"Şcoala Altfel", o săptămână fără presiunea clopoţelului şi a lecţiei de 50 de minute - FOTO

"Şcoala Altfel", privită iniţial ca o săptămână pierdută, a fost un pas spre întărirea relaţiei profesor - elev, în absenţa presiunii clopoţelului, a lecţiei care trebuie parcursă în 50 de minute, a ceasului ce merge prea alert între momentul "Bună ziua, luaţi loc!" şi "Sunteţi liberi, bună ziua!".

12807 afișări
Imaginea articolului "Şcoala Altfel", o săptămână fără presiunea clopoţelului şi a lecţiei de 50 de minute - FOTO

"Şcoala Altfel", o săptămână fără presiunea clopoţelului şi a lecţiei de 50 de minute (Imagine: Valentina Sorasi/Mediafax Foto)

Atmosfera din "săptămâna altfel", o premieră pentru învăţământul românesc, a fost una specială, fiind trăită atât de elevi, cât şi de profesori cu sentimentul câştigării unor experienţe noi.

Copii veseli, dornici de a participa la orice acţiune, de a experimenta sau exersa, profesori dispuşi să socializeze cu elevii lor, într-un context non-formal, atipic pentru învăţământul românesc, dar inovator, destins, prielnic pentru cunoaştere şi fixarea unor relaţii "poate mai umane" decât se pot stabili în cadrul unei ore de curs, descrie profesorul de biologie Alexandru Croitoru, de la Colegiul Naţional "Mihai Viteazul" din Capitală, experienţa celor cinci zile în care şcoala şi-a schimbat mersul cu care ne-am obişnuit de-a lungul anilor.

"Din perspectiva profesorului care stă deja de nouă ani la catedră, iniţial am simţit apăsarea unei săptămâni pierdute, ceea ce înseamnă foarte mult în condiţiile unei singure ore pe săptămână la clasă. Dar, ulterior, pe măsură ce am închegat orarul liceului, pe măsură ce activităţile au început să se deruleze, am fost surprins de un sentiment pe care nu am mai avut niciodată ocazia să îl traiesc. Acela al lipsei presiunii unui clopoţel, a schemei, a tablei, a lecţiei care trebuie parcursă în 50 de minute, a ceasului care merge parcă mult prea alert între momentul «Bună ziua, luaţi loc!» şi «Sunteţi liberi, bună ziua!». Pot spune că m-am simţit relaxat făcând tot ceea ce îmi place şi îmi dă viaţă, formare şi educaţie cu, printre şi alături de copii!", povesteşte profesorul de biologie la încheierea "săptămânii altfel".

"Şcoala Altfel" a fost o combinaţie de şcoală şi de timp petrecut într-un mod plăcut cu elevii în faţa cărora învăţătorii şi profesorii sau săptămână de săptămână cu catalogul în faţă. Ultimele cinci zile au fost pentru profesori o ocazie de a-i cunoaşte mai bine pe elevi, de a întări relaţia cu aceştia.

"În contextul celor trei săptămâni de la începutul anului şcolar irosite cu nişte teste predictive care nu-şi vor dovedi vreodată relevanţa, a unor zile de iarnă târzie care au închis porţile multor şcoli, această «săptămână altfel» se plasează nepotrivit în calendarul anului şcolar. Dar, având un orar echilibrat construit, cu cinci zile de activităţi variate pentru toate clasele - activităţi în şcoală - acordarea primului ajutor, educaţie pentru sănătate, workshop-uri de alegere a carierei şi anti-violenţă sau vizionare de filme româneşti şi străine, şi în aer liber - jocuri şi competiţii sportive, promenade culturale prin Bucureşti, Sibiu, Hunedoara, săptămâna aceasta îşi arată beneficiile prin implicarea deopotrivă a profesorilor şi a elevilor, în vederea demonstrării, sistematizării, aplicării, consolidării «pe teren» a cunoştinţelor deja predate sau discutate la clasă", a adăugat profesorul de biologie.

Aceleaşi impresii au fost împărtăşite şi de elevi, care s-au aflat împreună cu profesorii în aceeaşi barcă, aceea a bunăvoinţei.

Pentru Andreea, elevă în clasa a XII-a, activităţile desfăşurate în "săpămâna altfel" au reprezentat "informaţie, cultură, amuzament", toate fiind o bună modalitate de relaxare.

"Orele petrecute la muzee precum Muzeul Naţional de Artă al României sau Muzeul Naţional Militar «Regele Ferdinand I» au fost momente prielnice pentru noi de a ne detaşa de stresul zilnic, de presiunea din ce în ce mai mare a examenelor şi de rutina chinuitoare, într-un mod constructiv", a povestit Andreea.

În ciuda scepticismului iniţial cu privire la această săptămână, părerea generală este una pozitivă. Săptămâna "altfel" a schimbat rutina şcolii, a permis exprimarea spiritului creativ şi a antrenat spiritul de echipă. Deşi veneau la aceeaşi şcoală, în aceleaşi săli de clasă, vedeau aceiaşi colegi şi profesori, făceau ceva cu totul diferit, învăţau altfel.

Micile dezamăgiri legate de aglomeraţie sau timpul care s-a scurs parcă prea repede nu au reuşit să umbrească starea generală de bine ce i-a cuprins de-a lungul acestor zile.

"Indiferent de ce meserie o să avem în viitor, fie că o să devenim medici, jucători de fotbal sau avocaţi, ar trebui să nu ne mărginim la a fi doar atât. Idealul oricăruia dintre noi trebuie să fie un om universal cu multiple cunoştinţe şi abilităţi. Proiectul «Şcoala Altfel» ne-a învăţat exact ce anume avem de făcut în această privinţă. Ne-a fost foarte greu să ne hotărâm la ce activităţi să participăm: puteam să învăţăm despre acordarea primului ajutor, să vizionăm filme în limba franceză, să jucăm volei sau şah şi multe altele. Indiferent de activitatea pe care o alegeam, ştiam cu certitudine că vom avea ceva de învăţat în orele petrecute acolo. Am învăţat cât de important este ajutorul imediat pe care îl putem da unei persoane aflate în pericol şi că ne putem întâlni cu această situaţie oricând, iar acum suntem pregătiţi atât teoretic cât şi practic. Am învăţat că trebuie să alegem cu foarte mare responsabilitate drumul pe care îl vom urma în viaţă şi că, indiferent de ce carieră o să avem, banii nu trebuie să fie un scop, ci doar un mijloc. Vizitele la operă, la teatru sau la muzee ne-au atras atenţia asupra nevoii de cultură, asupra faptului că există o lume şi dincolo de Facebook. Activităţile desfăşurate în cadrul acestei săptămâni ne-au dat ocazia să învăţăm lecţii importante, lecţii care, pe măsură ce vor fi aprofundate, ne vor ajuta să ne formăm ca oameni", a spus Cătălin, elev în clasa a XI-a.

Nici elevii din clasele mai mici nu au pierdut o săptămână, ci au învăţat lucruri noi, au mers în locuri pe care nu le-au mai văzut până atunci, s-au jucat, au vizitat muzee, au vizionat filme, au aflat cum sunt fabricate unele obiecte, au încondeiat ouă sau au plantat flori şi copaci.

Unii au aflat ce înseamnă să fii medic, jurnalist, jandarm, poliţist, au văzut maşinile de intervenţie ale pompierilor şi ambulanţele, au asistat la exerciţii de salvare de la înălţime şi au văzut intervenţia scafandrilor. Şi copiii care au invadat, timp de o săptămână, Serviciul de Ambulanţă al Municipiului Bucureşti au plecat fericiţi că au învăţat cum să acorde primul ajutor şi să sune la numărul 112 atunci când bunicilor li se face rău şi părinţii nu sunt cu ei.

Dincolo de stângăcia inerentă oricărui început, "Şcoala Altfel" a scos elevii şi profesorii din rutina păguboasă care o macină de zeci de ani. "Şcoala altfel" poate fi dovada că atât profesorii, cât şi elevii sunt în căutarea unei relaţii umane, prietenoase, relaxate, în care chiar şi cele mai grele lecţii pot deveni simple.

(Material realizat de Elvira Gheorghiţă, elvira@mediafax.ro)

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici