Daniel Dăianu: Până trecem la euro, tăria leului exprimă cât de robustă este economia noastră

Daniel Dăianu, membru al Consiliului de administraţie (CA) al Băncii Naţionale a României (BNR), l-a susţinut, sâmbătă, pe ministrul Finanţelor, că preţurile trebuie afişate, preponderent, în lei, până la adoptarea euro, deoarece arată un leu robust, ceea ce indică o economie puternică.

207 afișări
Imaginea articolului Daniel Dăianu: Până trecem la euro, tăria leului exprimă cât de robustă este economia noastră

Dăianu: Până trecem la euro, tăria leului exprimă cât de robustă este economia noastră

Ministrul Finanţelor Publice, Eugen Teodorovici, a susţinut, în urmă aproximativ două săptămâni, că preţurile în România trebuie să fie afişate în lei, nu în euro. Declaraţia a fost contestată, în condiţiile în care România se pregăteşte de trecerea la moneda euro.

„Până la trecerea la moneda unică este esenţial să ai un leu cât mai puternic. Sună paradoxal ce spun acum. Am întâlnit şi această logică: «Dar noi tot vrem să intrăm în zona euro, ce ne mai interesează afişarea, dacă leul este tare sau slab? Noi tot trecem la euro». Unii gândesc chiar că se poate trece peste noapte. Dincolo de faptul că - nu vreau să jignesc pe nimeni -, aceasta este o abordare copilărească: ea subestimează, de fapt, ce exprimă o monedă. Până trecem la euro, tăria leului exprimă cât de robustă este economia noastră. Cu cât ai un leu mai puternic, cu atât economia este mai puternică. Nu poţi să ai o monedă slabă, dacă economia îţi este puternică. Nu poţi să ai o monedă robustă, puternică, dacă economia este fragilă”, a subliniat Daniel Dăianu, sâmbătă, într-o emisiune la Antena 3.

Reprezentantul Băncii centrale a susţinut că afişarea preţurilor în euro este mai mult decât un aspect formal.

„Nu este formal. În Ungaria, nu există echivalentul în euro – forintul este. Noi am avut şi o perioadă mai lungă cu inflaţie mai înaltă. Din acest punct de vedere, Polonia a avut un traseu mai bun. (...) Poate această declaraţie a lui Eugen Teodorovici pare insolită. Cred că a avut în vedere faptul că nu este bine să se exagereze cu această afişare a preţurilor în euro. Nu este un aspect trivial: nu spun că, peste noapte, dacă afişăm numai în lei, automat, leul va fi mai puternic. În plus, să nu ne imaginăm că, dacă preţurile sunt afişate numai în lei, tranzacţiile nu îşi găsesc echivalentul în euro. Pe canale informale şi în în înţelegerile informale, aşa cum se întâmplă pe piaţa imobiliară, oamenii tot vor evalua în funcţie de moneda mai puternică, în funcţie de euro, înainte erau dolarii. Dacă vom avea un leu puternic, ne va fi, la momentul intrării în Mecanismul Cursurilor de Schimb (MCS II – n.red.), mai uşor. Aşa cum un leu puternic va semnala şi pregătirea economiei noastre pentru intrarea în zona euro”, a mai detaliat Dăianu.

Comisia Naţională de Strategie şi Prognoză (CNSP) a publicat, vineri, „Planul naţional de adoptare a monedei euro”. Până la adoptarea euro, România trebuie să îndeplinească cinci obiective strategice, prin care corectarea unor dezechilibre macroeconomice şi reducerea decalajului de convergenţă reală.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici