Trei lucrări de Brâncuşi, în retrospectiva aniversară "Armory Show" de la New York - FOTO

Trei opere de artă aparţinând sculptorului român Constantin Brâncuşi sunt expuse în galeria aniversară "100 de ani de la Armory Show", al cărei vernisaj a avut loc vineri, la New York.

427 afișări
Imaginea articolului Trei lucrări de Brâncuşi, în retrospectiva aniversară "Armory Show" de la New York - FOTO

Trei lucrări de Brâncuşi, în retrospectiva aniversară "Armory Show" de la New York

"Domnişoara Pogany", versiune în marmură, împrumutată de la Muzeul De Artă din Philadelphia, capul "Muza Adormită" în ghips şi bustul "Muza" vândut anul trecut la Christie's - obţinute de organizatori tot cu împrumut de la colecţionarii particulari care le deţin în prezent -, alături de alte peste 100 de lucrări din expoziţia originală, adunate din colecţii private şi muzeale, vor fi prezentate publicului american pe durata următoarelor patru luni, la Muzeul New York Historical Society.

TITLURILE ZILEI

Cele trei opere brâncuşiene, realizate în 1912, au făcut parte dintr-un lot de 5 aparţinând artistului român, aduse pentru prima dată la New York de organizatorii Expoziţiei Internaţionale de Artă Modernă din 1913, care este considerată drept unul dintre cele mai importante evenimente de artă ale secolului XX.

"Constantin Brâncuşi este unul dintre cei mai mari sculptori, el şi-a început cariera la Paris, ca sculptor român tânăr, şi şi-a urmat calea lui, care a dus la acest stil abstract. Nu a fost înţeles de multă lume în 1913, dar, dacă te uiţi la 'Mademoiselle Pogany' - este o sculptură minunată, care conferă pace şi frumuseţe. Este unul din sculptorii mei preferaţi", a declarat Marilyn Kushner, curatorul principal al Galeriei.

Expoziţia originală, organizată în 1913 de un grup de artişti americani nemulţumiţi de stilul comercial practicat în epocă şi de rigiditatea Academiei Naţionale de Design americane, a strâns laolaltă peste 1.400 de lucrări de artă modernă şi avangardistă aduse mai ales din Europa, care în materie de artă era considerată avanpostul modernismului.

Organizatorii au ales ca loc de desfăşurare a evenimentului clădirea Arsenalului Regimentului 69 (Armory), situată pe bulevardul Lexington din Manhattan - iar de aici expoziţia a rămas cunoscută în istorie drept "Armory Show".

Astfel, publicul american a putut lua contact pentru prima dată cu picturi şi sculpturi realizate în stil postimpresionist, abstract şi cubist şi grafică modernă. Contactul a fost unul dur, presa vremii luând în derâdere tablourile lui Matisse, Duchamp şi sculpturile lui Brâncuşi - considerate ciudăţenii. Deşi operele avangardiste au ocupat doar o mică parte din spaţiul expoziţiei, interesul vizitatorilor a fost captat imediat de acestea. Două obiecte au fost cele mai controversate şi au rămas în istorie simbolice pentru impactul "Armory Show", criticii americani întrecându-se în a le ridiculiza: tabloul cubist al lui Duchamp "Nud coborând scările" a fost comparat cu "o explozie într-o fabrica de şindrile" iar "Domnişoara Pogany" a fost descrisă de un jurnalist ca "un ou fiert aşezat pe un cub de zahăr".

De la New York, unde a durat mai puţin de o lună, expoziţia a fost dusă în alte două oraşe americane - Boston şi Chicago -, unde reacţiile au fost similare.

Adevăratul impact al expoziţiei "Armory Show" şi semnificaţia sa pentru arta modernă aveau să se vadă abia în următoarele decenii, atât prin expunerea acordată artiştilor şi noilor tendinţe, dar şi prin interesul stârnit printre colecţionarii de artă, de care America nu ducea lipsă. Brâncuşi însuşi avea să beneficieze din plin de atenţia "negativă" de care s-a bucurat la "Armory Show", ulterior lucrările sale ajungând la mare căutare peste ocean şi aducându-i consacrarea ca artist modern.

(Corespondenţă din New York de la Ilie Fugaru)

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici