ANPC sancţionează 15 bănci pentru publicitate înşelătoare şi lipsa avertizărilor de risc

Publicitatea înşelătoare, practicile comerciale incorecte şi neavertizarea clienţilor privind riscul valutar şi riscul fluctuaţiei indicilor de referinţă (cum este şi ROBOR) au fost princiaplele motive pentru care Autoritatea Naţională de Protecţie a Consumatorului - ANPC - a sancţionat 15 bănci.

1480 afișări
Imaginea articolului ANPC sancţionează 15 bănci pentru publicitate înşelătoare şi lipsa avertizărilor de risc

ANPC sancţionează 15 bănci pentru publicitate înşelătoare şi lipsa avertizărilor de risc

„În perioada 28 august - 6 octombrie 2017 s-a desfăşurat o acţiune tematică de verificare a respectării prevederilor legale privind modalităţile sau mijloacele de desfăşurare a activităţilor de publicitate a operatorilor financiari bancari”, se arată într-un comunicat transmis luni de ANPC.

În comunicatul său, publicat pe site-ul www.anpc.gov.ro, instituţia prezintă în detaliu faptele constatate cu ocazia acestor controale, dar nu menţionează şi numele băncilor şi/sau instituţiilor de intermediere financiară verificate şi sancţionate. Menţionează doar că în cadrul acţiunii de control „au fost verificaţi 15 operatori economici”.

TITLURILE ZILEI

Potrivit ANPC, pentru abaterile constatate s-au aplicat amenzi contravenţionale în valoare totală de 570.000 de lei, fiind încheiat un număr de 15 procese-verbale de constatare a contravenţiei.

„S-au dispus, totodată, măsuri de aducere la conformitate cu prevederile legale a contractelor în termen de 30 de zile, măsuri de încetare a practicilor comerciale incorecte, măsuri de restituire a sumelor încasate fără temei legal în termen de 15 zile, măsuri de corectare a oricăror neconformităti cu prevederile legale constatate în termen de 15 zile, cât şi măsuri de suspendare a derulării campaniilor publicitare până la intrarea în legalitate”, precizează ANPC.

În urma verificărilor au fost constatate următoarele abateri:
- lipsă informaţii standard oferite prin intermediul unui exemplu reprezentativ, lucru care este contrar prevederilor art. 9, alin. (1) din OUG 50/2010;
- lipsă avertizare consumator privind faptul că posibilele fluctuaţii ale ratei de schimb valutar ar putea afecta suma ce trebuie plătită de consumator conform prevederilor art. 7, alin. (2), lit. j), din OUG 52/2016 pentru creditele în euro cu garanţie imobiliară;
- lipsă avertizare consumator privind riscurile specifice asociate contractelor de credit, în special cu privire la variaţia indicelui de referinţă, fluctuaţia veniturilor proprii, aceasta putând conduce la afectarea posibilitătii de plată conform prevederilor art. 7, alin. (7), din OUG 52/2016 pentru creditele cu garanţie imobiliară;
- lipsă avertizare consumator privind faptul că posibilele fluctuaţii ale ratei de schimb valutar ar putea afecta suma ce trebuie plătită de consumator conform prevederilor art. 7, alin. (2), lit. j), din OUG 52/2016 pentru creditele în euro cu garanţie imobiliară;
- lipsă avertizare consumator privind riscurile specifice asociate contractelor de credit, în special cu privirea la variaţia indicelui de referinţă, fluctuaţia veniturilor proprii, aceasta putând conduce la afectarea posibilitătii de plată conform prevederilor art. 7, alin. (7), din OUG 52/2016 pentru creditele cu garanţie imobiliară.

De asemenea, în cadrul paginilor web s-a constatat menţionarea în cadrul prezentării produselor la secţiunea „Comisioane” a comisionului de rambursare anticipată cu valoare zero (0%) sub forma „Comision de rambursare anticipată: 0%”, precum şi în cadrul flyerului transmis de către Bancă, deşi neperceperea comisionului este legiferată de prevederile art. 68 lit. c) din OUG 50/2010, dobândă fiind variabilă.

„Prezentarea drepturilor oferite consumatorilor prin lege ca o caracteristică distinctă a ofertei comerciantului constituie practică comercială incorectă”, precizează ANPC.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici