şi 2004, pe parcursul negocierilor oficiale dintre MAI şi EADS, ca unicul producător oficial, i s-a permis acestuia să fie la curent cu absolut toate informaţiile şi discuţiile din cadrul întâlnirilor.

De asemenea, spuneau sursele citate, a fost permis "un control asupra oficialilor EADS care să nu pericliteze înţelegerile ascunse privind subcontractanţii ce urmau să fie folosiţi în proiect (Fujitsu Siemens Computers - FSC, UTI, Felix Telecom), subcontractanţi care aveau rolul de a derula mitele necesare aprobării contractului".

Ca urmare, pe parcursul negocierilor s-a ajuns la formula total nepotrivită pentru statul român, a unui contract-cadru cu o sumă fixă de 650 de milioane de euro, dar fără să fie precizate în detaliu soluţiile tehnice, echipamentele şi serviciile ce urmau să fie livrate, acestea urmând să fie agreate ulterior de către EADS, care astfel putea controla permanent, prin soluţiile tehnice oferite, profitul care urma să-l realizez în acest contract, "profit din care urmau să fie plătite mitele necesare aprobării contractului", susţineau sursele judiciare.

Pentru ca EADS să obţină acest contract, managementul companiei a fost condiţionat să încheie un contract de promisiune irevocabilă de subcontractare cu FSC, pentru comenzi de 40 până la 60 milioane de euro, mai spun sursele.

Managementul FSC, la rândul său, pentru a primi aceste comenzi de la EADS, a fost condiţionat să semneze, în acelaşi timp, contracte de comision pentru reuşită cu firma Gessa, cu un comision de 10% şi cu firma Profinet, cu un comision de 5%, bani care reprezentau mita pentru persoanele din conducerea MAI şi cabinetul premierului de la acea vreme, susţineau aceleaşi surse.

"Din cercetări rezultă că în februarie 2005 a solicitat managementului FSC schimbarea procentelor de comision către Gessa şi Profinet, noile procente fiind 7% pentru Gessa şi 8% pentru Profnet, totalul lor rămânând 15% din valoarea comenzilor pe care FSC urma să le primească de la EADS. EADS a plătit în anul 2004, imediat după semnarea contractului, un avans de 4 milioane de euro ce urmau să fie folosiţi pentru plata mitelor persoanelor, sumă din care FSC a plătit, la rândul său, un avans de 2.000.000 de euro către Profinet şi un avans de 280.000 de euro către Gessa", preciza sursa citată.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici