Domo şi Flanco pregătesc terenul pentru o tranzacţie. Împreună s-ar apropia de liderul Altex

Retailerii electroIT Domo şi Flanco, numărul doi şi trei din piaţa de profil, se află în negocieri pentru crearea unui jucător cu afaceri de peste 250 milioane euro, aproape cât liderul pieţei, Altex, scrie Ziarul Financiar în ediţia de marţi.

2117 afișări
Imaginea articolului Domo şi Flanco pregătesc terenul pentru o tranzacţie. Împreună s-ar apropia de liderul Altex

ZF: Domo şi Flanco pregătesc terenul pentru o tranzacţie; împreună s-ar apropia de liderul Altex (Imagine: Laszlo Raduly/Mediafax Foto)

"O tranzacţie ar fi normală având în vedere numărul mare de jucători şi numărul prea mare de magazine. Eu sunt deschis către o tranzacţie", a declarat pentru Ziarul Financiar Iulian Stanciu, proprietarul magazinelor Flanco şi acţionar al eMag, cel mai mare jucător din comerţul electronic românesc.

Miliardarul bulgar Tzvetan Vassilev, care controlează indirect Domo, dar şi un lanţ de magazine de electroIT în Bulgaria, ar fi interesat de preluarea unui competitor din piaţa din România şi de crearea unui jucător suficient de mare cât să reziste şi să se bată de la egal la egal cu liderul Altex, potrivit unor surse din piaţă.

TITLURILE ZILEI

Iulian Stanciu, întrebat de ZF dacă tranzacţia pe care o consideră oportună se referă la vânzarea Flanco către Domo, a răspuns "mai degrabă la preluarea Domo", dar nu a oferit mai multe detalii.

Potrivit informaţiilor ZF, cei doi jucători au mai purtat discuţii în urmă cu un an, imediat după intrarea Domtech în acţionariatul Domo, însă acestea nu s-au concretizat. La momentul acela Flanco a pus pe masă o ofertă pentru Domo.

Un acord între Domo şi Flanco ar crea un jucător de talia Altex, care ar putea totodată să obţină condiţii mai bune de la furnizori. Altex a obţinut în 2012 - ultimul an pentru care există date publice - afaceri de 254 milioane euro.

Domo a obţinut în acelaşi an 126 milioane euro, iar Flanco 137 milioane euro. Domo are în prezent circa 100 de ma gazine, iar Flanco aproximativ 80.

"Având în vedere rezultatele financiare ale celor doi jucători (Domo şi Flanco, n.red.), fiecare cu o cifră de afaceri cât jumătate din cea a Altex - Media Galaxy, o fuziune este mai degrabă sănătoasă,
urmând a crea un competitor real pentru Altex", spune Dan Ostahie, proprietarul celui mai mare jucător din piaţa de electroIT.

Şi furnizorii celor două companii spun că o astfel de mutare ar fi benefică pe o piaţă mică şi fragilă. În prezent piaţa locală de electroIT, evaluată la 1,7 miliarde euro, este controlată de trei jucători specializaţi - Altex, Flanco şi Domo - cu afaceri cumulate de circa jumătate de miliard de euro. Liderul pieţei, grupul Altex, controlat de antreprenorul Dan Ostahie, a avut în 2012 afaceri de 254 milioane euro, o valoare similară cu businessul cumulat al celorlalţi doi jucători. Pe piaţă mai activează lanţurile de hipermarketuri, jucătorii online şi micii comercianţi independenţi.

"Sunt prea mulţi jucători pentru o piaţă atât de mică. O consolidare ar fi binevenită din punctul de vedere al producătorilor. Unii jucători întâmpină în prezent dificultăţi în achitarea facturilor spre furnizori", a comentat pentru ZF directorul general al unui jucător important de pe piaţa de IT.

Retailerii, importatorii şi producătorii din electroIT consideră că o tranzacţie între cei doi jucători este benefică pentru consolidarea pieţei care încă îşi revine din criză. Piaţa de electroIT a fost una dintre cele mai afectate de criză, pierzând aproape jumătate din valoare. Astfel, dacă în 2008 - ultimul an de boom - românii cheltuiau 2,5 miliarde euro pe electronice, electrocasnice şi produse IT, în 2009 piaţa scăzuse la 1,4 miliarde euro, iar declinul a continuat şi în anii următori. Vânzările au revenit pe plus în 2012 şi 2013, însă avansul este încă firav, iar cifrele sunt departe de cele din anii de boom.

Condiţiile actuale din retailul electroIT au dus la tatonări între companiile din industrie, potrivit unor surse din piaţă în discuţii intrând inclusiv fuziunea dintre Domo şi Flanco, dar în condiţiile în care acţionarul Domo să rămână majoritar în noua companie.

Domo Retail este controlată în prezent de fondul elveţian de investiţii Domtech Holding AG. În spatele acestuia se află, potrivit datelor ZF, omul de afaceri bulgar Tzvetan Vassilev, considerat de Forbes cel mai influent om de afaceri din Bulgaria şi acţionarul uneia dintre cele mai puternice bănci din ţară. Până la închiderea ediţiei reprezentanţii Domo nu au răspuns solicitării ZF privind
posibile discuţii cu acţionarul Flanco.

Retaiulul de electrocasnice, electronice şi produse IT este controlat de branduri româneşti care au scris o istorie de aproape două decenii. Niciun brand străin specializat nu şi-a făcut curaj să se bată cu Altex, Domo, Flanco sau eMag. Prin comparaţie, MediaMarkt, unul dintre cei mai puternici jucători din electroIT-ul european, este prezent şi pe pieţele din Ungaria şi din Polonia. Reprezentanţii grupului german nu au răspuns până la închiderea ediţiei dacă ar fi interesaţi să intre şi pe piaţa din România.

Retailerii străini au ocolit piaţa locală pe de-o parte deoarece jucătorii prezenţi au poziţii de forţă şi pe de alta deoarece în România cheltuiala medie per capita este mult sub media europeană.

Altex a fost creat de antreprenorul Ostahie, care s-a lansat în businessul de profil acum mai bine de două decenii. Aceste a început afacerile în 1991, imediat după terminarea facultăţii, importând televizoare second-hand din Elveţia.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici