O lege nouă lasă animalele exportate din România să se sufoce la călduri de peste 35 grade Celsius

Parlamentul a adoptat o lege nouă prin care permite transportul şi exportul animalelor în timpul temperaturilor extreme, lucru care încalcă direct legislaţia Uniunii Europene, susţine Animals International.

1741 afișări
Imaginea articolului O lege nouă lasă animalele exportate din România să se sufoce la călduri de peste 35 grade Celsius

O lege nouă lasă animalele exportate din România să se sufoce la călduri de peste 35 grade Celsius

Regulamentul UE pentru transport nu permite transportul animalelor atunci când temperatura este de 30 de grade Celsius, cu o marja de +/- 5 grade.

Marţi, în Parlament, s-a votat permiterea călătoriilor chiar şi când temperatura depăşeşte 35 de grade Celsius la punctul de încărcare al animalelor, dacă există posibilitatea de a le oferi cu 15% mai mult spaţiu.

„Stresul termic este o garanţie pentru o rată de mortalitate crescută. Poţi avea o singură oaie sau un singur taur pe un vapor. Acestea vor muri atunci când umiditatea şi temperatura depăşesc anumite limite. Navele de export nu au aer condiţionat. Înăuntru este cu minim 5 grade mai cald decât afară, indiferent cât de forjat şi de zgomotos este sistemul de ventilaţie", a spus Gabriel Păun, director UE la Animals International.

Dezbaterile pentru o nouă lege în România au început efectiv abia după tragedia de la Midia, care a omorât peste 14.000 de oi. Legea îşi propunea iniţial să oprească transportul pe mare în timpul celei mai riscante perioade, vara, şi să ceară obligatoriu un veterinar per transport în restul anului.

ONG-urile au oferit variante detaliate de anexe speciale la lege cu atenţie deosebită la detalii precum încăcare, descăcare, jurnal de călătorie, însă nu este cunoscut motivul pentru care acestea au fost excluse, chiar dacă dezbaterile transmise public au arătat că invitaţii prezenţi au fost prepoderent din industria de export sau în favoarea acesteia, bunăstarea animalelor nefiind un aspect luat în calcul nici de Autoritatea Natională Sanitar Veterinară.

„Încărcarea se întâmplă pe teritoriu european şi acest articol presupune ca animalele care ajung din camioane în porturi, pentru export direct, au deja aprobate călătorii la temperaturi de peste 30 de grade Celsius, adică ilegal. În cazul acestei legi, chiar 35 de grade. Părerea noastră este că această lege reprezintă o încălcare direct a Regulamentului European", a adăugat Păun.

În ultima perioadă, România a fost în centrul unor decizii legate de exportul animalelor vii. În iulie 2019, Guvernul a decis să continue călătoria a peste 70 000 de oi către Golful Persic, în ciuda avertismentului direct al Comisarului UE pentru Sănătate şi Siguranţă Alimentară Vytenis Andriukaities de a opri transportul respectiv, întrucât este imposibil să respecte legislaţia UE pe parcursul rutei, din cauza temperaturilor extreme.

„În noiembrie 2019, am fost obligaţi să fim martori la o tragedie cruntă: o navă pentru export de animale către Arabia Saudită s-a scufundat imediat după ce a pornit din portul Midia, cauzând moartea a peste 14 000 de oi. Alt dezastru uitat este din anul 2015, când peste 14 600 de oi au murit de sete pe drumul din România către Iordania, într-o călătorie de 7 zile. În toate aceste cazuri, am salutat reacţia rapidă a Comisiei Europene. În Octombrie 2019, o delegaţie de auditori a vizitat România şi a raportat despre slaba implementare a legilor europene şi riscurile implicite, deosebit de serioase, în termeni de bunăstare animală (2019-6898). În mod regretabil, este clar încă o dată cu această lege că Parlamentul României nu aude recomandările Comisiei Europene”, arată aceeaşi sursă.

Animals International cere Guvernului să lanseze o Ordonanţă de Urgenţă prin care să corecteze legea, pentru a Evita un alt infringement direct de la Comisia Europeană.

OUG-ul trebuie să prevadă înlocuirea transportului de animale vii pe timpul verii cu carne congelată şi să ceară prezenţa unui veterinar per transport în restul anului, indiferent de durata călătoriei. De asemenea, este necesar ca OUG-ul să includă checklist înainte şi după călătorie, pentru a se asigura că niciun animal care nu este într-o condiţie bună va fi forţat să urce pe navă şi pentru a păstra transparenţa cu privire la rata de mortalitate si morbiditate la destinaţie.

Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!

Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici