Şerban Nicolae propune prelungirea perioadei de pregătire de magistraţilor de la 2 la 4 ani/ Angajaţii poliţiei judiciare nu pot fi colaboratori sau angajaţi ai serviciilor

Senatorul PSD Şerban Nicolae a depus o serie de amendamente la Legile justiţie, unul dintre ele vizând prelungirea perioadei de pregătire postuniversitară a viitorilor magistraţi de la 2 ani la 4 ani, concomitent cu efectuarea unor stagii de practică la mai multe instituţii.

662 afișări
Imaginea articolului Şerban Nicolae propune prelungirea perioadei de pregătire de magistraţilor de la 2 la 4 ani/ Angajaţii poliţiei judiciare nu pot fi colaboratori sau angajaţi ai serviciilor

Senatorul PSD Şerban Nicolae propune prelungirea perioadei de pregătire de magistraţilor de la 2 la 4 ani

În forma actuală, articolul 16 al Legii privind Statutul magistraţilor prevede că durata pregătirii auditoritorilor de justiţie (cei care urmează cursurile Institutului Naţional al Magistraturii pentru o carieră viitoare ca judecător sau procuror) este de doi ani, urmând ca, după primul an, cursanţii să opteze între judecător şi procuror.

Şerban Nicolae propune ca durata pregătirii la INM să fie prelungită la patru ani. ”După primul an de cursuri, auditorii vor urma stagii de pregătire practică de câte şase luni la instanţe, parchete şi penitenciare, din care câte două luni la nivel de judecătorie, tribunal şi curte de apel şi de câte trei luni la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului, Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară, direcţiile generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului şi la forme de exercitare a profesiei de avocat, notar şi executor judecătoresc”, prevede amendamentul senatorului PSD.

În ce priveşte numirile preşedintelui şi vicepreşedinţilor Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, Şerban Nicolae susţine ca, în continuare, preşedintele României să facă numirile la propunerea CSM, dar cu precizarea că şeful statului nu poate refuza numirea sau revocarea acestora.

De asemenea, Şerban Nicolae susţine menţinerea procedurii de desemnare a şefilor de Parchete, cu amendamentul că pragul vechimii necesare este ridicat de la 10 la 15 ani, iar judecătorii nu mai pot fi numiţi în aceste posturi, ci doar procurorii.

Senatorul PSD propune şi amendarea consistentă a articolului 96 din statut, cel care se referă la răspunderea statului şi a magistraţilor pentru erorile judiciare. Forma actuală stipulează că răspunderea materială a statului nu înlătură răspunderea magistraţilor care şi-au îndeplinit atribuţiile cu ”rea-credinţă sau gravă neglijenţă”.

Amendamentul lui Şerban Nicolae defineşte cele două noţiuni. ”Acţionează cu rea-credinţă judecătorul sau procurorul care, în exercitarea funcţiei, prin încălcarea Convenţiei pentru apărarea Drepturilor Omului şi a Libertăţilor fundamentale, a drepturilor şi libertăţilor fundamentale prevăzute de Constituţia României, ori a normelor de drept material sau procesual, precum şi prin erori judiciare, cu intenţie, a vătămat un drept sau un interes legitim al unei persoane, determinând răspunderea patrimonială a statului pentru prejudiciile cauzate. Acţionează cu gravă neglijenţă judecătorul sau procurorul care nesocoteşte din culpă normele de drept material ori procesual, vătămând un drept sau un interes legitim al unei persoane şi determinând răspunderea patrimonială a statului pentru prejudiciile cauzate”, este textul propus spre adoptarea Comisiei speciale pentru legile justiţiei.

Pentru cazurile în care statul a trebuit să acorde despăgubiri unei persoane pentru o eroare judiciară, un amendament al senatorului impune Ministerului Finanţelor, sub sancţiune penală, să solicite acoperirea prejudiciului de către magistratul care a cauzat prejudiciul prin acţiunile sale.

Şerban Nicolae: Angajaţii poliţiei judiciare nu pot fi colaboratori sau angajaţi ai serviciilor

Senatorul PSD Şerban Nicolae a depus un amendament la Legea 304/2004 privind organizarea judiciară prin care ofiţerilor sau agenţilor de poliţie judiciară le este interzis să fie colaboratori sau angajaţi, sub acoperire sau nu, ai serviciilor secrete.

”Nu pot fi numiţi ca ofiţer sau agent de poliţie judiciară, lucrători, chiar acoperiţi, ai serviciilor de informaţii, lucrători sau colaboratori ai acestora”, prevede amendamentul depus de Şerban Nicolae la articolul 66^1 al Legii de organizare judiciară.

La articolul 31, Şerban Nicolae propune ca, pe viitor, contestaţiile la măsurile preventive (reţinere, arest preventiv, arest la domiciliu, control judiciar) să nu mai fie soluţionate de un singur judecător. ”Pentru contestaţiile împotriva hotărârilor pronunţate de judecătorii de drepturi şi libertăţi şi judecătorii de cameră preliminară de la curţile de apel, completul de judecată este format din 2 judecători”, se arată în amendamentul senatorului PSD.

În ce priveşte crearea unui parchet special pentru cercetarea infracţiunilor săvârşite de magistraţi, Şerban Nicolae propune ca cei maxim 20 de procurori care vor activa în cadrul aceste structuri să aibă o vechime ca procuror de cel puţin 18 ani.

”Pentru a fi numiţi în cadrul Direcţiei pentru investigarea infracţiunilor săvârşite în legătură cu justiţia, procurorii trebuie să nu fi fost sancţionaţi disciplinar, să aibă o vechime de cel puţin 18 ani în funcţia de procuror, cel puţin gradul de parchet de pe lângă curte de apel şi o vechime de patru ani în acest grad, o bună pregătire profesională, o conduită morală ireproşabilă şi să fi fost declaraţi admişi în urma concursului organizat de Plenul Consiliul Superior al Magistraturii în acest scop”, se arată în amendamentul propus.

 

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici