COMENTARIU Adrian Onciu. Persoanele nevaccinate vor avea acces doar în magazinele mici, de cartier

11948 afişări
Imaginea articolului COMENTARIU Adrian Onciu. Persoanele nevaccinate vor avea acces doar în magazinele mici, de cartier

COMENTARIU Adrian Onciu. Persoanele nevaccinate vor avea acces doar în magazinele mici, de cartier

Există o limită până la care poţi întinde coarda înainte de a se rupe. Pare-se că regimul Iohannis a devenit expert în jocul la limită. Atât cât să nu provoace reacţii furioase din partea celor două tabere aflate în conflict ideologic: vacciniştii şi antivacciniştii. Iar rezultatul se vede cu ochiul liber în graficele colonelului Valeriu Gheorghiţă.

Relaxările promise de Ziua Copilului, cu condiţia atingerii pragului de 5 milioane de imunizaţi, au fost devansate în mod suprinzător, la voinţa preşedintelui. Gestul a stârnit unele proteste în tabăra vacciniştilor, însă nu atât de puternice încât să provoace daune. Cu sănătatea nu te joci, susţin adepţii carantinei, ai măştii, ai vaccinării şi, în general, ai obligativităţii cu caracter de dogmă. Aceştia se temeau că relaxarea prematură ar fi putut să aibă consecinţe nefaste, în condiţiile în care tulpina indiană îi îngrijora pe specialiştii de pretutindeni. Tot sus-numiţii se temeau că relaxarea ar fi putut, la fel de bine, să demobilizeze populaţia, pe motiv că ”merge ş-aşa”. Adică pericolul a trecut, iar noi ne simţim super OK şi fără Pfizer, Moderna sau AstraZeneca. 

Pe de altă parte, decizia emanată de la Cotroceni a fost interpretată şi ca o invitaţie insistentă la vaccinare. Un semnal că ne îndreptăm spre liman de când doctorul Gheorghiţă a început să raporteze câte o sută de mii de imunizări pe zi (din care, ce-i drept, mai mult de jumătate sunt rapeluri). O confirmare a faptului că există o legătură indisolubilă între scăderea abruptă a ratei de infectare şi creşterea numărului de persoane vaccinate. Şi că trebuie să menţinem ritmul cu orice preţ, dacă vrem ca relaxările (iniţial timide) să continuie până la mult dorita normalitate.

În acelaşi timp, guvernul Cîţu ne-a arătat şi reversul medaliei: vă dau voie fără măşti pe plajă, repornesc industria ospitalităţii, redeschid teatrele, cinematografele şi sălile de sport, dar cu condiţia ca maratonul vaccinării să nu se oprească. Aparent simplu, nu-i aşa? Dar cum procedăm pe teren, la firul ierbii, astfel încât campania guvernamentală să nu sufere un eşec? Pentru că până în prezent, deşi mass-media a folosit un ton hiper-optimist, statisticile oficiale arată că în Europa suntem pe ruşinosul loc 26 la vaccinare. Iar la categoria persoanelor vulnerabile stăm chiar şi mai prost, cu doar 20 la sută dintre cetăţenii de peste 60 de ani imunizaţi cu ambele doze.

Într-o astfel de campanie la nivel naţional, argumentele PRO sunt limitate şi nu din cale-afară de diverse. Excludem din start argumentul suprem, protejarea sănătăţii. Practic cetăţenii vizaţi sunt aşa-zişii nehotărâţi, şi mai puţin simpatizanţii celor două tabere bine delimitate. Iar dacă eşti nehotărât, dacă eziţi, până la urmă te decizi fie în urma acordării unor mici stimulente de ordin material, fie atunci când te izbeşti de restricţii (cu discriminarea aferentă şi încălcarea libertăţilor constituţionale). Bobonete, Loredana sau Micutzu ar putea conta şi ei într-o oarecare măsură, dacă eşti fan şi ai încredere nemărginită în idolii tăi.

Unele ţări au recurs la pomeni care amintesc de campaniile electorale de altădată: gogoşi, cafele, hot-dogi, bere, marijuana, cărţi, bilete la muzeu, bani cash, servicii gratuite ş.a.m.d. Altele au oferit acces nelimitat în magazine şi săli de fitness. Corporaţiile au dat zile libere şi tichete de tot felul. Universităţile americane au sărit calul şi au condiţionat prezenţa la cursuri de dovada vaccinării. Operatorii din turism au cerut implementarea de urgenţă a certificatului verde european.

Măsurile mai dure de impulsionare a vaccinării, aflate la limita legalităţii, sunt anunţate special pentru a fi evaluat impactul. În funcţie de rezultat, ele merg mai departe spre implementare sau sunt aruncate la coş. Dacă protestele opiniei publice se dovedesc a fi nesemnificative, înseamnă automat că există un grad mare de acceptabilitate în rândul populaţiei şi autorităţile procedează în consecinţă. 

Aşa cum s-a întâmplat, de pildă, la spectacolul de teatru ”Dineu cu proşti”, cu participarea extraordinară a premierului Florin Cîţu, unde au avut acces doar persoanele vaccinate. Sau cum se va întâmpla la Universitatea de Medicină şi Farmacie din Iaşi, unde sesiunea de vară a fost rezervată exclusiv studenţilor imunizaţi sau testaţi RT-PCR, printr-o decizie îndrăzneaţă a rectorului Viorel Scripcariu. Sau cum va fi în parcurile de joacă pentru copii, interzise părinţilor nevaccinaţi.

Mass-media tratează aceste experimente la capitolul ”diverse”, ca şi cum ar fi la fel de fireşti ca rotaţia Pământului în jurul Soarelui. Sau ca lupta contondentă dintre Florin Cîţu şi Ludovic Orban pentru şefia PNL.

E greu de spus dacă astfel de discriminări vor avea efectul scontat de guvern sau dimpotrivă, îi va îndepărta de centrele de vaccinare pe cei nehotărâţi. Vom vedea mai spre toamnă în ce măsură ne păstrăm locul codaş din clasament şi cât de inspiraţi au fost propagandiştii lui Cîţu.

Până atunci, m-am gândit să procedez în pur stil guvernamental, ca să observ reacţia publicului la fenomenul clickbait. Aşa că am ales pentru materialul pe care tocmai l-aţi citit un titlu provocator, rupt din realitate, numai bun să genereze fie înjurături spumoase, fie aluzii cu trimitere la spitalul de nebuni: ”Persoanele nevaccinate vor avea acces doar în magazinele mici, de cartier”.

 

Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!

Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici