Ajutoarele sociale vor fi suspendate din februarie dacă beneficiarii nu îşi plătesc taxele locale

Primăriile vor verifica până la sfârşitul lunii ianuarie dacă persoanele care încasează venit minim garantat, alocaţia de susţinere a familiei sau indemnizaţia de creştere a copilului şi-au plătit taxele locale, în caz contrar aceste drepturi sociale urmând să fie suspendate din februarie, pe 5 luni.

725 afișări
Imaginea articolului Ajutoarele sociale vor fi suspendate din februarie dacă beneficiarii nu îşi plătesc taxele locale

Ajutoarele sociale vor fi suspendate din februarie dacă beneficiarii nu îşi plătesc taxele locale (Imagine: Shutterstock)

În situaţia în care însă, după acest termen, nu a fost îndeplinită obligaţia de plată, dreptul la ajutorul social încetează prin dispoziţia primarului ori, după caz, prin decizie a directorului executiv al agenţiei teritoriale.

Procedura a fost reglementată de Guvern prin ordonanţă de urgenţă intrată în vigoare la începutul acestui an.

Actul normativ stabileşte că, începând cu anul 2012, pentru menţinerea dreptului la ajutorul social, familiile beneficiare au obligaţia să îşi achite obligaţiile legale faţă de bugetul local pentru bunurile pe care le deţin în proprietate.

Îndeplinirea acestei obligaţii va fi verificată anual, până la data de 31 ianuarie a fiecărui an, pentru obligaţiile de plată către bugetul local aferente anului anterior. În situaţia în care, până la data de 31 ianuarie a fiecărui an, primarul constată că nu a fost efectuată plata, acesta suspendă, prin dispoziţie, dreptul la ajutorul social pe o perioadă de cinci luni, începând cu drepturile aferente lunii februarie.

"Pentru verificarea îndeplinirii obligaţiei, agenţiile pentru plăţi şi inspecţie socială judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti transmit primăriilor, până la data de 15 ianuarie a fiecărui an, tabelul centralizator cuprinzând beneficiarii drepturilor. Pe baza tabelului centralizator, primarii verifică dacă beneficiarii au achitat pentru anul anterior obligaţiile de plată către bugetul local şi întocmesc situaţia centralizatoare cu persoanele care nu au respectat această condiţie, pe care o transmit agenţiilor teritoriale până la data de 31 ianuarie a fiecărui an", se arată în ordonanţă.

Achitarea obligaţiilor legale faţă de bugetul local în această perioadă de cinci luni atrage reluarea, prin dispoziţia primarului, a dreptului la ajutorul social, începând cu luna următoare celei în care s-a achitat obligaţia, inclusiv pentru drepturile cuvenite în perioada suspendării.

În situaţia în care însă, după acest termen, nu a fost îndeplinită obligaţia de plată, dreptul la ajutorul social încetează prin dispoziţia primarului.

Guvernul arată că soluţia de suspendare pentru o perioadă de cinci luni a acordării beneficiului de asistenţă socială a fost preferată "pentru a nu se proceda direct la încetarea acordării drepului respectiv".

"Obligaţia legală de achitare a taxelor şi impozitelor locale este necesar a fi îndeplinită de fiecare cetăţean, indiferent de situaţia socio-economică a acestuia. Neachitarea acestor taxe şi impozite locale poate conduce la pierderea bunului deţinut, în special referindu-ne la locuinţe. Pierderea locuinţei ar conduce la agravarea problemelor sociale şi implicit la un efort mai mare din partea statului de a combate sărăcia şi marginalizarea socială. În plus, această constrângere conduce la responsabilizarea beneficiarului măsurii de asistenţă socială şi utilizarea sumelor acordate cu titlu de beneficii de asistenţă socială, direcţionat, în scopul menţinerii locuinţei", este opinia Guvernului.

Executivul arată totodată că, prin preluarea plăţii de către Ministerul Muncii a acestor drepturi, autorităţile locale nu mai aveau au pârghiile legale necesare pentru colectarea impozitelor şi taxelor locale şi asigurarea de venituri cu care ar fi putut dezvolta, la nivel comunitar, măsuri de îmbunătăţire a vieţii cetăţenilor.

"Perioada de cinci luni este dimensionată pentru a permite beneficiarului să îşi achite obligaţiile faţă de bugetele locale. Dacă aceste obligaţii sunt îndeplinite, drepturile aferente perioadei de suspendare vor fi acordate beneficiarilor, în cuantumul stabilit prin dispoziţie a primarului sau, după caz, prin decizie a directorului executiv al agenţiei pentru plăţi şi inspecţie socială", mai arată Guvernul.

Potrivit Cabinetului, aceste reglementări au fost incluse la propunerea autorităţilor administraţiei publice locale, ca măsură prin care să se evite crearea unor dezechilibre la nivelul bugetelor locale, datorate neplăţii de către cetăţeni a obligaţiilor faţă de aceste bugete, mai ales în condiţiile în care aceste persoane beneficiază de diferite forme de sprijin sub forma beneficiilor sociale.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici