Legea lobby-ului, proiectul iniţiat de Călin Popescu Tăriceanu, adoptată tacit de Senat

Senatul a adoptat, luni, proiectul Legii lobby-ului iniţiat de Călin Popescu Tăriceanu şi ALDE. Proiectul a fost retrimis săptămâna trecută la Comisia juridică, la cererea senatorului ALDE Ionuţ Sibinescu, pentru modificărea articolului care reglementează semnificaţia termenilor folosiţi.

1207 afișări
Imaginea articolului Legea lobby-ului, proiectul iniţiat de Călin Popescu Tăriceanu, adoptată tacit de Senat

Legea lobby-ului, proiectul iniţiat de Călin Popescu Tăriceanu, adoptată tacit de Senat

Articolul trei al proiectului reglementează semnificaţia termenilor şi a expresiilor folosite în lege, precum activitatea de lobby, contract de lobby, societate de lobby, lobbyist, lobbyist intern, asociţaie de interese, reprezentant al grupurilor de interese şi reprezentanţi publici.

"Proiectul legislativ are ca obiect de reglementare stabilirea cadrului juridic privind obligaţiile de conduită şi de înregistrare a unor persoane sau grupuri, în asociere cu activităţile prin intermediul cărora se urmăreşte influenţarea directă a activităţii de legiferare şi a proceselor decizionale la nivelul administraţiei publice centrale şi locale, în vederea asigurării unei funcţionări corespunzătoare a autorităţilor publice şi procesului de luare a deciziilor la nivelul acestora, pentru ca instituţiil statale să îşi păstreze legitimitatea şi reprezentativitatea, iar influenţarea proceselor decizionale să fie posibilă în condiţii de egalitate şi transparenţă", conform raportului Comisiei juridice, de numiri, disciplină, imunităţi şi validări.

Activitatea de lobby reprezintă, potrivit iniţiativei legislative, „orice contact organizat și structurat cu reprezentanți publici pentru exercitarea unei influențe în interesul unui client” în sensul influențării activităţ̦ii de legiferare și a deciziilor administrației publice. Lobbyist-ul este definit ca fiind „o persoană care exercită o activitate de lobby în calitate de angajat sau prestator în cadrul unei societăţi de lobby sau în cadrul unei societăţi care include lobby-ul în obiectul său de activitate”.

Astfel, potrivit proiectului de lege a lobby-ului, reprezentanţii publici (demnitarii numiți sau aleși, funcționarii publici și personalul contractual) nu pot desfăşura activitatea de lobbyist. De asemenea, conflictele de interese și incompatibilitățile pentru persoanele care fac obiectul Legii nr.161/2003 în relația cu societăţile comerciale „se aplică întocmai şi în relaţia cu societăţile de lobby şi cu societăţile care angajează lobby-işti interni”.

De asemenea, „este nulă orice clauză dintr-un contract de lobby prin care se prevede onorariu de succes în măsura în care activitatea de lobby urmăreşte încheierea contractelor cu statul sau cu o unitate administrativ-teritorială”, mai arată în proiectul legislativ.

Încălcarea acestei prevederi de către un client al unei activităţi de lobby, respectiv de către o societate de lobby sau de o societate care angajează lobişti interni, constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de până la 50.000 lei. În cazul săvărâşirii repetate a faptei, amenda este de 100.000 lei. Constatarea şi sancţionarea contravenţiei în acest caz se efectuează de către personalul de specialitate din cadrul Ministerului Finanţelor Publice.

Iniţiativa legislativă mai prevede că lobbyist-ul trebuie să-şi prezinte misiunea la primul contact cu un reprezentant public.

„O persoană care desfăşoară o activitate de lobby şi de reprezentare a intereselor trebuie să prezinte misiunea sa, la primul contact cu un reprezentant public, precum şi identitatea şi preocupările specifice ale beneficiarului sau clientului său, respectiv ale asociaţiei de interese; să nu dobândească informaţii într-o modalitate sau formă ilegală; să comunice informaţiile deţinute pentru exercitarea activităţii sale cu respectarea adevărului; să se informeze cu privire la restricţiile de activitate şi la normele de incompatibilitate adoptate pentru reprezentanţii publici şi să respecte restricţiile respective; să nu exercite nicio formă de presiune ilegală sau inadecvată asupra reprezentanţilor publici; aceasta nu exclude efectuarea acţiunilor legale în sensul prevederilor legii civile, pentru a asigura efectele necesare unei intervenţii”, mai stipulează proiectul de lege.

De asemenea, iniţiativa prevede înfiinţarea Registrului de lobby şi de reprezentare a intereselor, administrat de Oficiul Registrului Comerţului de pe lângă Tribunalul Bucureşti. Organizarea și funcționarea Registrului de lobby și de reprezentare a intereselor se aprobă prin Hotărâre a Guvernului, inițiată de Ministerul Justiției. Societățile de lobby și societățile care angajează lobbyiști, precum şi lobbyiștii și lobbyiștii interni, pot exercita activități de lobby numai de la data înregistrării în Registrul de lobby.

Propunerea legislativă privind transparenţa în domeniul lobby-ului şi al reprezentării intereselor a fost înregistrată în Senat, pe 25 septembrie 2018, şi a primit raport de admitere, fără amendamente, de la Comisia juridică pe 28 februarie.

Senatul a retrimis, pe 4 martie, proiectul Legii lobby-ului iniţiat de Călin Popescu Tăriceanu şi ALDE la Comisia juridică, la cererea senatorului senatorului ALDE Ionuţ Sibinescu, motivând necesitatea modificării articolului care reglementează semnificaţia termenilor folosiţi în iniţiativă.

Termenul de adoptare tacită pentru proiect s-a împlinit pe 6 martie, Senatul fiind primul for sesizat, proiectul urmează să intre în dezbaterea Camerei Deputaţilor, în calitate de for decizional.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici