Noile norme de verificare a marilor averi: Fiscul va controla persoanele cu venituri mari fără să le avertizeze

Guvernul a aprobat, joi, normele de verificare a persoanelor cu venituri mari, proceduri care vor fi aplicate începând cu acest an, a anunţat purtătorul de cuvânt al Executivului, Ioana Muntean.

202 afişări
Imaginea articolului Noile norme de verificare a marilor averi: Fiscul va controla persoanele cu venituri mari fără să le avertizeze

NNoile norme de verificare a marilor averi: Fiscul va controla persoanele cu venituri mari fără să le avertizeze (Imagine: Shutterstock/Publimedia)

"Procedurile vor fi aplicate începând cu acest an, darpentru anumite categorii de venituri aflate în evidenţaANAF, precum cele realizate din dividende, noile reguli suntaplicate din 2012", au arătat reprezentanţiiGuvernului.

Executivul a decis, la finele anului trecut, că persoanelefizice ale căror venituri reale depăşesc cu cel puţin 50.000 leisumele declarate vor plăti impozit de 16% aplicat la diferenţadintre cele două valori.

Normele metodologice de aplicare a procedurii de utilizare ametodelor indirecte de control stabilesc că Fiscul vaverifica, într-o primă etapă, persoanele cu venituri mari fără săle notifice, iar pe perioada controlului poate solicitaterţilor, inclusiv plătitorilor de venit sau oricăror autorităţisau instituţii publice, informaţii sau documente pentru stabilireasituaţiei fiscale reale.

Verificarea persoanelor cu venituri mari se va efectua în maimulte etape, care vor determina în final starea de fapt fiscalăreală, în funcţie de care se va stabili dacă se poatedovedi provenienţa veniturilor şi dacă se va aplicaimpozit.

Într-o primă etapă, organele fiscale vor efectua o analizăpentru a stabili riscul probabil pentru un grup de persoane fizicesau pentru cazuri punctuale, la solicitarea unor instituţii sauautorităţi publice.

Organele fiscale pot solicita în timpul controalelorpersoanelor cu venituri mari informaţii cu privire ladonaţii, sponsorizări şi succesiuni, precum şi o situaţie acheltuielilor personale, a modificării patrimoniului, atranzacţiilor cu metale preţioase sau a bunurilor mobile şi imobiledeţinute.

Informaţii suplimentare pot fi solicitate şi în ceea ce priveşteparticipaţiile sau mandatele deţinute în societăţi comerciale saualte entităţi, bunuri aparţinând unor persoane fizice sau juridicepuse la dispoziţia persoanei fizice şi împrumuturi acordate şi/saucontractate.

Selectarea persoanelor fizice care vor fi verificate se varealiza din lista persoanelor care depăşesc riscul minim acceptatde administraţia fiscală, în funcţie de nivelul riscului şi decapacitatea de efectuare a verificărilor fiscale prealabiledocumentare.

Persoana fizică selectată pentru verificare nu poate obiecta cuprivire la procedura de selectare folosită şi nu trebuie notificatăîn acest stadiu al controlului.

Pe perioada verificării, organele fiscale pot solicita terţilor,inclusiv plătitorilor de venit sau oricăror autorităţi sauinstituţii publice, informaţii sau documente pentru stabilireasituaţiei fiscale reale a persoanei fizice supuse verificării.

În cazul în care rezultatul verificării fiscale prealabiledocumentare reprezintă o diferenţă semnificativă între veniturilerealizate de persoana fizică, calculate în baza situaţiei fiscalepersonale şi veniturile declarate de aceasta sau de plătitorii devenit, organul fiscal comunică avizul de verificare persoaneifizice ce a făcut obiectul verificării fiscale prealabiledocumentare.

În funcţie de datele colectate, organele fiscale pot încetaverificarea sau pot trece în etapa următoare de verificare fiscală,care presupune un control mai amănunţit al tuturor documentelordisponibile şi în care pot fi solicitate şi terţe persoane pentru ada declaraţii.

Persoana verificată trebuie să colaboreze la constatareastărilor de fapt fiscale. Aceasta trebuie să dea informaţii, săprezinte înscrisuri relevante pentru verificarea fiscală, precum şiorice alte date necesare clarificării situaţiilor de fapt relevantedin punct de vedere fiscal.

Dacă au indicii care ar putea întruni elemente constitutive aleunei infracţiuni, organele fiscale pot sesiza organele de urmărirepenală.

Pentru stabilirea bazei impozabile, organele fiscale vor folosimetode indirecte, respectiv cea a sursei şi cheltuirii fondului, afluxurilor de trezorerie şi a patrimoniului.

Metoda sursei şi cheltuirii fondului constă în comparareacheltuielilor efectuate de o persoană fizică cu venituriledeclarate în perioada verificată. Metoda se bazează pe principiulcă orice cheltuială în exces faţă de valoarea declarată aveniturilor reprezintă venit impozabil nedeclarat.

Metoda fluxurilor de trezorerie constă în analiza intrărilor şiieşirilor de sume în conturile bancare, precum şi a intrărilor şiieşirilor de sume în numerar, pentru a stabili mişcările dedisponibilităţi băneşti şi asocierea acestor mişcări cu sursele devenit şi utilizarea acestora.

Metoda patrimoniului permite stabilirea bazei impozabileajustate pentru o persoană fizică verificată, analizând creşterea,respectiv descreşterea patrimoniului net al acesteia.

Rezultatele obţinute din aplicarea metodelor indirecte pentrustabilirea bazei impozabile ajustate se înscriu în raportulîncheiat de organul fiscal la finalizarea verificărilor, împreunăcu nominalizarea metodei/metodelor indirecte utilizate şi a tuturorelementelor avute în vedere la stabilirea bazei impozabile ajustatepentru impozitul pe venit.

Preşedintele ANAF, Sorin Blejnar, a declarat, în luna februarie,că un control major al averilor mari va avea loc în a doua jumătatea anului viitor, dar nu a exclus ca şi în acest an să fie efectuateverificări.

Secretarul de stat în Ministerul Finanţelor Dan Lazăr a declaratrecent pentru MEDIAFAX că primele verificări ale persoanelor cuvenituri mari vor avea loc anul viitor, întrucât pentru analizăsunt necesare declaraţiile de venit pe anul 2011.

Guvernul va asigura până la finele lunii martie necesarul depersonal pentru departamentul din ANAF care va verifica persoanelecu venituri mari, structura urmând să devină operaţională până înaugust, reiese din scrisoarea de intenţie convenită cu FMI.

Mai mulţi consultanţi fiscali apreciază că impozitareapersoanelor cu venituri mari reprezintă o amnistie fiscalăindirectă, fiind o metodă de a atrage bani la buget prin impunereala plată a unui impozit pe anumite sume ce reprezintă veniturinedeclarate din trecut şi care nu pot fi dovedite.

Dacă ţi-a plăcut articolul, urmăreşte MEDIAFAX.RO pe FACEBOOK »

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici