Accidentul aviatic din Brăila: Copilotul avionului spune că aparatul a intrat într-un viraj necontrolat

Copilotul avionului prăbuşit în Brăila le-a spus anchetatorilor că aparatul de zbor a intrat într-un viraj necontrolat la scurt timp de la decolare şi nu a mai putut fi redresat, ancheta urmând a stabili dacă s-au respectat dispoziţiile şi cerinţele tehnice, potrivit procurorului Virgil Luparu.

1129 afișări
Imaginea articolului Accidentul aviatic din Brăila: Copilotul avionului spune că aparatul a intrat într-un viraj necontrolat

Accidentul aviatic din Brăila: Copilotul avionului spune că aparatul a intrat într-un viraj necontrolat (Imagine: Ciprian Sterian/Mediafax Foto)

Copilotul avionului prăbuşit, aflat sub îngrijiri medicale la Spitalul Judeţean din Brăila, a fost audiat, sâmbătă seara, de anchetatori.

"Copilotul a precizat că după decolare, în momentul în care a ajuns cu avionul la o înălţime de aproximativ 10-15 metri, fără niciun motiv din partea lui explicabil, avionul a intrat într-un viraj pe partea stângă necontrolat. Au încercat să îi păstreze direcţia de zbor şi nu au reuşit şi atunci au intrat în impact cu solul şi s-au prăbuşit", a declarat, duminică, pentru corespondentul MEDIAFAX, procurorul general adjunct al Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Galaţi, Virgil Luparu.

Procurorul a precizat că se fac verificări pentru stabilirea împrejurărilor în care a avut loc acest accident, cu privire la toate datele tehnice vizând societatea de care aparţine avionul, dar şi privind dispoziţiile legale pe care trebuiau să le respecte toţi membrii personalului aviatic.

"La articolul 98 din Codul Aerian se prevede încălcarea/nerespectarea dispoziţiilor de către personalul aeronautic civil a îndatoririlor de serviciu sau neîndeplinirea acestora, iar ca urmare a acestor încălcări s-a produs decesul victimei. Aceasta este fapta, dar nu am început urmărirea penală faţă de nicio persoană, ci în legătură cu această faptă facem noi verificări. Practic, această infracţiune atrage şi competenţa Parchetului Curţii de Apel, respectiv art. 112 din Codul Aerian. Noi facem verificări doar cu privire la faptă şi în virtutea acestor aspecte verificăm dacă s-au respecat sau nu toate dispoziţiile, vizând norme de protecţie a muncii, omologarea avionului, toate aceste activităţi pe care le specifică legea. Nu pot să spun în acest moment dacă a încălcat sau nu o persoană aceste dispoziţii, noi facem verificări", a spus Luparu.

El a afirmat că se fac verificări inclusiv din punct de vedere tehnic, în ceea ce priveşte starea avionului.

Luparu a menţioanat că la finalizarea cercetărilor la locul accidentului aeronava a fost predată specialiştilor din cadrul CIAS pentru a se efectua expertizele tehnice dispuse.

Accidentul aviatic a avut loc sâmbătă dimineaţă, în jurul orei 07.40 fiind sesizat, prin Sistemul Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă, faptul că un avion utilitar s-a prăbuşit în comuna Stăncuţa, judeţul Brăila.

La scurt timp după producerea accidentului, pilotul şi copilotul avionului utilitar au fost preluaţi cu două ambulanţe, fiind transportaţi, în stare stabilă, la Unitatea Primiri Urgenţe a Spitalului Judeţean Brăila.

Pilotul, în vârstă de 59 ani, avea politraumatisme, iar copilotul, în vârstă de 59 de ani, a suferit traumatisme la torace şi la membrul inferior stâng, care nu îi pun viaţa în pericol, se preciza într-un comunicat de presă al Ministerului Afacerilor Interne.

Ulterior, medicii de la Spitalul Judeţean din Brăila au decis transferarea pilotului la Spitalul Floreasca din Capitală, iar pentru preluarea acestuia a fost trimis un elicopter al Ministerului Afacerilor Interne, însă bărbatul a suferit un stop cardio-respirator. Echipajul medical care trebuia să îl aducă la spitalul din Capitală a încercat resuscitarea pilotului, însă fără rezultat, preciza secretarul de stat Raed Arafat.

Copilotul avionului utilitar a rămas internat la Spitalul Judeţean din Brăila.

Potrivit colonelului Ştefan Stoian, purtătorul de cuvânt al Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă (ISU) Brăila, avionul era de tip Antonov 2 şi a fost închiriat de o firmă din Brăila de la o firmă din Galaţi, cei doi, pilotul şi copilotul, fiind delegaţi de societatea căreia îi aparţine aparatul de zbor.

"Avionul s-a prăbuşit pe un teren agricol, pe o orezărie, din apropierea localităţii Stăncuţa, nu a explodat, nu a luat foc, iar când au ajuns la faţa locului pompierii s-au eliminat toate riscurile. Cei doi au ieşit din aparatul de zbor pe picioarele lor, au fost conştienţi, au cooperat cu personalul medical. Avionul a fost avariat în partea din faţă, aripi, motor, în timp ce partea din spate nu a suferit avarii, acolo fiind şi substanţa ce urma să fie împrăştiată pe câmp", declara Ştefan Stoian.

Potrivit sursei citate, avionul era pilotat de Costică Vâlcu, în vârstă de 59 de ani, din Brăila, cu o experienţă de peste 30 de ani în domeniu. Copilotul-mecanic Viorel Frantz este din Galaţi şi a lucrat mult timp la Aerodromul Vădeni.

Virgil Luparu, procurorul general adjunct al Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Galaţi, ajuns sâmbătă la locul accidentului, declara că instituţia a început o anchetă în acest caz. "În cauză, Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Galaţi efectuează cercetări pentru a stabili condiţiile în care s-a produs acest eveniment aviatic şi pentru a stabili dacă este vorba de infracţiuni prevăzute în Codul Silvic sau infracţiuni de vătămare corporală din culpă", spunea Luparu.

La rândul său, purtătorul de cuvânt al Poliţiei Judeţene Brăila, Camelia Bucur, declara că poliţiştii au făcut cercetări la locul accidentului, sub coordonarea procurorului de la Galaţi.

Ea spunea că şi Centrul de Investigaţii şi Analiză pentru Siguranţa Aviaţiei Civile face cercetări în acest caz, dar şi Inspectoratul Teritorial de Muncă Brăila, precizând că, pe lângă ancheta pentru vătămare corporală din culpă, investigaţia s-a extins şi pentru ucidere din culpă, având în vedere că pilotul a murit.

Conform unor surse locale, avionul aparţinea firmei Pegas din Galaţi şi a fost închiriat de o firmă din Brăila pentru a împrăştia îngrăşământ. Aceleaşi surse spuneau că avionul de tip Antonov 2, construit înainte de 1980, era în stare bună de funcţionare.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici