CNA recomandă ca subiectele referitoare la accidente să fie prezentate fără o tentă senzaţionalistă

Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA) recomandă ca prezentatorii emisiunilor de ştiri să evite implicarea lor emoţională şi să prezinte în mod neutru, obiectiv şi echilibrat subiectele, fără o tentă senzaţionalistă, în special în cazul subiectelor din domeniul medical sau cel al accidentelor.

110 afişări
Imaginea articolului CNA recomandă ca subiectele referitoare la accidente să fie prezentate fără o tentă senzaţionalistă

CNA recomandă ca subiectele referitoare la accidente să fie prezentate fără o tentă senzaţionalistă (Imagine: Shutterstock)

CNA a adoptat, în şedinţa de joi, cu unanimitate de voturi (Laura Georgescu, Viorel-Vasile Buda, Florin Gabrea, Monica Gubernat, Christian Mititelu, Cristina Trepcea, Răsvan Popescu şi Radu Călin Cristea), o Recomandare cu privire la modul de prezentare de către radiodifuzori a subiectelor din domeniul medical şi al accidentelor.

Consiliul a adoptat această recomandare după ce a primit numeroase reclamaţii pe subiecte din aceste domenii şi a decis că trebuie să încerce să ia măsuri de conştientizare în cazul televiziunilor şi radiourilor.

Potrivit textului recomandării, prezentatorii emisiunilor de ştiri vor evita implicarea lor emoţională şi vor prezenta în mod neutru, obiectiv şi echilibrat subiectele, fără o tentă senzaţionalistă, păstrând date şi informaţii oferite de studii, cercetări şi specialişti în domeniu, în special în cazul subiectelor din domeniul medical sau cel al accidentelor.

De asemenea, afişarea pe ecran a unor titluri legate de ştirile care abordează subiecte din domeniul medical sau din cel al accidentelor nu trebuie să urmărească crearea unui impact emoţional.

În cadrul buletinelor informative şi de ştiri se va evita difuzarea în mod repetat şi nejustificat a unor imagini violente, precum şi transmiterea în mod repetat a unor generice şi ilustraţii muzicale cu un puternic impact emoţional negativ, se mai spune în textul recomandării.

De asemenea, prin această recomandare, CNA solicită tuturor furnizorilor de servicii media audiovizuale ca, în virtutea dreptului fundamental al publicului la informare, să respecte regulile din Codul audiovizualului cu privire la emisiunile de ştiri şi dezbateri: rigoare şi acurateţe în redactarea şi prezentarea ştirilor; între subiectul tratat şi imaginile ce însoţesc comentariul să existe o conexiune reală; titlurile şi textele afişate pe ecran să reflecte cât mai fidel esenţa faptelor şi datelor prezentate; în cazul difuzării unor reconstituiri să se menţioneze în mod clar acest lucru; în cazul prezentării de înregistrări provenind din surse externe redacţiei, să se precizeze acest lucru; în enunţarea unor ipoteze de cauzalitate privind producerea unor eventuale catastrofe, să se solicite şi punctul de vedere al unei autorităţi abilitate.

CNA a adoptat Recomandarea după ce a analizat programele de ştiri difuzate de principalele servicii generaliste de televiziune şi de televiziunile tematice de ştiri.

Consiliul a ţinut cont în adoptarea Recomandării de faptul că, prin conţinut, "buletinele de ştiri oferă informaţii cu un impact emoţional important, fie că este vorba despre evenimente petrecute pe plan local, naţional sau internaţional".

De asemenea, potrivit articolului 29, alineatul 1 din Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, programele de ştiri şi de actualităţi se supun cerinţelor de protecţie a minorilor şi vizionării în familie.

Totodată, furnizorilor de servicii media audiovizuale, conform articolului 29, alineatului 2 din Codul audiovizualului, le revine obligaţia ca, înainte de difuzarea unor imagini şocante, a unor scene de violenţă sau cu impact emoţional negativ care pot impresiona în mod neplăcut telespectatorii, să transmită avertismentul verbal "Atenţie! Imagini care pot afecta emoţional telespectatorii". Această menţiune trebuie afişată static şi lizibil.

În plus, potrivit Codului audiovizual, radiodifuzorii nu pot prezenta scene de violenţă în mod repetat în cadrul aceleiaşi producţii audiovizuale.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici