Vară dificilă pentru Hollywood. Box office-ul nord-american, în scădere cu 15% faţă de 2013

Hollywoodul traversează cea mai dificilă vară din ultimii opt ani, întrucât box office-ul nord american a înregistrat în sezonul estival o scădere de 15% faţă de aceeaşi perioada a anului 2013, informează variety.com.

536 afişări
Imaginea articolului Vară dificilă pentru Hollywood. Box office-ul nord-american, în scădere cu 15% faţă de 2013

Vară dificilă pentru Hollywood; box office-ul nord-american, în scădere cu 15% faţă de 2013 (Imagine: AFP/ Mediafax Foto)

În ciuda faptului că în luna august două filme hollywoodiene, "Gardienii galaxiei/ Guardians of the Galaxy" şi "Ţestoasele Ninja/ Teenage Mutant Ninja Turtles", au obţinut încasări peste aşteptări, box office-ul nord-american va încheia sezonul estival la cel mai scăzut nivel din ultimii opt ani. Încasările provenite din vânzările de bilete au scăzut cu 15% faţă de box office-ul estival din 2013.

Graţie magiei oferite de imaginile generate pe computer, oraşe întregi se prăbuşesc săptămânal în filmele hollywoodiene din această vară, fiind apărate de diverşi super-eroi mascaţi, inspiraţi din revistele de benzi desenate. Reprezintă oare aceste filme anoste o metaforă pentru o cetate a filmului bombardată tot mai mult de noi forme de divertisment sau ele marchează doar un eşec momentan al unei industrii care va continua să se extindă?

"Totul se rezumă la o serie slabă de filme care nu rezonează cu preferinţele consumatorilor", a declarat Eric Wold, analist la cabinetul B. Riley & Co. "Ne aşteptam la rezultate slabe încă de la început, însă situaţia s-a înrăutăţit şi mai mult pe parcurs", a completat acesta.

Directorii marilor studiouri cinematografice afirmă însă că involuţia box office-ului este ciclică, nu una sistemică. Platforme precum YouTube şi Facebook şi alte reţele online cresc tot mai mult în popularitate, însă cineaştii nu vor să se recunoască deocamdată învinşi.

"Industria cinematografică este încă puternică, însă succesul financiar depinde întotdeauna de produsul în sine", a spus Rory Bruer, preşedintele diviziei de distribuţie internaţională în cadrul companiei Sony Pictures. "Dacă ai o săptămână mai slabă, lumea spune: «Oh, industria are probleme». Dar, apoi, ai o lansare de film cu încasări spectaculoase, iar oamenii spun: «Industria merge mai bine ca niciodată»", a adăugat Rory Bruer.

Au existat însă o serie de semnale care au anticipat prăbuşirea box office-ului nord-american din această vară. Filmele "O altă adresă de pomină/ 22 Jump Street" şi "Planeta Maimuţelor: Revoluţie/ Dawn of the Planet of the Apes" au obţinut încasări mai bune decât precedentele opusuri din francizele lor, însă fără să ofere garanţia unor eventuale continuări. Totuşi, multe filme au debutat puternic în box office, dar apoi "au pălit" cu repeziciune. Anumite francize, precum "Uimitorul Om-Păianjen/ The Amazing Spider-Man" au părut că şchioapătă, în timp ce altele, precum "Eroi de sacrificiu/ The Expendables", par să fie aproape de final.

Pentru prima dată în ultimii 13 ani, niciun film hollywoodian lansat în această vară nu a depăşit pragul încasărilor de 300 milioane de dolari în box office-ul intern. Cu excepţia filmelor "Guardians of the Galaxy" şi "The Fault in Our Stars", plăcerea descoperirii unor noi francize a părut că lipseşte în rândul publicului care a vizionat blockbusterurile din 2014. Continuările francizelor au dezamăgit în grup, iar scenariile au semănat prea mult între ele. Această lipsă de inspiraţie creativă poate avea repercusiuni comerciale importante, mai ales într-o epocă în care orice spectator poate deveni critic de cinema în spaţiul online.

"Nu sunt convins de ipoteza potrivit căreia oamenii nu mai vor să meargă să vadă filme la cinema", a spus Matthew Harrigan, analist la compania Wunderlich Securities. "Dar, atunci când lansezi un film prost, oamenii îşi dau seama de asta foarte repede şi asta face ca întregul proces de creaţie să devină mai solicitant ca niciodată", a mai declarat acesta.

Există însă şi nişte lecţii care ar trebui să fie învăţate din filmele care au avut succes. Femeile, un public mult prea des neglijat, au mers în număr mare pentru a vedea filme precum "Maleficent" şi "Sub aceeaşi stea/ The Fault in Our Stars", ajutându-le să urce în fruntea box office-ului nord-american. Nu este un accident nici faptul că anumite comedii, care au atras şi chiar despărţit aproape complet publicul feminin de cel masculin, precum "22 Jump Street" şi "Neighbours", au avut succes în această vară.

Simţul umorului a fost şi el un element cheie în vara anului 2014. "Guardian of the Galaxy", de exemplu, deşi s-a bazat în principal pe imaginile generate pe computer, însă umorul său a reprezentat cel mai potent efect special din acest lungmetraj.

"Filmele de acţiune care au o scăpărare de umor şi zburdălnicie sunt cele pe care oamenii vor cel mai mult să le vadă", a afirmat Greg Foster, CEO-ul Imax Entertainment. "Parţial pentru că, din cauza tuturor acestor tragedii care se produc în lume în momentul de faţă, spectatorii vor să evadeze", a adăugat Foster.

Încasările au fost mai mici în 2014, dar şi pierderile. În vara anului trecut, eşecuri precum "Copoi pentru strigoi/ R.I.P.D." şi "Legenda călăreţului singuratic/ The Lone Ranger" au dus la pierderi costisitoare pentru marile studiouri. În schimb, lista de eşecuri din această vară este alcătuită din titluri precum "Eroi de sacrificiu 3/ The Expendables 3", "Jersey Boys" şi "Sex Tape", însă aceste filme nu au fost niciodată blockbusteruri şi au fost produse cu bugete mici.

O programare mai "spaţioasă" a prevenit, de asemenea, producerea unor pierderi mai mari. În loc să aglomereze toate lansările majore din mai până în iulie, marile studiouri hollywoodiene, în special Marvel, şi-a lansat filme precum "Căpitanul America: Războinicul iernii/ Captain America: The Winter Soldier" şi "Guardians of the Galaxy" în aprilie şi august - două luni considerate mai "slabe" prin prisma încasărilor cinematografice.

"Am demonstrat faptul că nu trebuie să te îngrijorezi dacă lansezi filme între Memorial Day şi 4 Iulie pentru a avea succes", a declarat Bruce Nash, fondatorul site-ului Numbers care monitorizează box office-ul american. "Lansarea unor filme într-un interval de lansare mai larg este o tactică mai bună, dacă o analizezi prin prisma cash flow-ului", a mai spus Nash.

În ceea ce priveşte perioada rămasă din acest an, filme precum "Gone Girl", de David Fincher, şi "Interstellar: Călătorind prin univers/ Interstellar", de Christopher Nolan, au generat deja un interes puternic pe forumurile online, iar continuările francizelor "Joculerile foameni/ The Hunger Games" şi "Hobbitul/ The Hobbit" par a fi nişte pariuri deja câştigate, însă box office-ului nord-american îi va fi destul de greu să egaleze performanţa record stabilită în 2013. În comparaţie cu anul trecut, încasările sunt mai mici cu 5,6%, iar numărul spectatorilor este mai mic cu 5,5%. Chiar şi proprietarii de cinematografe se aşteaptă deja ca Hollywoodul să aibă probleme cu recuperarea terenului pierdut. "Cel mai probabil vom fi mai jos decât anul trecut", a spus Tim Warner, CEO-ul Cinemark. "Dar, dacă vom fi aproape de cifra din 2013, va fi totuşi o cifră impresionantă", a completat acesta.

Reprezentanţii industriei cinematografice hollywoodiene mizează pe faptul că în următorii doi anii cinematografele nord-americane vor fi "inundate" cu continuări ale unor francize celebre, precum "James Bond", "Războiul stelelor/ Star Wars" şi "Răzbunătorii/ The Avengers".

"Cred că box office-ul nord-american va fi număr de două cifre (de ordinul miliardelor de dolari, n.r.) anul viitor", a spus Matthew Harrigan. "Şi, dacă nu va fi aşa, atunci înseamnă că există o problemă serioasă", a adăugat el.

În 2013, box office-ul nord-american anual a atins nivelul record de 10,9 miliarde de dolari.

Dacă ţi-a plăcut articolul, urmăreşte MEDIAFAX.RO pe FACEBOOK »

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

  

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici