Cei trei militari morţi în accidentul din Argeş, înmormântaţi astăzi. Cât de vechi era camionul în care se aflau. Situaţia din Armată va fi discutată în şedinţa CSAT de marţi

Accidentul din Argeş, în care trei militari au murit şi nouă au fost răniţi, scoate la iveală problemele legate de înzestrarea Armatei. Potrivit unor surse, camionul implicat în accident este model DAC 665T, fabricat în anii '80. Situaţia din Armată va fi discutată în şedinţa CSAT de marţi.

6125 afișări
Imaginea articolului Cei trei militari morţi în accidentul din Argeş, înmormântaţi astăzi. Cât de vechi era camionul în care se aflau. Situaţia din Armată va fi discutată în şedinţa CSAT de marţi

Cei trei militari morţi în accidentul din Argeş, înmormântaţi astăzi. Cât de vechi era camionul în care se aflau. Situaţia din Armată va fi discutată în şedinţa CSAT de marţi

Cei trei militari morţi în accidentul din judeţul Argeş sunt conduşi duminică pe ultimul drum, cu onoruri militare. Ministerul Apărării Naţionale anunţa, cu o zi în urmă, că aceştia au fost înaintaţi în grad post mortem.

"Plutonierului-major Mihai Ionuţ Toma, caporalului clasa a III-a George-Emilian Catană şi caporalului clasa a III-a Petre Cristian Toader le-a fost acordat gradul de sublocotenent la propunerea şefului Statului Major General, în semn de recunoştinţă şi apreciere a înaltului profesionalism, altruismului, curajului şi spiritului de sacrificiu dovedite pe timpul misiunilor încredinţate", a transmis Ministerul Apărării.

Alţi nouă militari au avut nevoie de îngrijiri medicale.

Accidentul scoate însă la iveală probleme mai vechi legate de înzestrarea Armatei. Oficialii au refuzat să anunţe ce fel de camion a fost implicat în accident şi care este anul fabricaţiei. Surse apropiate anchetei spun însă că autovehicul căzut în prăpastie avea peste 35 de ani vechime şi era un model DAC 665T. Iar cauza probabilă pare să fie o defecţiune la frâne.

”Doamna Carmen Dan a spus că, din declaraţia şoferului, rezultă că nu au mai avut frâne. Eu aştept, ca un om cu pregătire juridică, să se pronunţe procurorii militari. Dacă aceasta este cauza, ne arată în ce stadiu suntem cu dotările, cât de uzate sunt fizic şi moral pe care le foloseşte Armata Română. Există şi un program pentru achiziţia de camioane. Nu avem posibilitatea de a remedia situaţia în perioada imediat următoare”, a recunoscut, vineri, chiar ministrul Apărării, Adrian Ţuţuianu.

Angajaţii din Armată se feresc să vorbească deschis despre aceste probleme. Sunt însă site-uri specializate, unde comentariile şi întrebările au curs în ultimele două zile.

"A rămas fără frâne (declaraţia soferului) şi totuşi TOŢI OFICIALII refuză să dea vina pe vechimea camionului. DE CE? Pentru că ei, oficialii, sunt vinovaţi!"

"Fabrica de camioane autohtonă se zbate în faliment iar nouă ne mor soldaţii în accidente datorate uzurii şi lipsei de întreţinere/piese".

"Nu mai au de unde lua piese de schimb,s-a canibalizat de mult tot ce se putea, minuni însă nu pot face. Trebuia să se sfârseaşcă şi metoda asta ordinară extrem de periculoasă, înlocuirea pieselor vechi cu altele la fel de vechi dar încă "în parametri".

Sunt câteva dintre comentariile de pe www.rumaniamilitary.ro.

Unii spun chiar că un astfel de accident se poate repeta oricând. Ministrul Apărării recunoaşte că nu este singurul autovehicul vechi din dotarea Armatei.

"Este un camion vechi. Există o procedură de verificare, nu pleacă nimeni în cursă pur şi simplu. Dar ştiţi foarte bine că lucrurile astea se întâmplă. Mai există peste 700 ( de camioane - n.red.), cele mai multe de tipul acesta", a declarat ministrul Apărării, vineri, după ce a fost şi a văzut care este starea răniţilor internaţi la Spitalul Militar.

Şi reprezentanţii Comisie de Apărare admit că e nevoie de utilaje noi.

"Dotarea învechită a Armatei Române este de notorietate. Militarii noştri sunt prea decenţi ca să se plângă cuiva de ea. Îşi asumă să se descurce cu ceea ce au, fiind consideraţi la nivelul NATO printre cei mai performanţi soldaţi în raport cu logistica de care beneficiază. Dar trebuie să depăşim această etapă în care capacitatea individuală suplineşte întârzierea tehnologică. Nu se mai poate. Practic, utilizând instrumente depăşite, vechi, militarii sunt expuşi zilnic unor riscuri vitale. Ganditi-va că doar în urma cu câteva săptămâni un avion MIG s-a prăbuşit lângă Kogălniceanu. Dintr-o problema tehnică. Programul de modernizare a Armatei, susţinut de alocarea de 2% din PIB promovată de preşedintele Iohannis, trebuie sa fie demarat urgent, fără certuri între politicieni. Şi trebuie supravegheat atent, pentru că sunt mulţi interesaţi de cele 9 miliarde de euro pe care România le-a prevăzut în acest sens. Vrem sa ne asigurăm că aceşti bani de transforma in instrumente sigure pentru militari, nu în afaceri bănoase. Nu va mai fi posibil, astfel, ca niste eroi care au supravieţuit frontului din Afganistan sa devină victime ale unor accidente absurde", a declarat, pentru Mediafax, Ovidiu Raeţchi, vicepreşedintele Comisiei de Apărare din Camera Deputaţilor.

Preşedintele Klaus Iohannis a convocat marţi Consiliului Suprem de Apărare a Ţării, pe ordinea de zi a şedinţei aflându-se Planul de înzestrare a Armatei Române 2017-2026. Discuţia va avea loc în contextul în care pentru anul 2017, România a alocat 2% din PIB pentru domeniul apărării. De asemenea, se va discuta şi despre Carta albă a apărării, aprobată în prima şedinţă a Executivului condus de Mihai Tudose, ce a avut loc vineri, la Palatul Victoria.

 

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici