FOCUS: Strategia şi norocul îl ajută pe Button să câştige la Melbourne

Campionul mondial en-titre Jenson Buton a reuşit, duminică, în Marele Premiu de Formula 1 al Australiei, prima sa victorie ca pilot al echipei McLaren-Mercedes, triumful său fiind facilitat de o manevră strategică strălucitoare, dar şi de abandonul germanului Sebastian Vettel de la Red Bull.

18 afișări
Imaginea articolului FOCUS: Strategia şi norocul îl ajută pe Button să câştige la Melbourne

FOCUS: Strategia şi norocul îl ajută pe Button să câştige la Melbourne (Imagine: Mediafax Foto/AFP)

După ce spectacolul a lipsit în prima etapă, disputată în urmă cu două săptămâni, în Bahrain, stârnind îngrijorare în lumea Formulei 1, o ploaie uşoară căzută înaintea şi în primele tururi ale cursei de la Melbourne a adus pe circuitul Albert Park acţiunea mult aşteptată. Depăşiri şi reveniri spectaculoase, dueluri roată la roată şi strategii inspirate, toate acestea au fost returnate Formulei 1, dar nu de vreo schimbare de regulament, ci de condiţiile meteorologice.

Duminică, monoposturile s-au aliniat pe grilă cu pneuri intermediare, cu Vettel în pole-position, dar imediat după start s-au produs două accidente în care au fost implicaţi mai mulţi piloţi. Mai întâi, Fernando Alonso, al treilea pe grilă, a plecat greu în cursă, apoi monopostul său Ferrari l-a lovit pe cel al lui Button şi s-a răsucit pe pistă, acroşând aripa frontală a maşinii Mercedes a lui Michael Schmacher. În urma acestui incident, Alonso a ajuns pe ultimele locuri, iar Schumacher a trebuit să treacă pe la boxe să-şi schimbe aripa.

În partea din spate a plutonului, Kamui Kobayashi a pierdut controlul monopostului Sauber, a lovit gardul de protecţie şi a ricoşat în maşinile Williams, pilotată de Nico Hulkenberg, şi Toro Rosso, condusă de Sebastien Buemi, măturându-le de pe pistă şi provocând debutul noului Safety Car Mercedes în acest sezon.

Vettel, plecat foarte bine în cursă, s-a instalat la conducere, urmat de Felipe Massa şi de Mark Webber. Tot după primul tur, Lewis Hamilton a promovat de pe locul 11 la start până pe şapte, Robert Kubica de pe 9 pe patru, în schimb Button a pierdut teren, ajungând de pe patru pe şase.

În turul 7, inginerii lui Button au luat o hotărâre importantă privind deznodământul Grand Prix-ului australian: deşi pista nu se uscase complet, britanicul a fost chemat la standuri pentru a-i fi schimbate pneurile intermediare cu cele slick. Măsura a fost privită ca un act de sinucidere, în condiţiile în care ploaia încă ameninţa cicuitul Albert Park, iar campionul mondial en-titre întâmpina dificultăţi să-şi menţină maşina pe pistă. Dar, uşor-uşor, Button a început să înregistreze timpi foarte buni, determinând şi celelalte echipe să-şi cheme piloţii la boxe.

După stabilizarea ierarhiei, Button a ajuns pe locul doi în spatele lui Vettel, dar înaintea lui Kubica. Au urmat tururi pline de suspans, în care Alonso, Webber şi Hamilton au efectuat depăşiri spectaculoase, iar piloţii de la locul 4 în jos şi-a schimbat constant poziţiile.

În turul 26, Vettel, lider detaşat în acel moment, a acuzat probleme la sistemul de frânare al monopostului său şi a fost nevoit să abandoneze, lăsându-i cale liberă lui Button pentru victorie. Un scenariu asemănător cu cel din Bahrain, când Vettel a fost împiedicat să câştige tot din cauza unor defecţiuni tehnice. Dacă la Sakhir germanul a reuşit să smulgă in extremis un loc patru, la Melbourne nu a obţinut nimic, deşi în ambele curse a plecat din pole-position.

După problemele lui Vettel, cursa s-a mai stins o perioadă, dar acţiunea a revenit în finalul ei. Responsabilii McLaren-Mercedes au optat în cazul lui Hamilton pentru o strategie diferită de cea a lui Button, obligându-l pe mai tânărul pilot să treacă de două ori pe la boxe pentru a schimba pneurile. Astfel, Lewis Hamilton a mai intrat la boxe în turul 35 din poziţia a treia, a revenit pe cinci şi a început o cursă de urmărire pentru a recupera cele peste 23 de secunde care îl despărţeau de grupul de piloţi de pe locurile 2-4, format din Kubica, Massa şi Alonso. Strategia a dat roade până la un punct. Cu opt tururi înainte de final, Hamilton a prins plutonul dinaintea sa, dar, forţând, a uzat pneurile şi nu a mai putut să îşi depăşească adversarii. Totuşi, când mai erau două tururi, Hamilton a încercat să treacă de Alonso, dar s-a ciocnit cu Webber, aflat în spatele său, care a încercat şi el să profitede o eventuală breşă în apărarea spaniolului. Lewis Hamilton a rămas pe pistă, însă a piedut locul cinci în favoarea lui Nico Rosberg, în timp ce australianul a trebuit să mai treacă o dată pe la boxe pentru a-şi schimba aripa frontală avariată în accident, terminând cursa al nouălea.

Astfel, Button a trecut primul prin dreptul steagului cu pătrăţele, fluturat la Melbourne de actorul John Travolta, iar Kubica, Massa şi Alonso au terminat în această ordine în spatele câştigătorului. Britanicul a reuşit să se impună la doua cursă după ce s-a transferat de la Brawn GP la McLaren-Mercedes şi a ajuns la opt victorii în F1.

Cel mai titrat pilot din istoria Formulei 1, Michael Schumacher, revenit în Marele Circ după trei ani de pauză, a avut în Australia o evoluţie departe de forma arătată în anii săi de glorie. El a plecat al şaptelea la start, dar a ajuns pe ultimele locuri după accidentul din primul tur. Spre desoebire de Alonso, care a avut o revenire extraordinară de pe locul 22 pe 4, germanul a întâmpinat dificultăţi în a depăşi piloţi cu monoposturi mult mai slab cotate decât Mercedesul său. Septuplul campion mondial s-a bătut din greu cu Lucas di Grassi (Virgin), Jaime Aguersuari (Toro Rosso) sau Pedro de la Rosa (Sauber) şi nu a obţinut în final decât un punct, ocupând locul zece. Schumacher a fost din nou mai slab decât coechipierul său Nico Rosberg atât în calificări, cât şi în cursă.

După două etape, Alonso şi Ferrari ocupă primele poziţii în clasamentele generale. Spaniolul este lider la piloţi, cu 37 de puncte, fiind urmat de Massa (33 puncte), Button (31) şi Hamilton (23). Scuderia Ferrari conduce ierarhia constructorilor, după ce a acumulat 70 de puncte, iar McLaren-Mercedes se află pe poziţia secundă, cu 54 de puncte, în timp ce Mercedes GP ocupă locul trei, cu 29 de puncte.

(Material realizat de Adrian Petculescu; adi.petculescu@mediafax.ro)

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici