Începe Concursul Internaţional "George Enescu", evenimentul care schimbă viaţa muzicienilor

Concursul Internaţional "George Enescu" aduce la Bucureşti 270 de violonişti, pianişti, violoncelişti şi compozitori, începând de sâmbătă, ca o manifestare care "te schimbă ca muzician", cum a spus pianistul Jesu de Solaun în conferinţa de presă din preziua debutului ediţiei 2018 a evenimentului.

495 afişări

Imaginea articolului Începe Concursul Internaţional  "George Enescu", evenimentul care schimbă viaţa muzicienilor

Începe Concursul Internaţional "George Enescu", evenimentul care schimbă viaţa muzicienilor

Câştigătorul premiului I la Concursul Internaţional "George Enescu" (secţiunea pian), ediţia a XIII-a, din Bucureşti, Jesu de Solaun a povestit că evenimentul de la Bucureşti l-a schimbat ca muzician:

"Să cânţi această muzică dificilă este aproape un proces de disciplinare spirituală, de disciplinare artistică, despre care pot spune acum că atinge tot pentru mine, începând cu felul în care privesc o partitură muzicală, datorită bogăţiei de detalii pe care o aduce muzica lui Enescu, m-a pregătit să fiu mai atent la amănunte în muzică şi în artă". El a înregistrat opera completă pentru pian de George Enescu pentru NAXOS Grand Piano şi "Les Noces" de Stravinski, pentru aceeaşi casă de discuri, cu Joann Falletta în calitate de dirijor.

Muzicieni din 39 de ţări vor fi pe scena Ateneului Român concurând la secţiuni dedicate instrumentelor şi compoziţiei. Mulţi dintre concurenţi sunt deja premiaţi la competiţii internaţionale. astfel, potrivit organizatorilor, 10 dintre cei care intră în competiţie la violoncel au distincţii primite la concursuri majore, la vioară vin gata premiaţi 24 de muzicieni, iar la pian, 10 dintre instrumentişti vor concura ştiindu-şi deja recunoscută valoarea.

Ediţia 2018 a Concursului Internaţional "George Enescu" începe cu un concert extraordinar programat pe 1 septembrie, de la ora 19.00 în sala mare a Ateneului Român. Trei muzicieni în plină ascensiune pe scenele internaţionale, laureaţi ai competiţiei din 2014, violonistul Ştefan Tarara, pianistul Josu de Solaun şi violoncelista Eun-Sun Hong ­­deschid ediţia 2018 cu un Concert de Gală sub bagheta dirijorului Gabriel Bebeşelea.

"În primul rând, o să prezentăm piesa lui Tin Tin, care este aici de faţă, câştigătorul concursului de compoziţie din 2016, iar Concertul lui pentru Orchestră e o lucrare de maximă virtuozitate, care o să arate puterea Filarmonicii «George Enescu»" a explicat Dirijorul Gabriel Beşebelea, care va conduce evenimentul inaugural al evenimentului. "Avem trio-ul de aur format din câştigătorii concursului din 2014 (...) Mă bucur mult că ne-am întâlnit şi că am putut să colaborăm într-un concert care e absolut minunat, absolut fantastic, dar, din păcate foarte puţin cântat, Triplu concert pentru vioară, violoncel, pian şi orchestră de Paul Constantinescu (1963) şi, nu în ultimul rând, o să închidem seara cu «Poema română», o piesă strâns legată de această sală. E lucrarea pe care Enescu nu doar că a dedicat-o Reginei Elisabeta a României, nu doar că se încheie cu imnul regal, este o lucrare cu care Enescu şi-a făcut debutul ca dirijor în această sală, la 16 ani. În plus, mă bucur foarte mult că am întâlnit o deschidere a orchestrei să realizăm poziţionarea scenică pe care a dorit-o Enescu. E o poziţionare puţin mai dificilă, dar publicul o să fie înconjurat din toate direcţiile de sunet. O să se cânte din toatate părţile, o să se cânte din toate lateralele, se vor auzi sunete din afara scenei, dinăuntrul sălii şi mă bucur că am putut să facem această poziţionare pentru care Enescu a lucrat foarte mult atunci când a orchestrat poemul", a arătat Beşebelea.

În programul Concursului Enescu 2018 vor urma etapele de concurs şi semifinala, pentru cele trei secţiuni de concurs, unde publicul va putea urmări pas cu pas evoluţiile tinerilor muzicieni şi, în egală măsură, deciziile juriului.

Finalele cu Orchestră vor aduce câte trei concerte cu orchestră pentru fiecare finală, în care cei mai buni tineri muzicieni din competiţie vor evolua în faţa juriului şi a susţinătorilor pentru a fi desemnaţi câştigători ai ediţiei. Finalele cu Orchestră vor avea loc cu participarea Filarmonicii „George Enescu”, astfel: Finala de Violoncel, 11 septembrie, dirijată de Paul Watkins, Finala de Vioară, 17 septembrie, dirijată de Christoph Poppen şi Finala de Pian, programată pentru 23 septembrie, dirijată de Vassily Sinaisky.

Reputaţi muzicieni internaţionali, membri ai juriului Concursului Enescu 2018, vor susţine, de asemenea, o serie de recitaluri extraordinare în cadrul Concursului Enescu 2018.

Vor urca pe scena Ateneului Român violoncelistul britanic Raphael Wallfish şi pianistul John York (5 septembrie), violonistul italian Salvatore Accardo şi pianista Laura Manzini (14 septembrie), precum şi pianistul suedez Peter Jablonski (22 septembrie). Acestora li se vor alătura laureaţi ai Concursului Enescu 2016, violoncelistul american Zlatomir Fung (8 septembrie), violonistul kazah Erzhan Kulibaev (16 septembrie) şi pianistul de origine japoneză Takuma Ishii (20 septembrie).

Printre lucrările prezentate în cadrul recitalurilor extraordinare sunt partituri semnate de compozitori precum Mozart, Schubert, Sain-Saens, Liszt, Stenhammar, Grieg şi Debussy, dar şi lucrări de Sir James MacMillan şi Alexander Zemlinsky. În program vor fi şi două lucrări de George Enescu, "Sonata pentru Pian Nr.1" în fa minor Op. 24 şi "Sonata Nr. 2" pentru Vioară şi Pian în fa minor Op. 6. De asemenea, pentru a duce mai departe muzica marelui compozitor român George Enescu, la Concursul Enescu 2018 tinerii muzicieni vor interpreta în etapele de concurs mai multe lucrări de George Enescu.

Concursul lansează în premieră proiectul de educaţie muzicală "Ce auzim când ascultăm muzică?". Muzicianul Paul Ilea şi actorul Marius Manole dialogat cu peste 500 de elevi în cadrul unei caravane de proiecte interactive în licee. Sloganul actualei ediţii a concursului este "Descoperă talentul. Aplaudă efortul. Captează emoţia" iar proiectul a folosit prilejul întâlnirii cu publicul pentru a aborda în 18 filme scurte, teme de bază în formarea unui ascultător avizat de muzică. Pe parcursul celor 18 episoade sunt tratate, într-o abordare relaxată, subiecte diverse: de la perioadele muzicale şi compozitorii reprezentativi, la structurile de compoziţie în muzica clasică şi diferenţele dintre ele, structurarea unei orchestre simfonice şi rolul diferitelor partide, partitura şi rolul dirijorului, tema muzicală şi dezvoltarea ei, elemente de tehnică şi stilistică ale interpreţilor, audiţia şi sala de spectacol, expresivitatea şi prezenţa scenică şi altele.

Seria include, de asemenea, câteva interviuri cu interpreţi români, laureaţi ai Concursului Internaţional "George Enescu", care dezvăluie abordarea personală a interpretării muzicale şi exprimarea artistică. Violoniştii Alexandru Tomescu şi Remus Azoiţei, pianistul Viniciu Moroianu sunt artiştii care au acceptat să împărtăşească din experienţa lor directă de concurenţi şi de juraţi ai Concursului Internaţional George Enescu. Li se alatură arhitectul de sunet Cosmin Gherghinoiu, cu un dialog despre acustică.

"Aşa cum gândirea critică este un instrument esenţial pentru a putea argumenta coerent, ‘ascultarea critică’ formează înţelegerea, propune o experienţă muzicală mai bogată, mai plină de sens. ‘Ce auzim când ascultăm muzică?’ doreşte să dezvolte această ‘ascultare critică’, atrage atenţia asupra artei interpretului şi aşează câteva categorii de bază în cultura unui meloman. Ne dorim ca, astfel, să încurajăm publicul să se apropie de sala de concurs şi să urmărească mai avizat tinerii artişti din competiţie", spunea despre proiect Mihai Constantinescu, directorul Festivalului şi Concursului Internaţional "George Enescu".

Seria de 18 video-uri corespunde numărului de ore de muzică din programa anuală de liceu şi poate fi utilizată individual sau la clasă, în licee sau chiar la nivel de gimnaziu. Fiecare film poate reprezenta un punct de deschidere către discuţie, pentru a trata mai în profunzime subiecte de bază în educaţia muzicală.

"Din păcate, astăzi, cultura muzicală pierde teren în faţa altor discipline. Sper ca dialogurile noastre să trezească curiozitatea publicului, să îl echipeze cu câteva noţiuni de bază pentru a se bucura de muzică în cele mai diverse moduri. Nu în ultimul rând, sper să le trezească curiozitatea de a ajunge în sala unde are loc Concursul Internaţional «George Enescu» şi de a asculta activ şi muzică cultă", arăta Paul Ilea, cel care a conturat informaţia muzicală din proiect, la lansarea demersului.

Ajuns la cea de-a XVI-a ediţie, Concursul Internaţional George Enescu se desfăşoară în perioada 1-23 septembrie 2018, la Bucureşti. Este cea mai amplă competiţie internaţională de muzică clasică din România şi atrage tineri muzicieni şi compozitori din întreaga lume pentru a-şi demonstra talentul în cadrul celor patru secţiuni ale concursului: pian, vioară, violoncel şi compoziţie. Prestaţia şi compoziţiile concurenţilor sunt evaluate de un juriu internaţional din care fac parte personalităţi importante ale muzicii clasice internaţionale, precum Philippe Entremont, Pierre Amoyal, Salvatore Accardo, Jean Jacques Kantorow, Viktor Tretiakov, Peter Jablonski, David Geringas, Zygmunt Krauze, Arto Noras, Myung-Whun Chung, Raphael Wallfisch, Jian Wang, Marin Cazacu, Remus Azoiţei, Dan Dediu, Silvia Marcovici şi alţii.

Ediţia din 2018 a Concursului Internaţional George Enescu a înregistrat un număr record de tineri artişti. S-au înscris 400 de tineri muzicieni, din 46 de ţări de pe cinci continente, în creştere cu 26% faţă de ediţia anterioară, consemnându-se şi cea mai ridicată participare românească din istoria Concursului.

Dacă ţi-a plăcut articolul, urmăreşte MEDIAFAX.RO pe FACEBOOK »

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Taguri:
CONCURSUL INTERNAŢIONAL "GEORGE ENESCU" ,
JESU DE SOLAUN ,
PREMII
Versiunea: mobil  |  completa

Citarea se poate face în limita a 250 de semne. Nici o instituţie sau persoană (site-uri, instituţii mass-media, firme de monitorizare) nu poate reproduce integral scrierile publicistice purtătoare de Drepturi de Autor fără acordul Mediafax SA.