Un nou sistem solar alcătuit din cel puţin cinci planete - poate şapte -, care se învârt în jurul unei stele asemănătoare Soarelui din sistemul nostru solar, a fost descoperit recent, au anunţat astronomii de la Observatorul european austral (ESO) din Chile.

Imaginea articolului Un sistem solar cu cel puţin cinci planete orbitând în jurul unei stele, descoperit de cercetători

Dacă existenţa celorlalte două planete va fi confirmată, acest sistem va semăna cu sistemul nostru solar în ceea ce priveşte numărul de planete (şapte planete, comparativ cu opt planete care alcătuiesc sistemul nostru), au explicat specialiştii ESO într-un comunicat.

Acesta este, "foarte probabil, sistemul cu cel mai mare număr de planete descoperit până în prezent", a declarat Christophe Lovis, principalul autor al articolului ce descrie aceste rezultate, prezentate publicului larg cu ocazia colocviului internaţional organizat la Observatorul din Haute-Provence (Franţa).

"Această descoperire remarcabilă pune în evidenţă faptul că am intrat de acum într-o nouă eră de căutare a exoplanetelor (planete orbitând în jurul unei stele, alta decât Soarele din sistemul nostru, n.r.): studierea sistemelor planetare complexe şi nu doar studierea planetelor individuale", a adăugat acelaşi cercetător.

Astronomii au folosit spectrograful HARPS, instalat pe telescopul de 3,6 metri din La Silla (Chile), pentru a studia timp de şase ani o stea asemănătoare Soarelui nostru, numită HD 10180, aflată la o distanţă de 127 de ani-lumină de Terra, în constelaţia Hidrei australe (Şarpele de mare).

Graţie celor 190 de măsurători individuale realizate de HARPS, astronomii au detectat o mişcare foarte slabă, în faţa şi în spatele stelei, cauzată de atracţia gravitaţională complexă, exercitată de cel puţin cinci planete.

Cele mai puternice cinci semnale corespund unor planete care au o masă asemănătoare lui Neptun (de 13-25 de ori mai mari comparativ cu masa Terrei), aflate pe orbita acelei stele, având perioade de rotaţie cuprinse între şase şi 600 de zile. Distanţele care separă aceste planete de steaua lor pleacă de la 0,06 şi ajung până la de 1,4 ori distanţa Terra-Soare.

Cercetătorii susţin, totodată, că au "motive reale" să creadă că alte două planete sunt prezente în acel sistem.

Una dintre ele ar trebui să fie o planetă de tipul Saturn (cu o masă de cel puţin 65 de ori mai mare decât cea a Terrei), care parcurge un tur complet în jurul stelei sale în 2.200 de zile.

Cealaltă ar trebui să fie planeta cea mai mică descoperită vreodată, cu o masă de aproximativ 1,4 ori mai mare faţă de cea a Terrei. Această planetă se află foarte aproape de steaua ei, la doar 2% din distanţa Terra-Soare. Un an pe această planetă ar dura doar 1,8 zile terestre.

Acest nou sistem planetar descoperit în jurul stelei HD 10180 este "unic", au precizat specialiştii ESO. "Cu cel puţin cinci planete de tip Neptun, repartizate la o distanţă corespunzând orbitei lui Marte, regiunea internă a acestui sistem este mai populată decât cea a sistemului nostru solar şi conţine mai multe planete masive".

Până în prezent, astronomii au descoperit doar 15 sisteme solare cu cel puţin trei planete fiecare. Precedentul sistem solar descoperit de astronomi se numeşte "55 Cancri" şi conţine cinci planete, dintre care două sunt uriaşe.