CNA a amendat RCS&RDS cu 10.000 lei, din cauză că nu a introdus în grila sa televiziunea GSP TV

CNA a decis, în şedinţa de marţi, să amendeze compania de telecomunicaţii RCS&RDS cu 10.000 de lei din cauză că nu a introdus în grila sa GSP TV, care se numără printre televiziunile obligatorii la retransmisie de către cablişti, conform principiului "must carry" prevăzut în legislaţia audiovizuală.

612 afișări
Imaginea articolului CNA a amendat RCS&RDS cu 10.000 lei, din cauză că nu a introdus în grila sa televiziunea GSP TV

CNA a amendat RCS&RDS cu 10.000 lei, din cauză că nu a introdus în grila sa televiziunea GSP TV (Imagine: Ovidiu Micsik/Mediafax Foto)

Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA) a decis să aplice amenda de 10.000 de lei, după ce, în şedinţa din 11 august, Consiliul atenţionase RCS&RDS să introducă în grila sa GSP TV.

"CNA a sancţionat RCS&RDS pentru că nu a respectat somaţia primită în sensul de a introduce în reţea postul GSP, post liber la retransmisie şi liber de condiţionări tehnice sau financiare", a spus Răsvan Popescu, preşedintele CNA, după votul Consiliului.

Totodată, CNA a decis ca în şedinţa de joia viitoare să analizeze plângerile companiei RCS&RDS la adresa Antena TV Group, în care se reclamă că grupul ar condiţiona retransmisia posturilor Antena 1 şi Antena 3. Potrivit lui Răsvan Popescu, analiza se va face din perspectiva aplicării articolului 82 din Legea audiovizualului. La şedinţa CNA de joia viitoare vor fi invitaţi şi reprezentanţii posturilor Antena 1 şi Antena 3, potrivit unei decizii luate marţi de membrii Consiliului Naţional al Audiovizualului.

TITLURILE ZILEI

Pe de altă parte, prezent în şedinţa de marţi a CNA, reprezentantul RCS&RDS, Mihai Dinei, a spus că, din perspectiva RCS&RDS, articolul 82 din Legea adudiovizualului încalcă unele directive europene în domeniul audiovizualului. În forma actuală, potrivit reprezentanţilor RCS&RDS, articolul 82, care reglementează principiul "must carry", a creat "extrem de multe obligaţii" pentru distribuitorii de servicii prin cablu.

"Principiul must carry este un principiu european, care a fost importat în legislaţia românească, dar la momentul actual hotărârile Curţii Europene de Justiţie demonstrează că acest principiu trebuie să fie circumscris unor valori culturale, sociale, educative, ceea ce nu se întâmplă în cadrul legislaţiei româneşti", a spus Mihai Dinei.

Pe de altă parte, Răsvan Popescu a spus că CNA nu are drept de modificare legislativă şi trebuie să aplice Legea audiovizualului şi articolul 82 aşa cum sunt în prezent.

"Din punctul nostru de vedere, nu au fost îndeplinite principiile legale pentru introducerea GSP în must carry", a mai spus Mihai Dinei. El a precizat că grupul Antena are trei canale care trebuie incluse obligatoriu în pachetele de bază ale cabliştilor pentru respectarea must carry.

"Societatea noastră are o experienţă extraordinar de neplăcută în relaţia cu acest grup (Antena Group, n.r.)", a spus Dinei, făcând referire la mai multe procese pe care în prezent RCS&RDS le are cu grupul Antena.

Dinei a mai spus RCS&RDS poate face dovada că grupul Antena pretinde societăţii de comunicaţii anumite sume de bani pentru retransmisia Antena 1 şi 3, deşi acestea sunt libere la retransmisie. "Nu putem avea nicio garanţie că acest GSP nu o să fie ca şi Antena 1, ca şi Antena 3, să genereze un litigiu pe o perioadă de timp, post factum", a mai spus Dinei.

Pe de altă parte, potrivit lui Christian Mititelu, membru al CNA, de-a lungul timpului, RCS&RDS a refuzat să retransmită şi alte posturi, precum Naţional 24 Plus, nu doar GSP TV. "Dumneavoastră sunteţi în acelaşi timp distribuitor şi aveţi în acelaşi timp şi furnizor. Aveţi un canal de sport", i-a spus Mititelu reprezentantului RCS&RDS.

În schimb, Narcisa Iorga, membru al CNA, a fost de părere că articolul 82 din Legea audiovizualului "trebuie aplicat şi într-o direcţie şi în cealaltă direcţie". Ea a mai spus că, în cazul în care grupul Antena condiţionează retransmisia posturilor Antena 1 şi Antena 3 de difuzarea Antena 2 şi Euforia TV, CNA ar trebui să ia măsurile legale care se impun.

Pe 12 iulie, Consiliul a anunţat pe site-ul propriu că GSP TV a intrat între televiziunile pe care operatorii de cablu din România trebuie să le retransmită în mod obligatoriu, conform principiului "must carry" (posturi obligatorii la retransmisie, n.r.) prevăzut în legislaţia audiovizuală.

Societatea Camina Trust SRL (parte a trustului de presă Intact), care deţine licenţa audiovizuală pentru GSP TV, a notificat, în iulie, Consiliul Naţional al Audiovizualului că televiziunea sportivă s-a declarat liberă la retransmisie şi nu mai percepe taxe de la cabliştii în ale căror grile de programe se regăseşte, după cum au explicat, pe 12 iulie, pentru MEDIAFAX reprezentanţii Consiliului.

Totodată, Camina Trust SRL a transmis CNA dovada că ocupă locul 13 în audienţe, în ordinea descrescătoare a indicelui anual de audienţă, furnizat de Asociaţia Română pentru Măsurarea Audienţelor (ARMA).

După ce datele furnizate de Camina Trust SRL au fost verificate la nivelul Biroului Licenţe - Autorizări din CNA, reprezentanţii Consiliului au constatat că GSP TV se încadrează între posturile de televiziune pe care operatorii de cablu din România trebuie să le retransmită în mod obligatoriu.

Potrivit anunţului postat atunci pe site-ul CNA, pentru respectarea prevederilor articolului 82 din Legea audiovizualului, operatorii de cablu trebuie să retransmită obligatoriu: TVR 1, TVR 2, TVR 3, TVR Cultural, TVR Info, studioul teritorial TVR Cluj, studioul teritorial TVR Craiova, studioul teritorial TVR Iaşi, studioul teritorial TVR Târgu Mureş şi studioul teritorial TVR Timişoara; televiziunile stabilite prin acorduri internaţionale (TV5); serviciile de programe libere la retransmisie - în ordinea indicelui anual de audienţă furnizat de Asociaţia Română pentru Măsurarea Audienţelor (Pro TV, Antena 1, Realitatea TV, Kanal D, Antena 3, Prima TV, Naţional TV, OTV, B1 TV, Favorit TV, Taraf TV, Kiss TV, GSP TV, U Televiziune Interactivă, N24 Plus, Trinitas TV, Mynele TV, DDTV, Music Channel, Neptun TV, Alfa Omega TV, The Money Channel, Party TV, Speranţa TV şi TVRM Educaţional).

În cazul în care nu vor introduce în grilele lor televiziunea GSP TV, operatorii de cablu riscă să fie atenţionaţi sau sancţionaţi de CNA cu somaţii, dar şi cu amenzi cuprinse între 10.000 lei şi 200.000 de lei. Totuşi, CNA nu a precizat, pe 12 iulie, un termen în care cabliştii sunt obligaţi să introducă în grilele lor GSP TV.

Mai mult, pe 21 iulie, Consiliul a publicat pe site-ul propriu o precizare potrivit căreia operatorii de cablu nu pot introduce în grilele lor televiziunea sportivă GSP TV înainte de a avea avizul Consiliului.

"Ca urmare a includerii postului de televiziune GSP TV la poziţia 13 între furnizorii de programe de televiziune care s-au declarat liberi la retransmisie, facem următoarele precizări: conform prevederilor Deciziei CNA nr. 12/2003, modificată prin Decizia CNA nr. 262/2003 privind eliberarea avizului de retransmisie şi ale art. 74 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, firmele de distribuţie a programelor prin cablu urmează să se adreseze Consiliului Naţional al Audiovizualului pentru includerea postului GSP TV, în limitele şi în condiţiile stabilite prin art. 82 din Legea audiovizualului, cu cel puţin 15 zile înainte de operarea modificărilor în structura ofertei de servicii de programe retransmise", se spunea în precizarea CNA.

În mod concret, articolul 74, alineatul 3, din Legea audiovizualului la care face trimitere CNA prevede că: "Distribuitorii de servicii pot modifica structura ofertei de servicii de programe retransmise numai cu acordul Consiliului".

Noua precizare a CNA a amânat practic introducerea GSP TV în grilele cabliştilor. Totodată, legislaţia audiovizualului nu prevede un anumit termen până la care operatorii de cablu trebuie să modifice grilele în cazul intrării unei noi televiziuni în lista "must-carry", cum este acum cazul GSP TV.

În prezent, GSP TV - televiziune lansată pe 25 iulie 2008 de trustul Intact - se regăseşte în grilele Dolce (Romtelecom) şi UPC, dar şi în cele ale unor cablişti mai mici.

Pe de altă parte, odată cu intrarea GSP TV între televiziunile obligatorii la retransmisie, şi operatorul de cablu RCS&RDS trebuie să retransmită această televiziune. Postul GSP TV a fost scos din grila de programe a RCS&RDS în 21 mai 2011, după încheierea contractului pe care televiziunea îl avea cu operatorul de cablu. Scoaterea GSP TV din grila RCS&RDS a venit şi în urma mai multor conflicte între conducerea companiei de cablu şi cea a grupului Intact, din care face parte şi televiziunea sportivă.

Pe 31 martie 2008, postul Antena 1 şi RCS&RDS câştigau în tandem licitaţia pentru drepturile de televizare ale meciurilor din Liga I în sezoanele 2008/2009, 2009/2010 şi 2010/2011, pentru suma de 85 de milioane de euro plus TVA, ceea ce înseamnă 102 milioane de euro. Majoritatea meciurilor au fost difuzate, însă, într-o primă fază, de televiziunea GSP TV, post de sport lansat de trustul Intact pe 25 iulie 2008.

Acest lucru a provocat poate cea mai mare controversă de pe piaţa TV din anul 2008, întrucât doar abonaţii operatorului de cablu RCS&RDS au putut să vadă meciurile echipelor favorite în Campionatul naţional de fotbal. Totuşi, reprezentanţii consorţiului Antena 1 - RCS&RDS au anunţat la momentul respectiv că negociază vânzarea unor opţiuni din meciurile din Liga I, însă preţul de vânzare a fost considerat prea mare de către alţi cablişti şi televiziuni.

În iulie 2009, RCS&RDS şi-a lansat propria televiziune sportivă, Digi Sport, pe care treptat au trecut mare parte dintre meciurile din Liga I. Lansarea Digi Sport a fost unul dintre primii paşi în conflictul dintre conducerile RCS&RDS şi Intact, care a escaladat în prima parte a anului 2011 cu mai multe acţiuni în instanţă şi cu scoaterea GSP TV din grila RCS&RDS.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici