Ochii au miros: mirosul lucrurilor se schimbă în funcţie de cuvintele cu care sunt asociate

Oamenii pot percepe în mod diferit mirosul alimentelor şi chiar al unor obiecte, în cazul în care acestea sunt asociate cu unele cuvinte ce au conotaţii pozitive sau negative din punct de vedere olfactiv, au descoperit savanţii canadieni, printre care se află şi Simona Mănescu, originară din România.

546 afișări
Imaginea articolului Ochii au miros: mirosul lucrurilor se schimbă în funcţie de cuvintele cu care sunt asociate

Ochii au miros: mirosul lucrurilor se schimbă în funcţie de cuvintele cu care sunt asociate

Potrivit dailymail.co.uk, cercetătoarea de origine română Simona Mănescu şi Johannes Frasnelli au recrutat 50 de participanţi care au fost rugaţi să miroasă ulei esenţial de pin, geraniol, chimion, precum şi brânză parmezan.

Fiecare lucru mirosit a fost însoţit aleatoriu de anumite expresii ce descriau un miros, precum "ace de pin" sau "solvent vechi", proiectate pe monitorul unui computer.

Geraniolul a fost însoţit de eticheta "flori proaspete" sau "parfum ieftin", iar brânza parmezan a fost însoţită fie de cuvântul "brânză", fie de expresia "vomă uscată".

Participanţii la studiu au caracterizat cele patru lucruri mirosite cu conotaţii pozitive când acestea au fost însoţite de etichetări pozitive.

Aceleaşi mirosuri au fost considerate neplăcute şi necomestibile când au fost asociate cu etichetări negative.

"Este prima oară când am reuşit să influenţăm percepţia caracterului comestibil al unui miros, chiar şi atunci când etichetările pozitive şi negative ale mirosurilor indicau cuvinte ce descriau produse nealimentare", a afirmat profesorul Johannes Frasnelli.

"Acest lucru ne arată că percepţia pe care o avem despre mirosuri nu este obiectivă, ci este afectată de interpretarea cognitivă ce intervine atunci când cineva se uită la o etichetă", a adăugat Simona Mănescu.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici