Comisia Europeană va înăspri normele de protecţie a consumatorilor. Ce amenzi riscă firmele - Mediafax

Comisia Europeană va înăspri normele de protecţie a consumatorilor. Ce amenzi riscă firmele

Comisia Europeană a elaborat un proiect normativ care va înăspri normele de protecţie a consumatorilor, introducând prevederi mai clare privind informarea acestora, dar şi sancţiuni care încep de la 4% din cifra de afaceri a firmelor contraveniente. Vor putea fi intentate şi procese colective.

1062 afişări

Imaginea articolului Comisia Europeană va înăspri normele de protecţie a consumatorilor. Ce amenzi riscă firmele

Comisia Europeană va înăspri normele de protecţie a consumatorilor. Ce amenzi riscă firmele

„Noua ofertă a Comisiei pentru consumatori este o propunere care va garanta că toţi consumatorii europeni vor beneficia pe deplin de drepturile lor. De asemenea, va consolida aplicarea acestor reguli la nivel public şi privat, asigurându-se că autorităţile au puterea de a impune sancţiuni, iar consumatorii pot accesa compensaţii în cazul în care drepturile lor sunt încălcate”, se arată într-un document care rezumă proiectul normativ.

În 2017, Comisia Europeană a efectuat o evaluare aprofundată a normelor existente privind protecţia consumatorilor. Aceasta a arătat că actuala legislaţie de protecţie a consumatorilor UE funcţionează bine, dar a subliniat că normele nu au fost aplicate eficient în întreaga UE. Există, de asemenea, necesitatea de a sensibiliza consumatorii şi întreprinderile cu privire la drepturile şi obligaţiile acestora. Revizuirea a identificat măsuri necesare pentru a elimina costurile inutile la comercianţi şi pentru a moderniza regulile în lumina tendinţelor globale actuale şi a noilor practici de afaceri.

 

„Cazurile recente de consum transfrontalier, cum ar fi scandalul Dieselgate ,care a afectat consumatorii din întreaga UE, au confirmat faptul că legislaţia europeană în materie de protecţie a consumatorilor ar trebui consolidată, de exemplu prin introducerea unor sisteme de recurs colectiv”, se arată în documentul citat.

Concret, noul acord pentru consumatori va actualiza următoarele directive existente:
- Condiţii necorespunzătoare în contractele încheiate cu consumatorii
- Protecţia consumatorilor în indicarea preţurilor produselor
- Practici comerciale nefireşti între întreprinderi şi consumatori.

În plus, este lansată o normă legislativă care înlocuieşte actuala directivă privind acţiunile de urmărire penală, propunând acţiuni reprezentative pentru interesul colectiv al consumatorilor. „Propunerea vizează îmbunătăţirea instrumentelor de oprire a practicilor ilegale şi de facilitare a căilor de atac pentru consumatori în cazul în care există încălcări masive ale drepturilor lor, în cazul în care mulţi dintre aceştia sunt victime ale aceleiaşi încălcări a drepturilor lor, în situaţia de vătămare în masă”, se arată în document.

În conformitate cu normele existente, o instanţă sau o autoritate administrativă poate pune capăt practicilor ilegale atunci când o companie nu îşi respectă obligaţiile faţă de mai mulţi consumatori, fără ca şi consumatorii individuali să fie obligaţi să acţioneze. „În cadrul noului acord, este posibil ca şi consumatorii să obţină despăgubiri, cum ar fi compensarea sau repararea, fără nici un cost pe cont propriu, în urma unei acţiuni legale de încetare a unor astfel de practici ilegale”, menţionează iniţiatorii.

Acest lucru este deja aplicabil în unele state membre, dar noul pachet normativ comunitar introduce aceste drepturi în întreaga UE. Fapt care va ajuta consumatorii individuali din întreaga UE să-şi asigure drepturile, în special aceia care nu îşi pot permite recursul sau cei care se îndepărtează de litigiile individuale.

Cine va acţiona în numele consumatorilor în acţiuni reprezentative? „Numai entităţi calificate, cum ar fi organizaţiile de consumatori şi organismele publice independente, desemnate de statele membre ale UE, vor putea introduce acţiuni reprezentative pentru despăgubiri. Aceste entităţi - numite entităţi calificate” - trebuie să fie non-profit şi vor trebui să respecte o serie de criterii”, se precizează în document.

Statele membre ale UE vor monitoriza periodic dacă entităţile calificate desemnate continuă să respecte criteriile. Nerespectarea acestei dispoziţii va conduce la pierderea statutului de entitate calificată.

Totodată, propunerea introduce „obligaţii puternice de informare în beneficiul consumatorilor, care vor avea nevoie, în orice caz, să fie clar informaţi cu privire la drepturile lor şi la modalităţile de care dispun pentru a beneficia de recursul acordat ulterior acţiunii reprezentative”.

Va fi posibilă, de asemenea, şi organizarea unei acţiuni reprezentative în numele consumatorilor din mai multe ţări ale UE. Exemplu concret: în cazul unui scandal de tip Dieselgate, victimele practicilor comerciale neloiale, cum ar fi publicitatea înşelătoare cu privire la afirmaţiile privind mediul, producătorii de automobile vor putea să utilizeze căi de atac colective printr-o acţiune reprezentativă în temeiul noii directive, chiar dacă în cadrul de reglementare al Uniunii pentru omologarea de tip vehiculele nu sunt incluse ca atare în anexa I. Acest lucru nu a fost posibil anterior în întreaga UE.

Noul regulament cere statelor membre să ia măsuri de executare, inclusiv amenzi, în mod coordonat, în ceea ce priveşte încălcările răspândite şi încălcările răspândite pe întreg teritoriul UE. „Acest lucru nu este în mod evident posibil cu diferenţele actuale dintre normele naţionale privind amenzile. În prezent, în Franţa, Polonia şi Olanda, amenzi pentru a induce în eroare consumatorii (încălcând Directiva privind practicile comerciale neloiale) pot ajunge la 10% din cifra de afaceri anuală a unei companii. În schimb, amenzi pentru încălcări similare ale legislaţiei UE privind protecţia consumatorilor sunt limitate la 8.688 de euro în Lituania, 13.157 de euro în Croaţia şi 32.000 de euro în Estonia”, explică iniţiatorii.

Potrivit proiectului, „autorităţile naţionale vor avea puterea de a impune sancţiuni eficiente, proporţionale şi disuasive în mod coordonat. Pentru încălcările răspândite care afectează consumatorii din mai multe state membre ale UE, amenda maximă disponibilă va fi de cel puţin 4% din cifra de afaceri anuală a comerciantului în statul membru respectiv”. Iar statele membre „sunt libere să prevadă amenzi maxime mai mari”.

Cine va aplica noile reguli în cadrul noului acord pentru consumatori? „Autorităţile de protecţie a consumatorilor şi instanţele din ţările UE vor pune în aplicare normele prevăzute în propunerile noului acord. Acesta este acelaşi mod în care legislaţia UE privind protecţia consumatorilor este aplicată şi în prezent. Comisia Europeană nu are competenţa de a interveni în dispute concrete între comercianţi şi consumatori”, se mai arată în documentul citat.

 

Dacă ţi-a plăcut articolul, urmăreşte MEDIAFAX.RO pe FACEBOOK »

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Taguri:
PROTECŢIA CONSUMATORILOR ,
COMISIA EUROPEANĂ ,
ANPC

Citarea se poate face în limita a 250 de semne. Nici o instituţie sau persoană (site-uri, instituţii mass-media, firme de monitorizare) nu poate reproduce integral scrierile publicistice purtătoare de Drepturi de Autor fără acordul Mediafax SA.