Preţurile biletelor de avion ar putea creşte considerabil

Pe cât de pesimiste sunt perspectivele pentru inflaţie şi economie, pare o perioadă promiţătoare pentru industria turismului, arată într-o analiză de piaţă, Radu Puiu, Financial Analyst în cadrul casei de brokeraj pe burse internaţionale XTB România.

2578 afișări
Imaginea articolului Preţurile biletelor de avion ar putea creşte considerabil

Preţurile biletelor de avion ar putea creşte considerabil

Afectată în ultimii doi ani, industria de călătorii pare că este pregătită să părăsească acele perioade negative. Potrivit Asociaţiei Internaţionale de Transport Aerian (IATA), călătoriile aeriene internaţionale s-au redresat puternic în acest an, excepţie fiind regiunea Asia-Pacific, care „rămâne semnificativ în urmă”. Industria ar putea reveni acum la cifrele anterioare pandemiei în 2023, cu un an mai devreme decât se prognoza anterior.

Anul trecut, călătoriile internaţionale au fost la aproximativ 25% faţă de nivelul din 2019.

În primul trimestru al acestui an, pe plan global, s-a atins un procent de 42% din valoarea din 2019. De fapt, ceea ce vedem este o rată de creştere foarte puternică pe unele pieţe, SUA, Europa şi America Latină atingând aproximativ 60%.

În privinţa segmentului de afaceri al industriei aeriene, acesta este prognozat să revină mai lent la nivelurile prepandemice. În schimb, raportul IATA a indicat faptul că există mai mulţi călători „premium” care călătoresc la clasa întâi sau la clasa business.

Ce ne spune acest lucru? Există o categorie de persoane care au un venit disponibil suplimentar şi care sunt pregătiţi să plătească în plus pentru a beneficia de condiţii mai bune. Aceste servicii tind să ofere şi o marjă de profit mai bună pentru companiile aeriene, fapt ce poate ajuta rezultatele viitoare.

Preşedintele IATA a declarat că redresarea traficului de pasageri accelerează şi că, în medie, industria ar putea reveni acum la cifrele anterioare pandemiei în 2023, cu un an mai devreme decât se prognoza anterior.

Acesta a menţionat că preţurile ridicate ale petrolului şi întreruperile de călătorie cauzate de lipsa forţei de muncă nu i-au descurajat până acum pe călători, chiar dacă preţul petrolului a determinat o creştere a tarifelor cu aproximativ 10%.

Se observă un dezechilibru între ritmurile de revenire în funcţie de regiune. Europa prezintă o cerere puternică pentru combustibil pentru avioane, pe măsură ce un număr tot mai ridicat de persoane se pregătesc de vacanţă în această vară.

Regiunea a absorbit peste 13 milioane de barili de combustibil pentru aeronave în mai, reprezentând cel mai mare import lunar din octombrie 2020, potrivit datelor Vortexa Ltd. compilate de Bloomberg. Se estimează că nivelul consumului va creşte în această vară, pe fondul relaxării restricţiilor şi a cererii în creştere din partea consumatorilor.

Cererea de combustibil pentru avioane din Europa de Vest este prognozată să crească cu 17% de la sfârşitul lunii mai până la sfârşitul lunii august, atingând un vârf de 1,26 milioane de barili pe zi în ultima lună, potrivit prognozei BloombergNEF, care se bazează pe programele de zbor.

Potrivit datelor de la Eurocontrol, traficul aerian al Europei este încă la aproximativ 86% din nivelul prepandemic din 2019 pentru această perioadă a anului. Într-o prognoză din aprilie, scenariul de bază al organizaţiei era ca această cifră să crească la 89% în august şi la 92% până la sfârşitul anului.

În timp ce traficul intern de pasageri a înregistrat progrese considerabile în regiunea Asia Pacific, odată cu relaxarea restricţiilor în unele ţări, traficul internaţional, care este principalul generator de venituri pentru aeroporturi în ceea ce priveşte cheltuielile comerciale ale pasagerilor, a stagnat în mare parte din cauza restricţiilor şi a tensiunilor geopolitice.

În plus, China joacă un rol cheie în regiune deoarece majoritatea aeroporturilor din Asia de Sud-Est şi Australia depind în mare măsură de călătorii chinezi. Redeschiderea călătoriilor aeriene internaţionale către şi dinspre China nu numai că va accelera creşterea în regiune dar va oferi şi un impuls industriei pe plan global.

De la o analiză de ansamblu asupra sectorului ca întreg putem face trecerea la un exemplu singular, precum Boeing.

Compania este unul dintre cei mai mari producători de aeronave pe plan global şi pare a se afla într-o poziţie bună de a profita de revenirea pieţei. Este posibil ca firma să revină la niveluri de profit similare celor din 2018, înainte ca modelul 737 MAX să fie ţinut la sol în urma sesizării unor defecţiuni ce a dus la accidente aviatice. O revenire în industria aviaţiei şi soluţionarea diferitelor probleme pentru alte două modele, 787 şi 777X, vor stimula performanţa operaţională şi financiară a Boeing pe termen mediu şi lung.

Totuşi, atingerea unor rezultate optimiste depinde de o serie de catalizatori.

În primul rând, momentul reluării livrării modelului 787 pentru Boeing este un factor cheie de urmărit.

În al doilea rând, investitorii aşteaptă revenirea modelului 737 MAX pe piaţa aviaţiei din China. Până acum, au existat o serie de veşti negative în legătură cu potenţiala întoarcere a modelului 737 Max în China.

În al treilea rând, se speră că va fi prezentat un flux de ştiri pozitive referitoare la modelul 777X.

Boeing ar putea traversa o evoluţie optimistă pe un orizont de timp pe termen lung, această prezumţie se bazează pe aşteptările unei redresări mai rapide decât se anticipa a pieţei aviaţiei pe plan global şi a revenirii la niveluri normale ale traficului aerian în următorii ani. În acest sens, Boeing ar putea fi un indicator al redresării şi creşterii pieţei aviatice la nivel mondial în următorii ani.

Creşterea treptată a preţului petrolului începând din a doua jumătate a anului 2021 şi accelerarea ritmului de creştere în urma războiului din Ucraina au majorat semnificativ costurile operaţionale ale companiilor aeriene.

Pe parcursul trimestrului patru din 2021, costurile cu combustibilul pentru avioane au reprezentat deja 24% din cheltuielile totale de operare ale companiilor aeriene, iar acest lucru va creşte şi mai mult. Chiar dacă preţurile petrolului se vor tempera în restul anului 2022, rezultatele vor fi afectate şi acest lucru complică revenirea la profitabilitate pentru multe companii aeriene în acest an.

În ce măsură companiile aeriene sunt afectate depinde de strategiile de hedging a combustibilului. În general, transportatorii low-cost aplică rate de hedging într-o proporţie mai mare decât transportatorii tradiţionali, ceea ce înseamnă că impactul pentru 2022 va fi atenuat. Transportatorii tradiţionali acceptă, de obicei, un risc mai mare în ceea ce priveşte combustibilul, prezentând rate mai mici de hedging. Aceasta înseamnă că preţurile mai mari ale kerosenului tind să le afecteze mai mult.

De asemenea, există o diferenţă între companiile aeriene europene şi cele americane, cele din SUA tind să suporte riscul (companiile aeriene din sud-vest care folosesc hedgingul reprezintă o excepţie).

Totuşi, situaţia nu este pe deplin ”roz”. Industria turismului se confruntă cu un deficit de personal, companiile care au concediat angajaţi sau i-au pierdut în faţa altor sectoare în timpul pandemiei, întâmpinând dificultăţi să compenseze decalajul pe măsură ce rezervările au început să crească.

Acest adevăr s-a transpus în realitate în Marea Britanie, unde au apărut mai multe probleme în aeroport, pe măsură ce populaţia s-a pregătit pentru un weekend prelungit în contextul a două zile de vacanţă.

Preţurile ridicate ale petrolului reprezintă o altă ameninţare, directorul RyanAir Holdings avertizând recent că, dacă vor rămâne la niveluri crescute, vor exista suprataxe la combustibil din partea companiilor aeriene de renume din Europa în acest an.

Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!

Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici